دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
پیگیری اختصاص تسهیلات نوسازی ناوگان صنعت چاپ در دیدار با وزیر صمت

فعالان صنایع مختلف در دیدار با وزیر صمت به طرح مشکلات و دغدغه‌‌های خود پرداختند، موضوعاتی چون اختصاص تسهیلات برای نوسازی ناوگان صنعت چاپ، لزوم برداشته شدن سقف واردات زینک و معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران برخی از این موضوعات بود.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به دیدار صبح امروز نمایندگان صنایع مختلف با وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: این نشست صبح امروز (دوشنبه 23 آبان‌ماه) با حضور فعالان صنایع مختلف و درباره موضوعات، مسائل و مشکلات صنایع‌ مختلف کشور، در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
 
وی افزود: در این نشست من به طرح مشکلات و دغدغه‌های این حوزه پرداختم و گفتم که صنعت چاپ در کشورهای پیشرفته جایگاه بالایی دارد، به طوری که در میان صنایع سوم تا ششم قرار دارد، همه صنایع برای استمرار فعالیت‌های خود به صنعت چاپ نیاز دارند اما در کشور ما درحد یک صنف باقی مانده است.
 
شجاع با بیان اینکه بازار صنعت چاپ در کشور ما یک بازار 400 میلیون نفری شامل کشورهای عضو اکو است، ادامه داد: این برای اولین بار است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت یک دفتر به صنعت چاپ اختصاص پیدا کرده است و توقع داریم که وزیر در این زمینه توجه ویژه‌ای به موضوع چاپ داشته باشد.
 
وی با اشاره به مسائلی که در این دیدار مطرح کرده است، گفت: در این نشست گفتم که اگر صنعت چاپ حمایت شود، صادرات رونق پیدا می‌کند، حدود 100 هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت کار می‌‌کنند اما یکی از مشکلات جدی اهالی چاپ نوسازی آن است و برای نوسازی به تسهیلاتی با نرخ بازپرداخت ارزان‌تر نیاز داریم.
 
شجاع تاکید کرد: نکته دیگری که به آن اشاره کردم این بود که همانطور که توجه به کاغذ و مقوا اهمیت دارد، زینک هم در صنعت چاپ جایگاه اساسی دارد، وقتی در سال 1398 زینک به عنوان یک کالای استراتژیک در کنار کاغذ، دارو و غذا قرار گرفت، از افزایش قیمت این کالا جلوگیری شد.
 
وی با بیان اینکه در سال 1399 حدود 50 درصد نسبت به سال 1398 کاهش واردات زینک داشتیم، گفت: امروز مشکل اساسی شرکت تعاونی درباره سقف واردات زینک است، سالانه کل مصرف کشور 15 تا 18 میلیون دلار واردات زینک است که در مقایسه با سایر کالاها بسیار پایین است، در این میان برداشتن سقف واردات نیاز به مصوبه هیات دولت دارد.
 
شجاع افزود: در این زمینه از وزیر خواستم۰ از طریق معاون اول رئیس جمهور درخواست کند سقف واردات برای شرکت‌های تعاونی برطرف شود تا زینک به وفور وارد شود و در اختیار صنعت چاپ قرار گیرد.
 
وی به ذکر مبحثی درباره معافیت مالیات اهالی صنعت چاپ در این نشست، اشاره کرد و گفت:  در رایزنی‌هایی که سال 1399 با مجلس شورای اسلامی داشتیم، مجلس موافقت کرد که خدمات چاپ معاف از مالیات برارزش افزوده باشد اما اکنون سازمان امور مالیاتی از آن تفسیر غلط کرده و به این مصوبه تن نمی‌دهد.
 
شجاع در پایان طرح مبحث درباره رفتن کاغذ به بورس کالا را یکی دیگر از محورهای صحبت‌های خود اعلام کرد و گفت: در دیدار با وزیر عنوان کردم که برای اجرایی شدن این قانون با اهالی و واردکنندگان کاغذ مشورت شود، زیرا با توجه به اینکه کاغذ یک کالای خارجی است، زیرساخت و معضلات اجرایی شدن  آن باید برداشته شود تا تجار با خیالت راحت واردات داشته باشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها