جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
استاد «هه‌ژار»شخصیتی علمی در سطح منطقه‌ و ملی دارد

آذربایجان‌غربی-رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد گفت: استاد «هه‌ژار»شخصیتی علمی در سطح منطقه‌ای و ملی دارد و این شخصیت خدمات ارزنده‌ای را به فرهنگ و ادب کشور کرده که مورد استقبال همه علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مهاباد، سیامند جوانبخت، در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش منطقه‌ای استاد هه‌ژار که ظهر جمعه، در سالن آمفی تاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد، ضمن اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی انجام گرفته در سال‌جاری، گفت: اداره فرهنگ و ارشاد به حمایت و پشتیبانی از فعالین و موسسات فرهنگی و هنری تاکید ویژه دارد.

وی همچنین به مجموعه آثار نویسنده، شاعر و مترجم استاد هژار اشاره و گفت: استاد هه‌ژار شخصیتی علمی در سطح منطقه‌ای و ملی دارد و این شخصیت خدمات ارزنده‌ای را به فرهنگ و ادب کشور کرده که مورد استقبال،  تایید و احترام همه علاقمندان به فرهنگ و هنر و دلسوزان و دوستداران ایران است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد افزود: استاد «هه‌ژار» هر چند سال‌ها عمر خود را در آوارگی سپری كرد اما با تلاش و پشتكار خود به بالاترين درجه علمی و ادبی دست يافت.
وی بیان کرد: استاد هه‌ژار، زبانشناسی برجسته، شاعری توانا و مترجمی چيره دست بود و آثار و تاليف‌های وی گويای اين بزرگی و عظمت وی در دنیای فرهنگ و ادب است.

جوانبخت ادامه داد: همایش منطقه‌ای استاد هژار در سال ۹۷ در مهاباد برگزار شد که ۹۲ مقاله علمی به دبیر خانه همایش ارسال شده بود و از بین آنها ۱۲ مقاله انتخاب و در این کتاب جمع آوری و چاپ شده است.

به گزارش ایبنا؛ عبدالرحمان شرفكندی معروف به «هژار / هه ژار» نويسنده، محقق، مترجم و شاعر نامدار كُرد در سن 69 سالگی و در سال 1369 دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان مهاباد به خاك سپرده شد. اين نويسنده و شاعر نامدار در طول ساليانی كه به كار نویسندگی و پژوهش پرداخت، آثار متعددی در زمينه‌های مختلف ادبی، فرهنگی و دينی خلق كرد.
ترجمه قرآن كريم به زبان كُردی، ترجمه كتاب قانون شيخ الرييس بوعلی سينا، تهيه فرهنگ كردی فارسی «هه نبانه بورينه»، ديوان شعر «هه ژار بو كوردستان»، «چيشتی مجيور»، شرح ديوان ملای جزيری به كردی و ترجمه رباعيات حكيم عمر خيام به زبان كردی از ديگر آثار اين شاعر نامدار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها