سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
حکیم نظامی متعلق به منطقه یا یک کشور نیست بلکه فراتر از مرزهای سیاسی است

مرادجان بوری‌بایف، رئیس موسسه فرهنگی اکو عنوان کرد: اکو به بزرگان منطقه ارج می‌نهد، این موسسه در گام نخست بزرگداشت نظامی را برگزار کرد. این بزرگان متعلق به مرز و بوم یا یک کشور نیستند بلکه فراتر از مرزهای سیاسی و جهانی هستند. اگر پیشنهاد و برنامه‌ای هست اکو بررسی کرده و با جذب توجه کشورهای عضو همکاری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «دومین بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی قرن ششم» با حضور محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از مسئولان فرهنگی کشور سه‌شنبه (بیستم دی‌ماه) در سالن اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این نشست روئسا و مسئولین فرهنگی کشور از برنامه‌های خود در سال گذشته و برنامه‌های جدید در سال جاری گفتند و گزارش عملکرد یکساله خود را ارائه کردند.
 
محمود شالویی در این نشست درباره عملکرد یکصد ساله انجمن آثار و مفاخر کشور گفت: یکصد سال از تاسیس انجمن آثار و مفاخر کشور می‌گذرد که از زمان تاسیس این انجمن تاکنون کارهای بزرگی از جمله احداث مقابر بزرگان صورت گرفته است. با پیگیری‌هایی که از سوی وزیر فرهنگ صورت گرفته است مبنا، ادامه این ساخت و سازها از سوی انجمن بوده است.
 
وی با اشاره به نقش حکیم نظامی برای ما ایرانیان ادامه داد: پرداختن به حکیم نظامی یکی از موضوع‌های مهم در بحث مفاخر و از هر جهت حائز اهمیت است. این حکیم ایرانی آثار فارسی در خور تحسین برای ما ایرانیان سروده است که این آثار از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال‌های گذشته خیلی تلاش کردند که اصالت ایرانی و زبان فارسی تا اندازه‌ای کم‌رنگ شود.
 
شالویی از اهمیت هرچه بیشتر نسبت به بزرگداشت بزرگان با توجه به گذشته گفت: در سال‌های گذشته تلاش‌هایی صورت گرفت که اصالت ایرانی و زبان فارسی این حکیم تا اندازه‌ای کمرنگ و تحت تاثیر برخی مسائل حاشیه‌ای قرار گیرد؛ اما ما از هر تلاشی برای حفظ مفاخر خود دریغ نمی‌کنیم و به همین دلیل دومین بزرگداشت حکیم نظامی برگزار کردیم و اهمیت به بزرگان، نسبت به گذشته چند برابر شده است.
 
رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی بیان کرد: در سال گذشته برنامه‌های بسیار خوبی در نخستین بزرگداشت اجرا شد؛ اما بهتر است که به طور ویژه‌تری به جنبه جهانی و خارجی برنامه‌ها اهمیت دهیم و لازم است در حوزه خارجی و بین‌المللی بیشتر تلاش کنیم. یکی از برنامه‌ها در سال گذشته بررسی نسخه‌های حکیم نظامی بود که این اقدام با همکاری مراکزی همچون آستان قدس رضوی و مدرسه عالی شهید مطهری صورت گرفت.
 
شالویی درباره نتیجه مثبت بررسی نسخ حکیم نظامی گفت و افزود: این اقدام موجب شد آثار کهن وی یک بار دیگر مرور و در معرض نمایش قرار گیرد و این برنامه امسال هم با همکاری کتابخانه مرعشی نجفی و مراکز خارجی ادامه دارد. بررسی و مرور نسخ حکیم نظامی در تحکیم اصالت و هویت حکیم نظامی و آشنایی ملل جهان به خصوص پژوهشگران و محققان اثرات زیادی دارد.
 
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برنامه‌های سال گذشته این انجمن را برشمرد و گفت: در نخستین بزرگداشت، شاهد برنامه‌های هنری از جمله در حوزه موسیقی بودیم. همه استان‌های کشور در این برنامه فعالیت و همکاری داشتند، امسال هم تعدادی از استان‌های کشور به عنوان مرکز برنامه‌ها اعلام آمادگی کرده و ما در ستاد بزرگداشت آماده پذیرش برنامه دیگر استان‌ها هم هستیم تا یک جریان جهت‌دار شکل بگیرد.
 
شالویی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدید در سال جدید و در دومین بزرگداشت این حکیم، مروری بر آثار سینمایی و تصویری است که در مورد نظامی ساخته و پخش شده است؛ به همین منظور مروری هم بر آثار خارجی تولید شده خواهیم داشت که با زیرنویس فارسی در سینماهای خارجی پخش شوند. همچنین نقش خبرنگارها برای پرسش در مراسم، ارائه گزارش و ... در سطح بین‌الملل خیلی موثر بوده و امسال هم ادامه خواهد داشت.
 
کاوه خورابه هم در این نشست از برگزاری این مراسم ابراز خرسندی کرد و افزود: بهتر است این اتفاقات تبدیل به یک سنت شود و ادامه یابد. درباره حکیم نظامی باید بگویم وقتی به او می‌رسیم با یک شخصیت چندگانه مواجهیم، اندیشمندی که با تجمیع اندیشه‌ها از کهن روزگار برخوردار است. نظامی همین که به زبان نثر صحبت می‌کند، ما را به سمت هنر رهنمود می‌کند که از همین رهگذر است که به سمت حوزه‌های مشترک می‌رویم.
 
معاون ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در انتها صحبت‌های خود از اقدامات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال جدید گفت و ادامه داد: آغاز برنامه‌های بزرگداشت حکیم نظامی از کتابخانه مرعشی با مرور و نمایش نسخه‌های خطی حکیم در این مرکز خواهد بود.
 
کاظم نظری درباره نقش دانشگاه‌ها در این آیین گفت: در این مسیر، دانشگاه‌ها هم می‌توانند سهمی داشته باشند. گروه‌های نمایشی مرتبط، در دانشگاه‌ها و دانشجویان هم از جمله دانشگاه سوره می‌توانند در این مسیر نقش موثری داشته باشند. در سال گذشته این نمایش مورد استقبال واقع شد. سال گذشته سخنرانی‌های علمی برای اعضای علمی دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شد که نتیجه‌اش یک کتاب شد و نمایشگاهی هم در این حوزه برگزار کردیم.
 
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به تولیدات نمایشی در مورد حکیم نظامی از اختصاص یک یا دو سالن نمایشی برای این اجراها خبر داد و اظهارداشت: تعدادی از گروه‌های نمایشی خیابانی هم برای این موضوع هماهنگ شده‌اند که اجرا خواهند داشت، همچنین با انجمن‌های نمایشی استان‌ها برای اجراهای استانی ارتباط گرفته‌ایم.
 
ابوالفضل همراه از آمادگی این مرکز برای اجرای برنامه‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در هر فصل سال خبر داد و گفت: از ظرفیت کتابخانه تخصصی هنر فرهنگسرای نیاوران می‌توانیم استفاده کنیم، آمادگی برگزاری جلسات و کارگروه‌های هنری و شب شعر را داریم. همچنین در سال گذشته نشان بین‌المللی حکیم نظامی در حوزه‌های موسیقی، ادبیات، شعر، داستان و فیلم برنامه‌ریزی اعطا و مقرر شد این جایزه به صورت دوسالانه برگزار شود. در نظر داریم سال آینده این جایزه به صورت بین‌المللی در هفت حوزه برگزار شود.
 
رئیس فرهنگسرای نیاوران در انتها صحبت‌های خود پیشنهاد داد: باید بیشتر در حوزه بین‌الملل فعال باشیم و پیشنهاد می‌کنم یک تور فرهنگی هنری شامل هنرمندان مشترک اکو تشکیل دهیم که به معرفی ظرفیت‌های فرهنگی به کشورهای دوست بپردازد؛ این تور می‌تواند از عید سال آینده شروع شود و بعد در کشورهای دیگر بچرخد و فرهنگسرای نیاوران آمادگی میزبانی و مدیریت این تور را دارد.
 
عبدالمهدی مستکین، دبیر فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در ادامه گفت: پیشنهاد می‌کنم یک سرمایه‌گذاری خوبی هم در بخش بین‌الملل و هم در بخش‌های داخلی به‌ویژه برای مردم عامه صورت گیرد. در این امر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش اساسی دارد. برای امسال بهاریه‌های نظامی را در قالب مجلدی می‌توانیم تقدیم کنیم، علاوه بر این در حوزه موسیقی هم آماده همکاری هستیم.
 
حامد عباسی نامی، سرپرست شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز با اشاره به رفت‌وآمد جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر در مترو تهران ادامه داد: این نهاد آمادگی خود را برای برنامه‌های نمایشی و پوسترهای تبلیغی در ایستگاه‌های قطار شهری اعلام می‌کند. برای اجرای برنامه‌ها نیاز است تولید محتوا انجام شود. بعد از تولید محتوا، ما می‌توانیم بستر آن را برای ارائه فراهم کنیم.
 
علیرضا اسماعیلی، دبیر فرهنگستان هنر هم در این نشست از آمادگی فرهنگستان برای برگزاری نشست‌ها و نمایشگاه‌های بزرگداشت خبر داد و گفت: همچنین فرهنگستان برای اجرای برنامه‌های نمایشی آماده همکاری است. بهتر است در بخش محتوایی کارهای بیشتری انجام شود. در همین راستا آماده ترجمه ۱۰ مقاله بزرگداشت اول به زبان انگلیسی و ترجمه نسخ حکیم نظامی هستیم.
 
مرادجان بوری‌بایف از نقش موسسه اکو در گرامی‌داشت یلدا گفت و افزود: اکو به بزرگان منطقه ارج می‌نهد، این موسسه در گام نخست بزرگداشت نظامی است؛ اما در برنامه‌های دیگری چون گرامی‌داشت یلدا نقش و همکاری داشته است. در همایش‌ها و نشست‌هایی که در ایران برگزار می‌شود، بهتر است از اهل علم و پژوهش و دانشجویان فرهیخته کشورهای همسایه دعوت شود؛ همچنین عضو اکو نیز دعوت شود تا حضوری اندیشمندانه داشته باشند.
 
رئیس موسسه فرهنگی اکو در انتها صحبت‌های خود افزود: این بزرگان متعلق به مرز و بوم یا یک کشور نیستند بلکه فراتر از مرزهای سیاسی هستند و جهانی هستند. اگر پیشنهاد و برنامه‌ای هست اکو بررسی کرده و با جذب توجه کشورهای عضو همکاری خواهد کرد.
 
آمادگی چاپ کتاب از سوی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، آمادگی سالن‌های 300 و 500 نفره آزادی برای همکاری با برنامه‌های بزرگداشت، استفاده از ظرفیت بیش از 140 هزار نفری دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی برای اجرای برنامه‌های بزرگداشت از 14 تا 21 اسفند «هفته نظامی» از دیگر موارد اعلام شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها