جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
فیلم «غریب» در جشنواره فیلم فجر مشهد اکران می‌شود

فیلم سینمایی «غریب» برگرفته از کتاب «محمد، مسیح کردستان» در جشنواره فیلم فجر مشهد اکران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، فیلم «غریب» شمایلی است از وقایع کردستان در سال‌های ۵۸ و ۵۹ است که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد.

این اثر برشی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی را در منطقه غرب به تصویر می‌کشد و حامد عنقا فیلمنامه آن را با استفاده از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌ا… محمودزاده نوشته است. 

«غریب» با کارگردانی محمدحسین لطیفی
 و بابک حمیدیان بازیگر نقش شهید بروجردی نیز به واسطه این فیلم، بار دیگر بازی در نقش یک شهید را تجربه می‌کند.

«محمد، مسیح کردستان» در قالب زندگینامه داستانی درباره شهید محمد بروجردی نوشته شده است. وی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی بود که توانست با حُسن برخورد و ابتکار عمل‌هایی که داشت، کنترل منطقه کردستان را به ایران باز گرداند. از این رو، وی را مسیح کردستان می‌نامند.

فرماندهان شهیدی چون صیاد شیرازی، متوسلیان، همت، ناصر کاظمی و کاوه برخی از چهره‌های شاخصی هستند که از آن‌ها در کتاب «محمد، مسیح کردستان» سخن رفته است.

در پشت جلد کتاب می خوانیم:
از میان قریب به ده هزار عنوان کتاب منتشر شده در حوزۀ دفاع مقدس، شاید به سختی بتوان صد عنوان اثر پیدا کرد که هم از نظر فرم و نگارش کم عیب و نقص باشد و هم از نظر محتوا، قابل اعتنا قلمداد شود. متأسفانه اغلب این آثار، یادر بخش دولتی تولید شده اند یا در بنگاه‌های انتشاراتی مورد حمایت نهادهای فرهنگی و هنری، به بازار نشر روانه شده‌اند.

در این میان، تعداد بسیار اندکی نیز، کار ارزشمند وجود دارد که علاوه بر نگارش خوب، از تحقیقات جامعی برای جمع آوری اطلاعات اولیه برای نگارش بهره برده‌اند. اما این آثار اندک نیز، در لابه‌لای انبوه آثار ضعیف، کم شده اند و علاوه بر اینکه، خوب و درست معرفی نشده اند، از تجدید چاپ به موقع هم بی‌نصیب بوده‌اند و از این نظر، سخت مورد بی مهری قرار گرفته اند.

 در برنامه‌ی اعلام شده از سوی اداره کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرار است فیلم غریب روز دوشنبه ۲۴ بهمن و در آخرین‌ روز جشنواره فیلم‌ فجر در مشهد در دو سینمای مشهد اکران شود.

فیلم سینمایی «غریب» برگرفته از کتاب «محمد، مسیح کردستان» دوشنبه ۲۴ بهمن ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی هویزه ویژه اصحاب هنر و رسانه و ساعت ۲۰ در پردیس سینمایی ویلاژتوریست ویژه عموم علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود.

به گزارش ایبنا بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۱۷ تا ۲۴ بهمن با اکران ۲۰ فیلم در پردیس های سینمایی هویزه، برفی، پارک بازار، سیمرغ و سینما آفریقا در مشهد ، ویلاژتوریست در طرقبه و پردیس مهر سبزوار و پردیس مهدوی نیشابور در حال برگزاری است.

فیلم‌های شماره ۱۰، یادگار جنوب، چرا گریه نمی کنی، عطرآلود، کت چرمی، جنگل پرتقال، سرهنگ ثریا، روایت ناتمام سیما، در آغوش درخت، بعد از رفتن، هوک، آه سرد، اتاقک گلی، پرونده باز است، آنها مرا دوست داشتند، هایپاور، گل‌های باوارده، غریب، سینما متروپل، وابل، کاپیتان از جمله فیلم‌هایی هستند که در این جشنواره به نمایش درمی آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها