جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
محتوای اصیل و تازه از تجربه زیسته شاعر ریشه می‌گیرد/ «پیراهن آبی» به ارتقای شعر عاشقانه کمک می‌کند

محمدکاظم کاظمی در نشست رونمایی چاپ دوم «پیراهن آبی» تاکید کرد که بخش عمده‌ای از شعرهای کتاب عاشقانه است که این به نوعی در ارتقای شعر عاشقانه کمک می‌کند؛ زیرا این شعرها به وسیله روحی که برخوردار از معنویت است پالایش می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از چاپ دوم کتاب «پیراهن آبی»، شامل غزل‌های حجت‌الاسلام حسین مودب، با حضور جمعی از شاعران آیینی کشورمان برگزار شد.

در این مراسم که همزمان با نهمین روز برپایی نمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد، علی‌محمد مؤدب، شاعر و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری شهرستان ادب، در سخنانی گفت: صحبت کردن درباره شعر حسین مؤدب برای ما مایه خوشحالی است. وی شاعری است که در مدت کوتاهی که فعالیت ادبی داشت، خیلی سنجیده و دقیق این مسیر را طی کرد و امروز شاهد چاپ دوم کتابش هستیم. چاپ دوم یک کتاب مایه خوشحالی و نشان‌دهنده داشتن مخاطب است.

مؤدب با ذکر دو نکته درباره اشعار شاعران بیان کرد: شعر از دو سرچشمه یکی متون پیش از وی و شعرهای که در طول تاریخ ادبیات گفته شده و دیگری زندگی و تجربه‌های زیسته شاعر حاصل می‌شود. متون و شعرهایی که شاعر مطالعه کرده، بیشتر بعد فنی و نحوه بیان را برایش شکل می‌دهد و تجربه زیسته شاعر محتوای اصیل و تازه را ارائه می‌کند. مهم‌ترین عنصر دخیل در نو بودن یک شعر بخش دوم است؛ یعنی شاعر بتواند زندگی خودش را با توجه به مطالعاتی که دارد تبدیل به ادبیات کند و از این نظر «پیراهن آبی» یک گام موفق برای یک شاعر کتاب‌اولی است.

وی با تأکید بر اینکه اشعار مؤدب وامدار شاعر دیگری نیست، گفت: این نشان می‌دهد که تجربه زیسته شاعر باعث شده شروع هر شعر، خاص باشد. شاعران جوان و تازه‌کار معمولا سایه سایر اهالی قلم روی اشعارشان مشخص است.

همچنین در این نشست محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر ادبی در سخنانی عنوان کرد: از زمان شروع شعرسرایی حسین مؤدب، من این جریان را به نوعی تعقیب می‌کردم. از سالی که طلبه جوانی بود و تازه شعر را شروع کرده بود، با وی آشنا بودم و در جریان پیشرفتش بودم. پیشرفت سریعی داشت و این خصوصیت جالبی بود و بعد از مدت کوتاهی کارش به انتشار کتاب رسید.

کاظمی درباره ویژگی‌های شعر حسین مؤدب توضیح داد: درباره شعر مؤدب سه موضوع قابل طرح است. یکی تجربه زیسته در شعر شاعر است که در جای‌جای این کتاب خودش را نشان می‌دهد و دیگری استفاده از تکنیک‌های متنوع است. شاعر تنها به صرف ادای بیان مطلب و تصویرها و تخیل‌ها بسنده نکرده، بلکه در پدیده‌های بیرون کشف‌هایی کرده است. شاعر از تکنیک سفیدخوانی استفاده کرده که در عصر ما تکنیک جدیدی است. همچنین در شعرش از ایهام و تکنیک شخصیت‌بخشی نیز استفاده شده و  این کتاب سرشار از تکنیک‌های شاعرانه است.

این شاعر گفت: ما یک سنت ادبی داشتیم در بین علمای دینی که غالبا اشعارشان برخوردار از خصوصیات روز نبوده و چون حوزه مطالعاتشان بیشتر عرفان و فلسفه و علوم قدیم بوده تنها در همین حوزه‌ها شعر می‌گفته‌اند. اما امروز نسل خوبی از شاعران طلبه را می‌بینیم که در عرصه شعر پیشرو هستند و نه از جهت قوت و ضعف؛ بلکه فضای فکری‌شان این تناسب را نمی‌رساند و خواننده نمی‌فهمد این شاعر طلبه است.

وی به ویژگی دیگر اشعار «پیراهن آبی» اشاره کرد و افزود: موضوع دیگر عاشقانه‌سرایی شاعر است. بخش عمده‌ای از این شعرها عاشقانه است و نه از جنس عاشقانه‌هایی که به مسائل عرفانی برسیم. بلکه عشق میان انسان‌هاست و ما انتظار نداریم شاعری که تربیت دینی دارد، شعر عاشقانه بسراید. این به نوعی در ارتقای شعر عاشقانه کمک می‌کند؛ زیرا این شعرها به وسیله روحی که برخوردار از معنویت است پالایش می‌شود؛ شعر عاشقانه‌ای که در عین حال عفیف و محجوب است و هنجارهای اجتماعی و اخلاقی را رعایت می‌کند. این ویژگی اشعار عاشقانه یک طلبه است. این شعر عاشقانه حسین مؤدب دو خصوصیت دارد؛ هم تجربه زیسته شاعر است و نیز در عاشقانه‌سرایی نوعی نگاه متعادل و معنوی دارد.

در ادامه محمودرضا اکرامی‌فر در سخنانی بیان کرد: غزل قالب متناسب با شرایط مخاطب امروز و مخاطب امروزی نیز زودگذر و پاراگراف‌خوان است. هر بیت غزل یک حرف می‌زند و یک بیت هم بخوانیم بهره می‌بریم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها