سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
تشییع شهید سلیمانی، صحنه اتحاد و هم‌نوایی بود / آثار برگزیده جشنواره جان‌فدا به کتاب تبدیل می‌شوند

دبیر جشنواره داستان کوتاه جان‌فدا گفت: یکی از نقاط ضعف داستان‌نویسی کشورمان بی‌توجهی نویسندگان به اسطوره‌ها است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جشنواره داستان کوتاه «جان‌فدا» با هدف زنده نگاه داشتن یاد قهرمانان ملی علاوه بر یادآوری رشادت‌های آنان در صفحات تاریخ، نیازمند تبیین زیباشناختی و وارد کردن قهرمانان به عرصه داستان‌نویسی است. در ادامه گفت‌وگوی ایبنا با مجید اسطیری؛ دبیر جشنواره داستان کوتاه جان‌فدا را می‌خوانیم.


داوران این جایزه ادبی چه کسانی هستند؟ چه ویژگی‌هایی دارند که به‌عنوان داور انتخاب شدند؟
سه داور این جشنواره همگی از جمله چهره‌های درخشان ادبیات داستانی انقلاب و مقاومت هستند. سیدمهرداد موسویان که بنده نخستین بار دوازده سال پیش با رمانی که درباره جنگ سی‌وسه روزه نوشته بود، با او آشنا شدم. موسویان یکی از پرکارترین و پرافتخارترین نویسندگان ادبیات انقلاب هستند. سیده‌عذرا موسوی از جمله بهترین نویسندگان زن کشور هستند که در ژانرهای گوناگون کار کرده‌اند و بی‌نیاز از معرفی هستند. نیما اکبرخانی هم جوان‌ترین عضو هیئت‌داوران است که سال گذشته موفق به کسب جایزه ادبی جلال شدند.
 
تصاویر و فیلم‌های موجود از تشییع سردار سلیمانی چقدر می‌تواند در پروراندن داستان‌ها موثر باشد؟
تشییع شهید سلیمانی یکی از بی‌نظیرترین صحنه‌های اتحاد و هم‌نوایی ملت ایران بود که گوشه‌گوشه‌اش دارای ایده‌های جالب برای نوشتن از شهید است. این تشییع با شکوه تلفیق عظمت و قدرت و دل‌شکستگی و سوز درون بود و چنین تلفیقی به خوبی می‌تواند به داستان‌نویس ایده بدهد.
 
انتشار کتاب‌هایی درباره شهید سلیمانی و مردم، چقدر در خلق داستان‌های کوتاه اثر گذاشته است؟
زندگی شهید سلیمانی وجوه بسیاری داشته است که برخی از آنها فقط در کتاب‌های نوشته شده درباره آن شهید عیان شده است. بنابراین برای کسی که قصد دارد درباره شهید سلیمانی داستان بنویسد، خواندن این آثار یکی از منابع مفید است و البته پس از پایان فرایند داروی جشنواره جان‌فدا میتوان در این مورد قضاوت دقیقی داشت.
 
نزدیک کردن شهید سلیمانی به قهرمانان ملی مانند قهرمانان شاهنامه، چقدر از قلم نویسندگان ما بر می‌آید؟
یکی از نقاط ضعف داستان‌نویسی کشورمان بی‌توجهی نویسندگان به اسطوره‌ها است. اما اگر تشویق، آموزش و انگیزه کافی برای نویسندگان وجود داشته باشد، حتما میتوان نمونه‌های موفقی از تطبیق قهرمانان ملی بر قهرمانان اسطوره‌ای همچون قهرمانان شاهنامه را شاهد بود. جشنواره جان‌فدا از این بابت فرصت مناسبی برای داستان‌نویسان است که آثاری غنی درباره شهید سلیمانی خلق کنند که از لحاظ اسطوره‌ای ارزشمند باشند.
 
آیا برگزاری کارگاه‌های موقت داستان‌نویسی در برنامه‌های مکتب حاج قاسم جایگاهی دارد؟
یکی از برنامه‌های جشنواره داستان کوتاه جان‌فدا برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی برای نویسندگانی است که آثارشان برگزیده شود و هدف اصلی این است که این نویسندگان بتوانند وارد عرصه رمان‌نویسی شوند و آثاری خواندنی در عرصه ادبیات مقاومت خلق کنند که شهید سلیمانی نقش مهمی‌در رمانشان داشته باشد.
 
آیا آثار برگزیده این دوره تبدیل به کتاب می‌شوند؟
بله چنانکه در فراخوان هم ذکر شده است آثار برگزیده تبدیل به کتاب شده و توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر می‌شوند.
 
جوایز این دوره از جایزه ادبی داستان کوتاه چه چیزهایی است؟
جایزه نقدی نفرات برتر ان‌شاءالله اعلام می‌شود. آثار برگزیده در یک مجموعه داستان منتشر و از برگزیدگان برای ارائه طرح رمان مقاومت دعوت به عمل خواهد آمد. کارگاه آموزشی رمان‌نویسی برای برگزیدگان برگزار می‌شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها