شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
4 کتاب که نقش «آمریکا» در جنگ تحمیلی را بازنمایی می‌کند

در دوران جنگ تحمیلی، آمریکا نقش موثری در حمایت از رژیم بعث داشت. موضوعی که در بعضی کتاب‌ها و آثار اسنادی می‌توان آن را مورد تایید قرار داد. کتاب‌های «انقلاب دوم»، « اسناد همکاری وزارت خارجه آمریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی»، « قویت‌ترین شریک جرم» و « رابطه زهرآگین» از آن جمله‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چند وقتی است در فضای عمومی جامعه صدای اعتراضات اقشار مختلفی به گوش می‌رسد. این موضوع اغلب از سوی مسئولان کشور متوجه توطئه‌هایی می‌شود که آمریکا آن را رهبری می‌کند.
 
رهبر معظم انقلاب در واکنش به این موضوعات در دیدار با دانش آموزان در آستانه سالروز 13 آبان (تسخیر سفارت آمریکا) سخنانی را مطرح کردند با این مضمون که دشمنان برای خنثی کردن جوانان و نوجوانان عاقل شروع به تولید محتوا کرده و آن را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌کند.
 
آیت الله خامنه‌ای به خلاءهایی در سیستم آموزش و پرورش هم اشاره کردند و خواستار معرفی نقش‌ آمریکایی‌ها در وقایع تاریخی کشورمان شده‌اند. ضمن اینکه ایشان به موضوع معرفی کتاب‌هایی در این خصوص نیز پیشتر تاکید کرده‌اند.
 
 
در واکنش به این صحبت‌ها مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اقدام به معرفی سه کتاب در رابطه با نقش آمریکایی‌ها در ایران کرده و یک کتاب روزشمار تازه‌ای با عنوان «انقلاب دوم» را نیز در روزهای اخیر روانه بازار نشر کرده که در ادامه این آثار به طور مختصر معرفی می‌شوند.
 
انقلاب دوم
کتاب «انقلاب دوم» از مجموعه‌ روزشمار جنگ ایران عراق است که به تازگی از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس روانه بازار نشر شده است. این کتاب یک دوره تاریخی پرالتهاب و سرنوشت‌ساز در تاریخ جمهوری اسلامی را روایت کرده است.
 
در این کتاب نویسنده روزشمار بر آن است به پرسش «چرا جنگ آغاز شد؟» پاسخ گوید و در این تکاپو با اصالت قائل شدن به واحد زمانی روز و کرنولوژی مطلق، در زمینه تاریخی دوره مورد مطالعه‌اش عواملی که به هر نحوی می‌توانند باعث ایجاد جنگ بین دو طرف شده باشند را با روش همدلی با هر دو طرف منازع، شناسایی کرده و در روزهای پشت سر هم ردیابی فرایند کرده است. (لینک)
 
روزشمار انقلاب دوم مقطعی 28 روزه از 13 آبان 1358 (روز تسخیر سفارت امریکا در تهران) تا 10 آذر 1358 (روز قبل همه‌پرسی قانون اساسی) را در برمی‌گیرد که در طول آن نوع رابطه نظام جدید ایران با دنیای خارج و جزئیات ساختاری این نظام تحت عنوان قانون اساسی در آستانه همه‌پرسی قرار گرفت.
 
اسناد همکاری وزارت خارجه آمریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی
«اسناد همکاری وزارت خارجه آمریکا با رژیم صدام در جنگ تحمیلی» (سال‌های 1980 تا 1984) کتابی با ترجمه و تدوین مجید کریمی است. کریمی در این کتاب به موضوع همکاری رژیم بعث عراق با دولت‌های وقت آمریکا پرداخته و راز این همکاری را فاش کرده است.
 
این کتاب حاوی اسنادی است که آرشیو امنیت ملی آمریکا پس از سی سال، اقدام به انتشار آن کرده است. این کتاب شامل ۶۱ سند از اسناد همکاری ایالات‌متحده آمریکا با عراق است. اسنادی که نشان می‌دهد آمریکا بر ضد ایران همکاری کرده و اکنون‌که بیش از سی سال از جنگ گذشته است، اسناد منتشر شده‌اند.
 
قویت‌ترین شریک جرم
کتاب «قوی‌ترین شریک جرم» نوشته‌ی مارین ویلمس و ترجمه‌ی محمدعلی خرمی است که به بررسی مواضع جانب‌دارانه‌ی آمریکا در جنگ ایران و عراق می‌پردازد. آثار بسیاری درباره‌ی جنگ بین ایران و عراق نوشته شده است. اما در این آثار توجهی به نقش جانبدارانه‌ی آمریکا در موضع‌گیری‌های سیاسی و ... نشده است.
 
مارین ویلمس با تحقیق و پژوهش‌های بسیار بالاخره توانست به کتابی بربخورد که درباره‌ی نقش آمریکا به تفصیل توضیح داده بود. او بر همین اساس کتاب قوی‌ترین شریک جرم را نوشت و به موضوعات مختلف درباره‌ی مداخله‌ی آمریکا در منطقه، کمک‌های پنهانی به عراق و اقدامات نهایی که انجام داد پرداخته است.
 
رابطه زهرآگین
کتاب «رابطه زهرآگین؛ آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه» اثری به قلم یوست. ار. هیلترمن است که یعقوب وروجنی آن را ترجمه کرده است. اين كتاب كه به دست يكي از كارشناسان كهنه‌كار منطقه خاورميانه نوشته شده داستان بمباران شيميايي حلبچه را بازگو مي‌كند و نشان مي‌دهد كه عراق چگونه توانست جنگ‌افزارهای شيميايی پيشرفته را توليد كرده و سربازان ايرانی و روستائيان كُرد را هدف قرار دهد، در حالی كه آمريكا چشمانش را بر اين اقدامات بسته بود.
 
گفتنی است جنگ ایران و عراق که با نام جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هم شناخته می‌شود، جنگی بود که هشت سال به طول انجامید. این درگیری به صورت رسمی ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد و پس از حدود ۸ سال در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف به پایان رسید. جنگی که یک میلیون نفر تلفات به جا گذاشت و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور وارد کرد.

جنگ ایران و عراق طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود. بخشی از نظامیان ایران را نوجوانان بسیجی داوطلب تشکیل داده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها