شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
جلوگیری از بحران‌های فرهنگی و اجتماعی با اهتمام به مطالعه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: ریشه بسیاری از مشکلات و مسائلی که در کشور با آن دست به گریبان هستیم، پایین بودن دانش و سواد مطالعاتی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد به مناسبت آغاز هفته کتاب، ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱ پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنرانی کرد. دبیرکل نهاد با گرامیداشت یاد و نام علامه طباطبایی و تبریک فرا‌رسیدن هفته کتاب، گفت: در هفته کتاب به همت شورای برنامه‌ریزی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همه دستگاه‌های دخیل در حوزه کتاب و کتابخوانی، شاهد اتفاقات متعدد و متنوعی خواهیم بود.

وی افزود: البته موضوع کتاب و کتابخوانی منحصر به این هفته نیست و هفته کتاب بهانه‌ای است برای اینکه موضوع کتاب مطرح و به آن پرداخته شود. کتاب و کتابخوانی موضوعی است که باید در همه سطوح، شئون، بخش‌ها و در همه زمان‌ها به آن توجه کرد و اگر می‌خواهیم این موضوع در کشور به صورت بنیادین و اساسی حل شود لازم است که از دوره کودکی و نوجوانی به این مسئله پرداخته و موضوع را در فضای آموزش و پرورش پیگیری کنیم. البته دنبال کردن این حوزه در حال انجام است.

رمضانی با اشاره به عبارت «ما همانیم که می‌خوانیم» به عنوان شعار هفته کتاب امسال گفت: دستگاه‌های فرهنگی فعال در این حوزه برنامه‌ها و اقدامات خودشان را در حوزه کتاب و کتابخوانی به مردم تقدیم خواهند کرد.

دبیرکل نهاد با تشریح فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور وظیفه اصلی و اساسی توسعه کتاب و کتابخوانی را برعهده دارند و این شبکه گسترده با ۳۷۰۰ باب کتابخانه عمومی در حال خدمت‌رسانی است و همکاران کتابدارم در سراسر کشور وظیفه توزیع و خدمت‌رسانی فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی را بر عهده دارند.

وی افزود: این شبکه فرهنگی بعد از مدارس و مساجد گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور است که موضوعات متعددی در حوزه فرهنگ را پیگیری می‌کند. امروزه کتابخانه عمومی تنها فقط محل امانت کتاب نیست، بلکه خدمات متنوع فرهنگی با محوریت کتاب در آن صورت می‌گیرد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد:این اتفاق در راستای توسعه خدمات کتابخانه عمومی در دنیا است که کتابخانه تبدیل به یک مرکز خدمت‌رسان فرهنگی شده است. امروز کتاب، هسته اصلی کتابخانه است و اقمار آن حول محور کتاب شکل می‌گیرند و این اقمار خدمت‌دهی فرهنگی را بر عهده دارند.

وی گفت: امروز ۲۷۰۰ کتابخانه به صورت مستقیم توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شود و هزارکتابخانه خصوصی و مشارکتی نیز در کشور داریم که در کنار این شبکه به فعالیت مشغول هستند. این آمار غیر از کتابخانه دانشگاه‌ها، مساجد و مدارس است.

رمضانی اظهار کرد:به استثناء تهران که شرایط دیگری دارد، در سراسر کشور کتابخانه‌های عمومی مرکز اصلی مراجعه مردم برای خدمت فرهنگی است. به حمدالله با پیروزی انقلاب اسلامی رشد خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است. با افتخار اعلام می‌کنیم شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور به نسبت توسعه سایر شبکه‌ها، شاهد توسعه‌ای موفق بوده و این از برکت انقلاب اسلامی است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: امروز شبکه کتابخانه‌های عمومی ایران در منطقه و جهان اسلام مقام اول را دارد، در آسیا جزو ۵ کشور اول و در دنیا جزو ۱۵ کشور اول است. با چنین آماری می‌توانیم به خدمت‌رسانی بیشتر به مردم کشورمان افتخار کنیم و از آن برای پیشبرد اهداف اصلی‌مان و توسعه کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه بهره ببریم.

رمضانی با اشاره به ضرورت اهتمام و توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی در همه شئون گفت: در این که باید مسئله کتاب و کتابخوانی از مسائل اول کشور باشد شکی نیست و ضروری است تلاش‌های انجام شده در این حوزه برای اینکه فرزندان ایران اسلامی اهتمام عملی به کتاب و کتابخوانی داشته باشند را ارج نهیم و آن را مقدس بدانیم.

وی افزود: ما وقتی می توانیم مسئله کتاب و کتابخوانی را در کشور به سرمنزل مقصود و شرایط مطلوب و آنچه که مد نظر رهبر فرهیخته و فرزانه انقلاب اسلامی است برسانیم که در همه برنامه‌ریزی‌ها و نیازهایی که در جامعه مطرح می‌شود مسئله کتاب به عنوان مسئله اساسی مطرح باشد.

رمضانی همچنین ادامه داد: اگر کتاب و کتابخوانی در کشور رونق بگیرد ما امکان گفت‌وگوی بهتر با هم را خواهیم داشت و اگر کتاب و کتابخوانی در کشور فراگیر شود سواد اطلاعاتی‌مان بالا می‌رود و هر اطلاعاتی را نمی‌پذیریم.

وی افزود: ریشه بسیاری از مشکلات و مسائلی که در کشور با آن دست به گریبان هستیم پایین بودن سواد و دانش در این سطوح به خصوص سواد مطالعاتی است. خیلی از مسائل و مشکلاتی که امروز تبدیل به بحران می‌شود با اهتمام به مطالعه و بالا بردن سواد رسانه‌ای، سواد سیاسی و سواد عمومی برطرف می‌شود.

دبیرکل نهاد با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نقطه عطفی برای توجه عمیق، اثرگذار، اثربخش، پیش‌برنده و امیدآفرین حول محور کتاب در جامعه  باشد، سخنرانی خود را با معرفی کتاب «چراغ روشنی‌بخش» به پایان برد.

کتاب «چراغ روشنی‌بخش» مروری بر زندگانی علامه طباطبایی است که توسط محمد جعفربگلو به نگارش درآمده و توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

در این کتاب ضمن مرور زندگی علامه طباطبایی و اتفاقات سیاسی پیرامون این عالم بزرگوار به اسناد ساواک و بیانیه‌هایی که امضا و نام علامه در آن بوده اشاره شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها