دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
هزینه‌های بالای ناشران استانی برای حضور در نمایشگاه کتاب

مدیر انتشارات آیدین کتاب تبریز گفت: هزینه‌‌های ناشران استانی برای سفر و حضور در نمایشگاه کتاب تهران بالاست، به همین خاطر ناشران استانی برای حضور در این رویداد مهم دچار مشکل می‌شوند.

اکبر رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تبریز گفت: برگزاری  نمایشگاه کتاب همواره در بهبود فضا برای اهالی نشر و کتاب‌دوستان مؤثر بوده و برای جامعه لازم است، اما اینکه کتاب در شرایط فعلی کشور، تا چه اندازه در سبد روزانه مردم جایگاه دارد، موضوع دیگری است و باید بررسی شود.

وی گفت: اصلی‌ترین مخاطب کتاب نسل جوان است که سال به سال هم به آمار آنها افزوده می‌شود حتی اگر دقت کنید شوق و ذوق آنها در نمایشگاه بسیار زیاد است و خاطرات بسیاری در نمایشگاه کتاب با آنها داشته‌ام و به اندازه چندین فرد پنجاه ساله هیجان دارند. 

رضایی ادامه داد: من خودم نویسنده بودم و از سر علاقه‌مندی به نشریات روی آورده‌ام؛ به‌عنوان مؤلف، نصف کتاب‌هایم بعد از چاپ به فروش می‌رسید. بر اساس قانون ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف هستند، یک سوم کتاب‌هایی را که با موازین آنها منطبق باشد، خریداری کنند. این قانون قبلاً اجرا می‌شد، اما اکنون چندان این موضوع دیده نمی‌شود.

مدیر انتشارات آیدین کتاب تبریز با اشاره به اینکه به‌عنوان یک ناشر شهرستانی، امسال در نمایشگاه کتاب 1402 حضور ندارد، گفت: علیرغم اینکه در نمایشگاه کتاب تهران ثبت‌نام کرده بودم، اما به دلیل هزینه بالا و زحمت بسیار و اینکه از نظر فروش چندان سودی برایمان ندارد، از حضور در این دوره منصرف شدم، اما اگر در خود استان نمایشگاهی تشکیل شود، حتما شرکت می‌کنم.

وی ادامه داد: هزینه‌ غرفه‌، هزینه میز و صندلی و زحمات آن بالا است و در قبال وقت، هزینه و انرژی صرف شده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب،  درآمد چندانی دست ناشر را نمی‌گیرد.  

رضایی افزود: مسئولین همان اندازه که به مسائل کلان کشور توجه دارند، به حوزه کتاب هم توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها