چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
یونیفرم‌های انتشارات امیرکبیر در حوزه ادبیات و رمان در حال به‌روزشدن است

سیدعباس بلادی مدیر بازرگانی انتشارات امیرکبیر درباره‌ طراحی جلد‌های سنتی و تغییراتی که در سال‌های اخیر قرار است انجام شود، گفت: «ما از سال ۱۳۹۵ در حال تغییر یونیفرم‌های خود هستیم. در حوزه ادبیات، رمان و داستان خارجی به‌صورت کلی یونیفرم‌های امیرکبیر در حال عوض‌شدن است. امسال در نمایشگاه سی‌وچهارم حتماً شاهد تغییرات این یونیفرم‌ها خواهید بود.»

سیدعباس بلادی مدیر بازرگانی انتشارات امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) درباره تغییرات دکوراسیون غرفه انتشارات امیرکبیر در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های قبل توضیح داد: در انتشارات امیرکبیر فرآیند به این‌ شکل است که معمولاً از توانمندی داخلی خود انتشارات استفاده می‌کنیم و با استفاده از ظرفیت انتشارات امیرکبیر سازه و دکور را طراحی می‌کنیم.

وی درباره‌ طراحی جلد‌های سنتی و تغییراتی که در سال‌های اخیر قرار است در این حوزه انجام شود، گفت: ما از سال ۱۳۹۵ در حال تغییر یونیفرم‌های خود هستیم. در حوزه ادبیات، رمان و داستان خارجی کلاً یونیفرم‌های امیرکبیر در حال عوض‌شدن است. امسال در نمایشگاه سی‌و‌چهارم حتماً شاهد تغییرات این یونیفرم‌ها خواهید بود.
 
وی با تأیید این نظر که حتماً در این زمینه باید از لاک سنتی خارج شد، عنوان کرد: باید مطابق با نیاز بازار و مخاطب، خودمان را به‌روز کنیم. به‌خاطر حجم زیاد عناوین انتشارات مجبوریم کم‌کم این کار را انجام دهیم. در حوزه رمان شاهد تغییرات زیادی هستیم. این تغییرات طراحی جلد را از ادبیات و رمان شروع کردیم چون مخاطب این حوزه بیشتر بود.
 
مدیر بازرگانی انتشارات امیرکبیر در پاسخ به این پرسش که چه درصدی از انتشارات امیرکبیر مختص به حوزه هنر است توضیح داد: در حوزه هنر و معماری ما ۱۰ تا ۱۵ عنوان کتاب داریم. امیرکبیر بیشتر ناشر تاریخ‌نویس،‌ رمان، لغت‌نامه، دین و مذهب است. در شاخه هنر بیشتر از عناوین نظری استفاده می‌کنیم. مثلا «هنر چیست؟» یا «لذت‌بردن از هنر مدرن» عناوین مطرحی است که چاپ کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به‌لحاظ بازرگانی کتاب‌های حوزه هنر فروش دارند جواب داد: هر آنچه در انتشارات امیرکبیر چاپ می‌شود مورد نیاز بازار بوده و چاپ شده است. ما برای تجدید چاپ کتاب یا چاپ اول یک کتاب بازار را رصد می‌کنیم و اینکه چه شرایطی را از لحاظ بازرگانی و فروش داریم در حوزه تصمیم‌گیری تأثیرگذار است. بعد از این پروسه، کتاب را به چاپ رسانده و می‌فروشیم.

سیدعباس بلادی درادامه عنوان کرد: در حوزه هنر و کودک و نوجوان ما بازار را رصد کرده‌ایم؛ نتیجۀ این رصد این شد که امسال با غرفه کودک و نوجوان هم در نمایشگاه حضور خواهیم داشت. در حوزه هنر‌ و‌ سینما هم چند جلد کتاب جدید چاپ کرده‌ایم.

وی با اعلام اینکه امسال با ۵۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ شرکت کرده‌ایم توضیح داد: این کتاب‌ها شامل کتاب‌های چاپ اول و ۹۰درصد شامل عناوین تجدید چاپ است. در غرفه کودک و نوجوان هم انتشارات امیرکبیر ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌ است.

بلادی درباره بازار فروش کتاب گفت: بازار کتاب متأثر از مواد اولیه است و کاغذ ۹۰درصد مواد اولیه کار چاپ و نشر کتاب را تشکیل می‌دهد. امروز کاغذ قیمت بالایی دارد و قیمت پشت جلد کتاب نسبت به قیمت کاغذ تعریف می‌شود. شرایط اقتصادی خانواده‌ها هم در خرید کتاب مؤثر است. با توجه به اینکه ما سال‌هاست از یارانه دولتی استفاده نمی‌کنیم و یارانه دولت در این زمینه حذف شده، امیدواریم تصمیم‌گیری‌هایی شود و شرایط بهبود پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها