شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
نمایشگاه کتاب تهران چهره متفاوت‌تری از نشر بوشهر ارائه می‌دهد/ مشکل اسکان ناشران استانی

مدیر نشر «دریانورد» که از ناشران باسابقه و پرکار استان بوشهر است، ارائه تازه‌های نشر استان را در غرفه استان بوشهر، راهی موثر در معرفی نشر بوشهر به کشور معرفی و تاکید کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به‌عنوان مسئول این غرفه امسال می‌تواند چهره متفاوتی از ناشران بوشهری ارائه کند.

غلامحسین دریانورد به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگ‌ترین پاتوق اهالی کتاب است که می‌تواند با برنامه‌ریزی از حالت فروشگاهی خارج شده و به یک نمایشگاه با استانداردهای جهانی مبدل شود؛ اما قطعا این تغییر و تحول نیاز به زمان دارد.

وی افزود: اضافه‌شدن بخش مجازی به بخش فیزیکی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گام بزرگی در راستای عرضه کتاب است که امروزه تحت تأثیر عواملی در سبد خرید خانوارها کمرنگ شده است. در این بخش کتابفروشی‌های شهرستانی که مهم‌ترین مراکز فرهنگی و عرضه‌کننده کتاب در نقاط دور و نزدیک کشور به‌شمار می‌روند، امسال حضور دارند که این کتابفروشی‌ها ضمن ارائه کتب ناشران ملی، می‌توانند نماینده فعالی برای معرفی و فروش آثار ناشران بومی منطقه خود باشند.

دریانورد که خود از نویسندگان و شاعران برجسته بوشهر است و در سال 97 عنوان چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان بوشهر را از آن خود کرده، در خصوص اینکه چرا امسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور نیافته، توضیح داد: مسائل و مشکلات مالی که به تازگی با آن در پی گرانی قیمت کاغذ و بالارفتن هزینه‌های زینک و چاپ مواجه‌ شده‌ایم، نشد که در این دوره بتوانیم حاضر شویم و این فرصت خوب را از دست دادیم.



وی همچنین در خصوص غیبتش در بخش مجازی نمایشگاه هم گفت: در این بخش دیر مطلع شدم و زمان را برای ثبت‌نام از دست دادم؛ اما سال گذشته، با حضور در این بخش با ارائه 100 اثر که در طول 10  سال اخیر در حوزه کتاب‌های بومی، ادبیات نمایشی و ادبیات منتشر کرده بودیم، فروش قابل‌توجهی داشتیم.

دریانورد ادامه داد: امسال خیلی دلم می‌خواست در بخش فیزیکی حضور داشته باشم؛ چون 30 اثر فاخر داشتیم که در یکی دو سال اخیر منتشر کرده‌بودیم و قطعا در صورت عرضه در نمایشگاه مخاطبان خودشان را پیدا می‌کردند. این آثار به‌ویژه برای پژوهشگران در حوزه تاریخ، تئاتر و اقلیم‌شناسی حائز اهمیت بودند.

وی یکی از مشکلات عمده ناشران شهرستانی را برای حضور در نمایشگاه، مسئله اسکان دانست و بیان کرد: با توجه به هزینه‌های امروزی و درآمد ناچیز نشر، آن‌ها عطای نمایشگاه را به لقایش می‌بخشند؛ ولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند تدابیری بیندیشد و این مشکل را حل کند؛ چراکه این حق طبیعی هر ناشری است که در این فضا حضور داشته باشد و آثار خود را به‌صورت فیزیکی به مخاطبان کتاب معرفی و عرضه کند. افزون بر این، با گفت‌وگو با مخاطب و تبادل نظر با آن‌ها می‌تواند به کم و کیف کارش بیفزاید و همچنین موضوعات جدیدی را برای تولید اثر بیابد.

دریانورد که در حوزه نشر آثار دفاع مقدس، ادبیات نمایشی و آثار بومی کارنامه پرباری دارد، کمبود کاغذ و خرید آن را با قیمت بالا، علت افت کار ناشران بوشهری معرفی کرد و یادآور شد: با اینکه دولت از سهمیه‌بندی کاغذ ناشران سخت گفت اما تا این لحظه ما سهمیه دولتی دریافت نکردیم. نه تنها سهمیه کاغذ نصیب‌مان نشده، بلکه سالانه برخی از کارهای فاخری که منتشر می‌کردیم از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خریداری می‌شد اما در یکی دو سال اخیر، هیچ خریدی از ما نشده، خب، این مسائل موجب تحلیل رفتن توان مالی ما شده؛ به‌گونه‌ای که نتوانستیم در نمایشگاه امسال حاضر شویم.

به گفته وی، در بخش فیزیکی نمایشگاه، ناشران باید بیش از 30 اثر منتشرشده داشته باشند که در طول دو سه سال اخیر راهی بازار کتاب کرده‌اند. ما این تعداد اثر را داشتیم ولی مسائل دیگری موجب شد که نشود از فرصت ایجاد در نمایشگاه برای معرفی و فروش این آثار استفاده کنیم.

دریانورد ادامه داد: حال با توجه به اینکه استان ما همچنان فاقد اتحادیه ناشران است، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر که در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تهران صاحب یک غرفه است، در این غرفه با نمایش تازه‌های ناشران بوشهری که اغلب هم کارهای منحصربه‌فرد و فاخری هستند، چهره متفاوت‌تری را ارائه کند. همچنین به‌طور دوره‌ای می‌تواند از ناشران فعال استان برای حضور در این غرفه در طول برگزاری نمایشگاه دعوت کند تا حضور در این دوره را با هزینه کمتری تجربه و با مخاطبان خود گفت‌وگو کنند.

مدیر نشر «دریانورد» که سابقه حضور در شش دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در دوره‌های قبل دارد، یادآور شد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگ‌ترین اتفاقی است که هر ساله در حوزه فرهنگ کشور روی می‌دهد؛ چراکه جامعه کتاب و کتابخوان کشور را در یک‌جا گرد هم جمع می‌کند و فرصت گفت‌وگو درباره کتاب را میان مخاطبان، ناشران، نویسندگان، شاعران و مسئولان در این ایام به‌شکلی ویژه‌تری فراهم می‌آورد. از این‌رو، حضور در این رویداد برای ناشران، فرصت مغتنمی برای معرفی خود به جامعه کتابخوان ایران و گفت‌وگو پیرامون کتاب است.

به گزارش ایبنا، نشر «دریانورد» به مدیریت غلامحسین دریانورد، نویسنده، شاعر و پژوهشگر جنوبی در سال 1380 فعالیت خود را در شهرستان گناوه استان بوشهر آغاز کرده است. این نشر تاکنون بیش از 400 اثر را در حوزه گناوه‌شناسی، دفاع مقدس، ادبیات نمایشی، ادبیات فولکوریک و فرهنگ بومی منتشر کرده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها