سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
چگونگی جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ

سیدمنصور سیدسجادی گفت: در کتاب «جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ» علاوه بر اینکه در مورد باستان‌شناسی صحبت کردم، به باستان‌شناسی و آثار مهمی که امروزه در کشورهای همسایه و خارج از ایران وجود دارد و در عین حال ارتباط با تمدن ایرانی داشته و دارد، پرداخته‌ام.

دکتر سیدمنصور سیدسجادی، پژوهشگر تاریخ و باستان‌شناسی درباره تازه‌ترین کتابی که نوشته به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ» اثر جدیدی است که از سوی انتشارات دادکین چاپ و راهی بازار نشر خواهد شد.

وی درباره این اثر گفت: در حوزه باستان‌شناسی در ایران، معمولا باستان‌شناسان به جغرافیای امروزی توجه دارند و از نظر باستان‌شناسی به زمینه پیرامونی ایران، کمتر توجه شده است و این مناطق کمتر شناخته شده هستند. البته در مورد بین‌النهرین این‌گونه نیست و باستان‌شناسان بین‌النهرین را خوب می‌شناسند.
 
سیدسجادی در ادامه بیان کرد: بنابراین در کتاب «جهان ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ» افزون بر اینکه درباره باستان‌شناسی صحبت کردم، به باستان‌شناسی و آثار مهمی که امروزه در کشورهای همسایه و خارج از ایران وجود دارد و در عین حال ارتباط با تمدن ایرانی داشته و دارد را شرح داده‌ام. در این کتاب بخشی درباره افغانستان، بخشی درباره ترکیه، بخشی درباره آسیای مرکزی، بخشی درباره هند که البته این کتاب جلد دومی هم خواهد داشت که جلد دوم در مورد خلیج‌فارس، دریای مکران و... خواهد بود که اکنون در مرحله پژوهش و تحقیق قرار دارد و فعلا باید بر روی آن کار کنم.  



سیدسجادی به کتاب دیگری که از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن (فرهنگستان هنر) منتشر شده اشاره کرد و گفت: در جلد دوم کتاب شهر سوخته؛ درباره‌ شهر سوخته، حوزه نفوذ و ارتباط آن در منطقه جنوب آسیای مرکزی، شهر هخامنشی دهانه غلامان، آثار اشکانی و ساسانی و به طور کلی هنر در حوزه‌ دلتای رودخانه‌ هیرمند اطلاعات مهمی آمده است. در این کتاب همچنین اطلاعات گوناگونی را درباره‌ جنبه‌های گوناگون زیست اجتماعی انسان در حوزه تمدن‌های شرقی اعم از اقتصادی- اجتماعی، حرف و صنایع به‌ویژه بافندگی، دانش پزشکی، معماری و طراحی شهری، ابزارکار و زینت‌آلات، هنر در اختیارمان قرار می‌دهد.
 
وی با اشاره به اثر دیگر خود کتاب «سیستان در تاریخ» افزود: هدف اصلی از نگارش کتاب «سیستان در تاریخ» هم آشنا کردن مردم علاقه‌مند به تاریخ ایران با آثار باستانی باقی‌مانده از دوره‌های گوناگون در سیستان است. کتاب‌هایی تحت عنوان مجموعه «از ایران چه می‌دانم؟» در انتشارات پژوهش‌های فرهنگی به چاپ می‌رسد که این مجموعه کتاب‌ها با اینکه زبان علمی دارند اما از پیچیدگی‌های مسایل تخصصی به دور هستند تا برای همگان قابل درک باشد. «سیستان در تاریخ» یک کتاب از این مجموعه است.



شهر سوخته، تنها یکی از یافته‌های ارزشمندی است که گروه باستان‌شناسی ایرانی به سرپرستی سیدمنصور سیدسجادی در منطقه‌ سیستان کشف کرد. شهر سوخته را نمادی از تمدن‌های شرقی ایران می‌دانند. سیدسجادی، پژوهشگر حوزه تاریخ و باستان‌شناسی با بیان اینکه آثاری که من تا امروز نوشته‌ام بیش از 400 اثر شامل کتاب و مقاله است، گفت: کتاب «شهر سوخته» با عنوان فرعی «هنر و باستان‌شناسی حوزه دلتای رودخانه هیرمند از آغاز تا دوره تیموری» اثری است در دو جلد که از سوی انتشارات فرهنگستان هنر چاپ و راهی بازار نشر شده است. این کتاب جایزه جشنواره خوارزمی را نیز به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها