شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
رمانِ «سیاگالش» را در باب زیستِ طلبگی و تذکر به امر مطلق نوشته‌ام

ابراهیم اکبری‌دیزگاه نویسنده کتاب «سیاگالش» عنوان کرد: رمانِ «سیاگالش» در واقع یکی از سه‌گانه‌هایی است که در باب زیستِ طلبگی و تذکر به امر مطلق نوشته‌ام. دوتایِ دیگر رمان‌هایِ «برکت» و «بیروط» هستند که از طریق نشر صاد منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ابراهیم اکبری‌دیزگاه محتوا رمان «سیاگالش» تشریح کرد و افزود: سیاگالش، داستانِ طلبه‌ای الله‌اندیش و موحدی است که طلبگی را «کارِ پیامبری» می‌داند از این رهگذر اراده‌اش معطوف به توحید است و دعوت تذکر به اینکه انسان در عالم همواره باید ربط و نسبتی با امر مطلق داشته باشد تا انسان شود. به همین دلیل همچون پیامبرانی که در قرآن ذکرشان آمده در معرضِ هجومِ ظالمان، ابلهان و جاهلان قرار می‌گیرد و مجبور می‌شود پناه ببرد به غار.

نامزد بخش رمان جایزه جلال درباره وجه تمایز «سیاگالش» با دیگر رمان‌هایش گفت: امرِ رمان برای من به نوعی تلاش برای تَشبّه به الله است که از طریقِ تمسّک به اسماء الحسنایِ باری، بدیع و خالق و خلّاق تحقق پیدا می‌کند، تا ره آموزِ زندگی باشد و دوستی را بسط دهد. پس نوشتن هر رمان، تجربه و تلاش خاص خود را دارد چون در هر کدام خلقِ جدید صورت می‌گیرد. رمانِ «سیاگالش» در واقع یکی از سه‌گانه‌هایی است که در باب زیستِ طلبگی و تذکر به امر مطلق نوشته‌ام. دوتایِ دیگر رمان‌هایِ «برکت» و «بیروط» هستند که از طریق نشر صاد منتشر شده‌اند.
 
اکبری‌دیزگاه درباره تاثیرات مثبت و منفی جایزه جلال گفت: هر جایزه‌ای اگر به عظمتِ کلمه، حکمت روایت، کرامتِ زبان و عزّتِ نویسنده واقف باشد یقینا‌ جایزه‌ای موثر و الهام‌بخش خواهد بود و با معرفی و ترویجِ آثارِ معتبر ادبی به زیستن و چگونه زیستنِ انسان‌ در جامعه کمک خواهد کرد وگرنه به در حدِ یک تفنن ادبی و دروهمی ایلی-قبیله‌ای خواهند ماند و هیچ اثر و تاثیری در جامعه نخواهد داشت.

کتاب «سیاگالش» در 414 صفحه در سال 1400 از سوی انتشارات صاد عرضه شده و اکنون نامزد نهایی بخش رمان جایزه جلال آل‌احمد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها