دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
سیاست شرکت پست از ناشران حمایتی است/آخرین خبر‌ها از خدمات پستی به کتاب‌فروشان

بابک افروز، از رویکرد حمایتی شرکت ملی پست برای ارائه خدمات به ناشران گفت و درباره مشارکت این شرکت با آغاز فعالیت سامانه خرید کتاب بیان کرد: کتابفروشان می‌توانند پس از ثبت‌نام در سامانه، پنل فروش دریافت کنند و ارسال از در کتابفروشی داشته باشند.

بابک افروز، مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب‌و‌کار شرکت ملی پست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به ارسال مرسوله‌های پستی در سال جاری، گفت: طی 6‌ماه نخست سال 1401 نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته، حدود 200 درصد، ترافیک ارسال مرسوله‌های پستی افزایش داشته است؛ برگزاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دلایل اصلی این افزایش است.
 
وی با اشاره به ارسال قابل توجه مرسوله‌ پستی از نمایشگاه کتاب تهران 1401 افزود: 6ماه نخست سال گذشته، حدود 440 هزار بسته پستی ارسال شد؛ اما در سال جاری حدود یک‌میلیون و 382 هزار مرسوله از پنل «پست کتاب» خانه کتاب و ادبیات ایران ارسال داشتیم.
 
افروز با بیان اینکه امروزه دیگر ارسال کتاب و پنل «پست کتاب» خانه کتاب و ادبیات ایران از حالت سنتی خارج شده و در قالب تجارت الکترونیک شرکت ملی پست انجام می‌شود، ادامه داد: در شرکت ملی پست، تجارت الکترونیک حدود 17 درصد رشد ترافیک نسبت به سال قبل داشته است که درصد زیادی از آن به پنل ارسال کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و نمایشگاه کتاب مربوط می‌شود.
 
وی با اشاره به تغییر مدل برگزاری نمایشگاه‌های کتاب طی دو سال‌ اخیر، عنوان کرد: این اقدام با استقبال قابل‌توجه ازسوی ناشران و مردم روبه‌رو شده و این مدل خرید و فروش کتاب با رضایت مخاطبان نیز همراه شده است؛ ناشران در پنل آنلاین حضور دارند و بسیباری از کارهای ارسال کتاب از طریق این پنل‌ها انجام می‌شود.
 
افروز تاکید کرد: بحث جمع‌آ‌وری کتاب از طریق شرکت پست نیز اقدام دیگری است که به سهولت کار فعالان حوزه نشر کمک کرده است، امسال سیاست شرکت برای ادامه همکاری با فعالان حوزه نشر، حمایتی است تا بتوانیم خدمات بهتری به دست‌اندرکاران این حوزه ارائه بدهیم.

مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب‌و‌کار شرکت ملی پست با بیان اینکه طی این سال‌ها سعی کردیم در حوزه نشریات، مطبوعات و فعالان حوزه فرهنگی کمک کنیم، افزود: با وجود اینکه در شرکت ملی پست باید از درآمدهای خود ارتزاق کند، اما همچنان در ا ین حوزه با دست‌اندرکاران حوزه نشر همکاری خواهیم داشت.
 
ارسال کتاب از آذربایجان غربی تا سیستان و بلوچستان
افروز با اشاره به دیده شدن ظرفیت‌های شرکت ملی پست در حوزه نشر، گفت: حدود 12 هزار نیروی انسانی و 13 هزار پیمانکار با شرکت ملی پست همکاری دارند؛ بنابراین بزرگترین ناوگان حمل و نقل خرده‌بار کشور را داریم، در این زمینه تلاش داریم که از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم.
 
وی یادآور شد: به دلیل امکانات قابل توجهی که در بحث نیروی انسانی و ناگان حمل و نقل شرکت ملی پست وجود دارد، مرسوله‌های پستی کتاب، گاهی از آذربایجان غربی برای سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود، در این میان ارسال بسته کتاب برای روستاییان و نقاط محروم نکته‌ای است که حتی برای ناشران و مخاطبان جذاب است.
 
افروز همچنین بر به روزرسانی سامانه‌ها اشاره کرد و گفت: با به‌روزرسانی و فعالیت‌های نوآورانه در سامانه‌های جدید در بخش فناوری اطلاعات، بسیاری از خدمات و مشکلات حوزه‌های قبلی پوشش داده می‌شود.

مدیرکل بازار‌یابی و توسعه کسب‌و‌کار شرکت ملی پست همچنین درباره امکاناتی که شرکت ملی پست برای سامانه خرید از کتابفروشی در نظر گرفته است، توضیح داد: برای این طرح تلاش داریم، جمع‌آوری کتاب به شیوه جمع‌آوری کتاب از ناشران باشد؛ کتابفروشان می‌توانند پس از ثبت‌نام در سامانه، پنل فروش دریافت کنند و ارسال از در کتابفروشی داشته باشند.

به گفته افروز، البته این کار به تناسب پراکندگی کتابفروشی‌ها و ترافیک بسته‌ها متفاوت و امکان جمع‌آوری کتاب با پیش‌بینی تمهیداتی مثل باجه سیار یا سایر مدل‌های جمع‌آوری کتاب همه نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌هی لازم است.
 
وی همچنین بر لزوم بسته‌بندی صحیح و استاندارد ازسوی ناشران و کتابفروشان تاکید کرد و گفت: معتقدم، فعالان حوزه نشر در هر دو بخش باید قبل ارسال کتاب، به تهیه کارتن‌های مناسب اقدام کنند. برخی ناشران از کارتن‌های نامرغوب استفاده می‌کنند به‌طوری که در فاصله نخستین نقطه جمع‌آوری تا آخرین نقطه، کارتن از بین می‌رود و اغلب کتاب‌ها بیرون می‌ریزد، در این زمینه ضروری است که از کارتن‌های مرغوب و مناسب استفاده کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها