دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
استقبال شاعران از جشنواره فجر افزایش یافته است

رضا اسماعیلی، دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از افزایش 20 درصدی آثار ارسالی به این جشنواره نسبت به دوره پیش خبر داد.

رضا اسماعیلی که اخیرا با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیرعلمی هفدهمین جشنواره بین‌‌المللی شعر فجر، منصوب شده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به اعلام اسامی اعضای هیات علمی جشنواره در روزهای آتی، عنوان کرد: داوران این دوره در نخستین جلسه اعضای هیات علمی که هفته جاری برگزار خواهد شد، تعیین می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان شاهد آغاز روند داوری در بخش‌های پنج‌گانه شعر کلاسیک، شعر نو (نیمایی و سپید)، شعر محاوره‌، کودک و نوجوان و درباره شعر (پژوهش‌های حوزه شعر) خواهیم بود. در جشنواره امسال آثاری که در سال 1400 برای نخستین بار چاپ و منتشر شده‌اند، مورد داوری قرار خواهند گرفت. همچنین به‌زودی بر اساس موضوعات روز یک بخش جنبی را نیز تعیین خواهیم کرد.
 
وی اظهار امیدواری کرد که داوری آثار حداکثر تا نیمه نخست بهمن ماه به پایان می‌رسد و در این راستا گفت: در هر بخش دو اثر به عنوان برگزیده نهایی منتخب و در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به ارسال بیش از سه هزار و 100 عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره افزود: در مورد آثار ارسالی به دبیرخانه نسبت به سال گذشته شاهد رشد 20 درصدی هستیم که نشان‌دهنده افزایش استقبال جامعه ادبی و شاعران از این جشنواره ادبی است.

دبیرعلمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به اینکه در راستای برگزاری این جشنواره محافل ادبی مختلفی با حضور شاعران و نیز دبیران دوره‌های گذشته برگزار می‌شود، گفت: نخستین محفل ادبی جشنواره 17 دی ماه به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

اسماعیلی از جشنواره شعر فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رخداد ادبی کشور یادکرد و افزود: رسالت اصلی این جشنواره پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، تکریم شاعران پیشکسوت و معرفی استعدادهای جوان است. همچنین این جشنواره فرصت خجسته‌ای برای تعامل و هم‌افزایی هرچه بیشتر جامعه ادبی برای بالندگی و زایندگی بیشتر زبان فارسی به‌عنوان ثروت ملی و معنوی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به‌زودی داوری آثار در بخش‌های مختلف از جمله شعر کودک و نوجوان آغاز خواهد شد، گفت: داوران دوره‌های گذشته بر عدم رشد مطلوب در شعر کودک و نوجوان اذعان کرده‌اند که امیدواریم امسال با وضعیت بهتری روبه‌رو باشیم.

این شاعر پیشکسوت با ابراز خرسندی از رشد تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در بخش درباره شعر (پژوهش و نقد) عنوان کرد: داوران این بخش به مقایسه کیفی آثاری که در سال گذشته چاپ و منتشر شده می‌پردازند و بدیهی است که برگزیدگان این بخش باید در مقایسه با آثاری که در همان سال منتشر شده‌اند از تشخص بیشتری برخوردار باشند. در برخی دوره‌ها داوران هیچ اثری را برگزیده پژوهش ادبی ندانستند که معتقدم این شیوه باید اصلاح شود.

اسماعیلی همچنین با تاکید بر اینکه برگزیده شدن در جشنواره‌های ادبی از جمله شعر فجر به تنهایی در بالا بردن آمار فروش کتاب‌ها کافی نیست، افزود: پس از برگزیده شدن، برگزاری جلسه‌های نقد کتاب و همکاری رسانه‌ها در معرفی نویسندگان و انتشار نقد و نظرها درباره آثار نقش مهمی را در استقبال بیشتر و تجدید چاپ کتاب‌ها ایفا می‌کند. نباید پس از برگزاری مراسم اختتامیه پرونده اثر برگزیده را ببندیم.

رضا اسماعیلی تحصیل‌کرده رشته ادبیات فارسی، عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران و شورای عالی شعر و موسیقی صدا و سیما و از موسسین انجمن شاعران انقلاب و دفاع مقدس و پدیدآورنده بیش از ۵۰ اثر در حوزه‌های نقد، پژوهش و شعر ازجمله «رفتارشناسی ادبی و شعر مفهومی»، «تاملاتی در ادب پایداری»، «این مریم همیشه»، «سمت روشن دنیا»، «حنجره سرخ عشق»، «ملکوت کلمات»، «گزیده ادبیات معاصر»، «بر آستان جانان»، «آسمانی‌ها» و «عاشقانه‌های شرقی» است.

تاسیس جایزه ادبی دکتر طاهره صفارزاده، دبیری سومین و یازدهمین جشنواره کتاب سال «قلم زرین»، دبیری بیست‌ودومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس، داوری جشنواره بین‌المللی شعر فجر، دبیری جشنواره‌های دانشجویی شعر و داستان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، داوری جشنواره کتاب سال رضوی، عضویت در شورای سیاستگذاری و کمیته علمی کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی، دبیری سرویس ادبی ماهنامه تخصصی «اقلیم نقد»، سردبیری مجله «امید اسلام» و دبیری بخش شعر جشنواره ملی سرو (چهل سالگی انقلاب) از جمله سوابق دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها