شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
تحلیل ناشران بین‌‌المللی درباره نمایشگاه کتاب پکن؛ نمایش بلوغ و قدرت صنعت نشر چین

پایگاه خبری گلوبال تایمز با پایان بیست‌و‌نهمین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب پکن، تحلیل برخی ناشران حاضر در این رویداد را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، و به نقل از گلوبال تایمز، بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن (BIBF) یکی از نمایشگاه‌های کتاب آسیا، هفته گذشته به کار خود پایان داد. این نمایشگاه در این دوره از برگزاری با مجموع 2500 غرفه‌دار از سراسر جهان، ماموریت خود را برای ارتقای جایگاه چین در صنعت نشر جهانی ادامه داد.

لی زو، یکی از کارکنان این نمایشگاه به گلوبال تایمز گفت: در این رویداد، غرفه‌داران حضوری و آنلاین حضور داشتند و بیش از 200 هزار جلد کتاب به نمایش گذاشته شد. در مجموع 1500 غرفه‌دار، غرفه‌ها و قفسه‌های خود را در مرکز همایش ملی چین در پکن برپا کرده بودند.

در این نمایشگاه، نخستین‌بار سالن نمایشگاه نشر «ادبیات آنلاین» به نمایشگاه اضافه شده بود تا قدرت خلاقیت دیجیتال چین و چگونگی گسترش آن در خارج از کشور را نشان دهد. این سالن بر موضوعاتی مانند «حمایت از حق چاپ» و «خلاقیت IP» تمرکز داشت و دستاوردهای ادبیات آنلاین چینی در خارج از کشور را به نمایش گذاشت.

به‌عنوان مثال CLL ناشر پیشرو در این زمینه، حق رایت بیش از 900 کتاب دیجیتال و کاغذی را به ناشران جهانی فروخت. در سایت Web Novel CLL،  تعداد 2900 اثر چینی به زبان‌های دیگر مانند فرانسوی، انگلیسی و تایلندی ترجمه شده است تا در دسترس خوانندگان جهانی قرار بگیرد.

هو شیائونان، مدیرعامل CLL، به گلوبال تایمز گفت: ادبیات آنلاین «کانالی پویا برای ارتباطات بین فرهنگی» است و چین به‌عنوان رهبر این صنعت، قدرت جمع‌آوری سازندگان، کاربران و شرکای صنعتی در سراسر جهان را دارد.

در میان شرکت‌کنندگان داخلی متعدد، ناشرانی مانند Beijing Yanshan Press فرهنگ تاریخی هوتونگ یا کوچه‌های سنتی پکن را از طریق کتابی به زبان اندونزیایی به آسیای جنوب شرقی آوردند.

این طرح به همت ناشر اندونزیایی PT. Legacy Utama Kreasindo انجام شد. هوانگ یونگ جوون، نماینده این نشر، به گلوبال تایمز گفت: این کتاب در میان خوانندگان اندونزیایی محبوبیت گسترده‌ای دارد.

همچنین ناشران درجه یک بریتانیایی مانند «تیمز و هادسون»، DK و شرکت مادر آن Penguin Random House که از صنعت خلاق فرهنگی پررونق کشور جذب می‌شوند، آثار هنری و فرهنگی خود را در این نمایشگاه برای خوانندگان چینی آوردند.

سان ژفی، نماینده این انتشارات، به گلوبال تایمز گفت: کتاب «امپراطوری چین» محصول DK، با همکاری ویراستاران چینی و انگلیسی تولید شده است؛ این کتاب بخشی از مجموعه تمدن باستانی ناشر است.

سان خاطرنشان کرد: مشارکت ویراستاران چینی و انگلیسی می‌تواند زوایای جدیدی را برای بیان داستان‌های چینی از طریق کتاب فراهم کند.

یادگیری متقابل و همکاری بین ناشران چینی و بین‌المللی محور اصلی این نمایشگاه است.
فیلیپ ورک، بنیانگذار بلژیکی ناشر کتاب کودک کلاویس نیز به گلوبال تایمز گفت: طی 14 تا 15 سال گذشته در نمایشگاه کتاب پکن شرکت کرده‌ام. در این مدت، شاهد بلوغ «صنعت بزرگ نشر چین» با ذهنیت فراگیر و «رشد درونی» خود بوده‌ام.

ورک ادامه داد: «دهه‌ها پیش، خریداران چینی هر چیزی را که ما می‌فروختیم می‌خریدند و «اروپایی» بودن کتاب را نشانه‌ای از بهترین کیفیت می‌دانستند. اما اکنون، خریداران چینی بیشتر گزینش‌ می‌کنند و ذهنیت مشترکی دارند؛ این بسیار عالی است.

در نمایشگاه کتاب پکن 2023 کشورهای پیشرو سنتی حوزه نشر جهانی مانند بریتانیا، آلمان و ژاپن شرکت کردند؛ همچنین غرفه‌داران جدیدی از کشورهای رواندا و ایران نیز حضور داشتند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه، حضور ناشران امریکایی نیز در این رویداد بود که مشارکت طولانی در این سال‌ها با نمایشگاه کتاب چین داشته‌اند.
 
انتشارات دانشگاه کلمبیا و سیج از امریکا، تنها دو ناشر دانشگاهی پیشرو در این نمایشگاه هستند. نمایندگان این دو ناشر گفتند: سال‌ها است با چند مؤسسه عالی چینی همکاری می‌کنند و حضور در نمایشگاه کتاب پکن «یک سنت ضروری» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها