جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
نشست‌های تخصصی «مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ» برگزار می‌شود

سلسله نشست‌های تخصصی «مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ» با حضور صاحبنظران حوزه چاپ و نشر و اقتصاد و آموزش به همت اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

سعيد بهروان، معاون محتوايی دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان اینکه صنعت چاپ یک صنعت استراتژیک، دانش‌محور، پویا و همراه و همگام با فناوری‌های روز جهان است، گفت: می‌توان گفت که چاپ به نوعی نیاز همه صنایع را در معرفی و پیشبرد اهداف آن‌ها برطرف می‌کند، سازمان علمی فرهنگی یونسکو نیز یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی کشورها را میزان توسعه صنعت چاپ آن کشور می‌داند، زیرا به همان میزان سطح رفاه عمومی و شاخص‌های مرتبط با آن نیز ارتقاء می‌یابد.
 
وی افزود: صنعت چاپ کشورمان نیز جایگاه ممتازی را در خلق ارزش افزوده در سایر صنایع مانند مواد غذایی، دارویی، بهداشتی، لوازم یدکی و ... دارد، ازجمله شاخص‌های دیگر صنایع استراتژیک، میزان تاثیرگذاری آن صنعت بر میزان اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم آن است.
 
بهروان با اشاره به رشد مجتمع‌های چاپ و بسته‌بندی در نقاط مختلف کشور به‌ویژه مناطق صنعتی و اشتغال‌زایی چندصد نفر در آن‌ها، ادامه داد: باید گفت که چند صدهزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم زندگی‌شان از این صنعت ارتزاق می‌شود، بنابراین توجه ویژه به این صنعت و رشد تولید و چرخش سرمایه‌گذاری در آن با عنایت به نامگذاری «مهارتورم و رشد تولید»  از سوی مقام معظم رهبری برای سال 1402 می‌توان با استفاده از نظر متخصصان و صاحب‌نظران و برنامه‌ریزی و حمایت و هدایت فعالان این حوزه، چشم‌انداز و افق روشنی را تدوین کرد.
 
وی همچنین به شعار سال 1402 و تاکیدات مقام معظم رهبری درباره موضوع اقتصاد و معیشت مردم به‌عنوان یکی از مهمترین مسائل کشور، گفت: طبق فرمایشات ایشان مبنی بر سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی و مهار تورم و افزایش تولید، دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی صنعت چاپ و نشر کشور درصدد است با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری با برنامه‌ریزی و حمایت از این صنعت فراگیر و اثربخش با اجرای طرحی آموزشی، راهکارهای تحقق مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ را با حضور کارشناسان بررسی و گفتمان‌سازی کند.
 
بهروان نخستین گام در این مسیر را برگزاری نشست‌های تخصصی معرفی کرد و گفت: برنامه نشست‌های تخصصی و آموزشی برای فعالان حوزه چاپ و صنایع وابسته را درچند گام دنبال می‌کنیم؛ گام نخست تهیه محتوا است که در این مرحله برای تامین محتوا از نظرات متخصصان حوزه چاپ و استادان حوزه اقتصاد بهره‌مند خواهیم شد و نشست‌هایی با عنوان «بررسی راهکارهای مهار تورم و رشد تولیددر حوزه چاپ» برگزار خواهد شد تا ضمن بحث و بررسی و تبادل نظر در موضوع فوق، راهکارهای عملی برای ارائه به فعالان حوزه چاپ استخراج شود.
 
به گفته وی، در این مسیر گام دوم، انتشار محتوا است. پس از برگزاری نشست‌ها، محتوای ارائه شده پیاده‌سازی، ویرایش و منتشر خواهد شد و در گام سوم که به بحث آموزش اختصاص دارد، پس از انتشار محتوای حاصل از نشست‌ها به صورت جزوه‌های آموزشی، به منظور تشریح محتوای جزوات و افزایش اثربخشی و کارایی آن‌ها، جلسات آموزشی برای فعالان حوزه چاپ و به صورت حضوری و برخط برگزار خواهد شد.
 
بهروان با بیان اینکه فعالیت اجرایی این بخش تا پایان سال ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: ازجمله موضوعاتی که در این نشست‌ها به آن پرداخته خواهد شد، می‌توان به عوامل ایجاد تورم در اقتصاد و راه‌های مهار آن، عوامل ایجاد تورم در حوزه چاپ، راهکارهای مهار تورم درحوزه چاپ و پیشگیری آن، نقش بخش‌ها و نهادهای فعال و مرتبط با حوزه چاپ درمهار تورم، راهکارهای رشد تولید در حوزه چاپ، راهکارهای عملی و کاربردی «مهارتورم و رشد تولید» در صنعت چاپ و نقش و جایگاه اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در پیشبرد اهداف صنعت چاپ اشاره کرد.
 
وی با طرح این موضوع که نشست‌ها با ضرورت گفتمان‌سازی و ایجاد وحدت‌رویه در میان تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و صنوف وابسته برگزار خواهند شد، گفت: رفع موانع تامین زنجیره مواد اولیه برای فعالان حوزه چاپ و نشر، بررسی رشد تولید در سطح کلان در حوزه چاپ و نشر با توجه به ضرورت نوسازی ناوگان صنعت چاپ. تعیین مشوق‌هایی برای افزایش تولید و افزایش عرضه در بازار نیز ازجمله ضروریات این دوره‌ها به شمار می‌آیند.
 
به گفته بهروان، رفع انحصارگرایی، بازگشت سرمایه به کشور و ارائه راهکار برای سرمایه‌گذاری در احداث مجتمع‌های چاپ و بسته‌بندی، ایجاد شهرک‌های چاپ و نقش مهم آن‌ها در توسعه اقتصادمقاومتی (تمرکز صنایع,، صرفه و صلاح صنعت)، توجه به اقتصاد مقاومتی به‌عنوان نقشه راه اقتصاد در حوزه چاپ و نشر، قاچاق و واردات محصولات که از موانع مهم رونق تولید و لزوم اتخاذ سیاستگذاری‌های مناسب، توجه ویژه به بومی‌سازی برخی فعالیت‌های صنعت چاپ برای چرخه تولید، هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سمت بخش‌های تولیدی صنعت چاپ، تسریع در فرایند اخذ مجوزها، تسهیل‌گری در آیین‌نامه و تغییر قوانین کشور به نفع تولید کنندگان، بررسی نقش دانش بنیان‌ها در صنعت چاپ و بسته‌بندی و مواد اولیه و توسعه روابط اقتصادی (تبادلات، برگزاری نمایشگاه‌ها و اعزام گروه‌های تخصصی به رویدادهای بین‌المللی و ...) را نیز باید در زمره ضروریات این حوزه دانست.
 
به گزارش ایبنا؛ در این زمینه نشست اول با عنوان «ارائه راهکارهای تحقق شعار سال 1402 (مهار تورم و رشد تولید) در حوزه چاپ و نشر و صنایع وابسته» با هدف گفتمان‌سازی و ارائه راهکارهای عملی، یکشنبه 28 خرداد از ساعت 14 تا 18 در سالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور صاحبنظران حوزه چاپ و نشر و اقتصاد و آموزش برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها