یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
هوش مصنوعی از خلق اثر هنری اصیل عاجز خواهد ماند

زنجان- مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان در ارتباط با هوش مصنوعی و حضور آن در عرصه‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: آنچه باور دارم این است، هوش مصنوعی از خلق اثر هنری اصیل عاجز خواهد ماند.

«قربان ولیئی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان با اشاره به اینکه شعر منشا و غایت احساسات است، اظهار کرد: این بدان معنا است که هم گوینده شعر و هم شنونده از شنیدن آن لذت می‌برد.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناس ۱۰۰ احساس در انسان وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه در شعر معاصر تنها دو حس غم و عشق تبلور یافته است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس یک اتفاق مقدس است، خاطر نشان کرد: این رویداد ورای جناح و سیاسی‌ها است و باید به همان عظمتی که داشت به آن پرداخته شود.

ولیئی با اشاره به اینکه باید شاعران بیشتر در مورد جنگ اطلاعات کسب کنند، اضافه کرد: در شعرهای جدید دفاع مقدس بیشتر از نمادهای تکراری استفاده می‌شود.

این استاد شعر با بیان اینکه بازتاب انفسی جنگ در  شعرهای قیصر امین پور تجلی دارد، بیان کرد: این بازتاب در شعرهای کنونی دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای بهبود شعر دفاع مقدس باید پژوهش در آثار برتر دفاع مقدس اتفاق بیفتد، ادامه داد: باید علل و عوامل موفقیت برخی آثار نسبت به سایر آثار شناسایی شود.

ولیئی با اشاره به اینکه اعتقاد داریم مرزها دیگر فیزیکی نخواهد بود، بیان کرد: در آینده اندیشه و فرهنگ و هنر مرزها را مشخص می‌کنند، شاعران در تعیین مرز فرهنگی و ایجاد هویت باید فعال باشند.

استاد دانشگاه در ارتباط با هوش مصنوعی و حضور آن در همه عرصهها نیز اشاره کرد و  گفت: آنچه باور دارم این است، هوش مصنوعی از خلق اثر هنری اصیل عاجز خواهد ماند.

به گزارش ایبنا؛ قربان ولیئی سال ۱۳۴۹ در شهر صحنۀ کرمانشاه متولد شد، وی دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است و در حال حاضر مدیریت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان را بر عهده دارد.

جهان‌بینی عاشقانه و عارفانه ولیئی حس و حالی بدیع به اشعارش بخشیده است. او سابقۀ دریافت جایزۀ کتاب سال و کتاب فصل را دارد.

«ترنم داودی سکوت»، «با دو چشم دچار یکتایی»، «زیارتنامۀ روح» و «جوان شدن جاودانگی» برخی از آثار او است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها