سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
نظیره‌ای دیگر از لیلی و مجنون و وامق و عذرا

منظومه‌های «وامق و عذرا» و «لیلی و مجنون» به تصحیح حسن ذوالفقاری و پرویز ارسطو به زودی از سوی نشر چشمه منتشر می‌شوند. پیش از این در منابع خبری، مصحح این دو اثر ایرج افشار اعلام شده بود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در پی درج خبری در خبرگزاری‌ها مبنی بر انتشار تصحیح ایرج افشار از دو منظومه لیلی و مجنون و وامق و عذرا توسط نشر چشمه، بهرنگ کیاییان از مدیران این موسسه انتشاراتی، خبر مزبور را تکذیب، و مصحح آن دو منظومه را، حسن ذوالفقاری معرفی کرد.

حسن ذوالفقاری در گفت‌وگو با ایبنا درباره کتاب «لیلی و  مجنون» گفت: «لیلی و مجنون» اثر «مکتبی شیرازی»، چند بار در ایران چاپ شده که آخرین نوبت انتشار آن، ۴۵ سال پیش در شیراز بوده است. همچنین این کتاب در شوروی سابق نیز به چاپ رسیده. این منظومه از مشهورترین نظیره‌های «لیلی و مجنون» نظامی است.

وی افزود: مکتبی شیرازی (در گذشته پس از ۸۹۵ ه.ق) شاعر هم‏عصر بابافغانی و اهلی شیرازی و شاگرد جلال‏الدین محمد دوانی بوده است.

این پژوهشگر حوزه ادبیات درباره تصحیح دیگرش از منظومه «وامق و عذرا» بیان داشت: «وامق و عذرا»ی «شعیب جوشقانی» یکی از نظیره‌های منظومه «وامق و عذرا»ی عنصری، و بخشی از خمسه جوشقانی است. از منظومه وامق و عذرای «عنصری» به جز ربع داستان چیزی باقی نمانده است و آن هم سال‌های پیش در پاکستان کشف، و در ایران منتشر شده است. نسخه‌های متعدد «وامق و عذرا» بر خلاف «لیلی و مجنون»، فقط در نام مشترک‌اند و به لحاظ محتوایی هیچ نقطه مشترکی ندارند. 

این استاد دانشگاه افزود: تصحیح و تحشیه این دو اثر با همکاری پرویز ارسطو انجام شده است.

حسن ذوالفقاري متولد  سال ۱۳۴۵ دامغان، دكتراي زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران، و به عنوان مدرس و عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس مشغول به كار است. ذوالفقاری تاليف ۲۵ عنوان كتاب درسي و ۲۰ عنوان كتاب غير درسي را در كارنامه‌ کاری خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها