چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
رمان دینی باید حرکت از ظاهر به باطن باشد

ساسان ناطق معتقد است که یکی از وظایف رمان یا رسالت نویسنده در مقام انسان متفکر و مصلح، کمک به بارور شدن ارزش‌های انسانی است؛ با این باور، رمان دینی باید حرکت از ظاهر به باطن و ادراک مفاهیم والاتر باشد.

ساسان ناطق در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اهداف جشنواره ملی «داستان رضوی» گفت: پانزدهمین جشنواره ملی «داستان رضوی» با هدف ترویج و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا (ع) در جامعه و از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی‌-هنری بویژه داستان و رمان، فراخوان خود را منتشر کرده است. علاقه‌مندان به داستان رضوی می‌توانند تا 15 اسفند 1401 آثار خود را در دو بخش‌ داستان و طرح رمان با موضوعات شخصیت، سیره، تاریخ و معارف امام هشتم، زیارت و فرهنگ عامه، تبلور سخنان حضرت در جامعه ایرانی، تمدن و آینده اسلامی‌ایرانی، انقلاب اسلامی، شهدا و جبهه مقاومت، به این جشنواره ارسال و برای دریافت اطلاعات بیشتر به تارنمای شمس توس به نشانی shamstoos.ir مراجعه کنند.
 
وی در تعریف از رمان دینی گفت: داستان و رمان به ماندگاری باورها، آیین‌ها و اتفاقات تاریخی کمک می‌کند و چه بسا رمان‌نویس با اشاره به انسانِ تنها و بی‌یاور یا انسان امیدوار به روز رستاخیز، بتواند به سمت نگاهی نو از رمان دینی حرکت کند؛ چراکه یکی از وظایف رمان یا رسالت نویسنده در مقام انسان متفکر و مصلح، کمک به بارور شدن ارزش‌های انسانی است؛ با این باور، رمان دینی باید حرکت از ظاهر به باطن و ادراک مفاهیم والاتر باشد.
 
دبیر پانزدهمین جشنواره ملی داستان کوتاه رضوی با اشاره به تاثیرات این جشنواره گفت: این جشنواره باید هر چند کوتاه، قدمی مناسب در شناخت، معرفت و جایگاه امامت حضرت رضا (ع) و معنویت در بین مردم داشته باشد و این می‌طلبد نویسندگان از دریچه نو و بکر به این جایگاه رفیع نگاهی دوباره بیندازند. غیر از این، آثار تولیدی ارزشمند باید به دست علاقه‌مندان و خانواده‌ها برسد و تاثیرگذار هم باشد؛ آن‌وقت شاید بگویم به وظیفه‌ای که بر عهده داشتیم، عمل کرده‌ایم. این تاثیرگذاری باید در رفتار، اخلاق، نوع دوستی، مهربانی و همدردی و دستگیری از یکدیگر خودش را نشان دهد؛ چراکه امام رضا (ع) چنین شخصیتی بود و ما باید بکوشیم حضرت را الگو قرار داده، و خودمان را به ایشان و سجایای اخلاقی‌شان نزدیک‌تر کنیم.
 
وی ادامه داد: باید از ساده‌انگاری و نگاه سطحی عبور کنیم و نیاز معنوی مخاطب را در تاریخ گذشته و نگاه امروزی با منطق و به زیبایی تصویر کنیم؛ آنچنان که منبع الهام، امید، خیال‌انگیز و در مسیر تحکیم باور و ایمان باشد. کشف دنیای موازی در مضامین و معانی مرتبط با مبانی فکری حضرت در زندگی امروز بشر در قالب مضامینی چون از خودگذشتی، مهربانی، ضمانت، دستگیری و رفتار با مردم می‌تواند دستمایه نویسندگان باشد.
 
ناطق از وظایف داستان رضوی و رمان‌های مذهبی گفت و ادامه داد: داستان‌های رضوی باید ما را به کشف و درک دنیایی زیبا از سلوک و زندگی و دوره امامت امام هشتم هدایت کند؛ اما نباید در همان دوره متوقف شود، بلکه درک، کشف و چشیدن آن زیبایی‌ها باید زندگی ما را در حال حاضر هم دگرگون کند. در واقع زندگی ائمه، مختص و متوقف یک دوره زمانی نیست، بلکه مثل قرآن در هر عصر و زمانی پیش روی ماست و می‌تواند برای ما آموزنده و راهگشا باشد. رمان‌های مذهبی باید مفاهیم دینی مخاطب را ارتقا دهد و با گذر از سرگرمی محض و ساده‌انگاری صرف، مضامین و درونمایه‌های متعالی جدید و عمیقی را پیش روی مخاطب قرار دهد.
 
دبیر پانزدهمین جشنواره ملی داستان کوتاه در انتها این گفت‌وگو به اهدا جوایز اشاره کرد و گفت: در بخش‌ داستان کوتاه به ترتیب به برگزیدگان رتبه‌های اول تا چهارم 15، 10، 5 و 2 (5 نفر) میلیون تومان پرداخت خواهد شد. همچنین به 10 طرح‌ رمان برگزیده، مبلغ ورودی 5 میلیون تومان اعطا می‌شود تا نویسندگان این طرح‌ها با تکمیل رمان خود در جشنواره سال آینده شرکت ‌کنند، در این بخش هم به برگزیدگان به ترتیب 40، 30، 20 و 10 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
 
اختتامیه پانزدهمین جشنواره داستان ملی رضوی به میزبانی استان سمنان در اردیبهشت سال 1402 خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها