دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
قیمت کاغذ کاهشی شد/ثبات در بهای اقلام مصرفی حوزه چاپ و نشر

بررسی بازار اقلام اولیه تولید کتاب، از کاهش 20 هزار تومانی کاغذ و ثبات نسبی قیمت سایر کالاها مثل مرکب، چسب صحافی و زینک در مقایسه با هفته گذشته حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و احتمال زیاد حضوری بودن کلاس‌های درسی، بازار چاپ و نشر طی هفته‌های اخیر با نوساناتی همراه شد و حجم سفارش چاپخانه‌داران افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. 

تامین مواد اولیه و ثبات قیمت برای فعالان حوزه چاپ، نکته کلیدی و اثرگذاری است که همواره مورد درخواست دست‌اندرکاران این دو حوزه بوده است، بسیاری از کارشناسان معتقدند با ایجاد ثبات در بازار ارز، همچنین قیمت مواد اولیه، حجم سفارش‌ها بیشتر می‌شود و بسیاری از کارفرمایان به جای انجام کارهای خُرد، مثل چاپ کتاب در شمارگان اندک، به سراغ تولید کتاب با شمارگان بالا می‌‌روند.
 
در هفته جاری نیز در مقایسه با دوشنبه 14 شهریور، بازار اقلام مصرفی حوزه چاپ و نشر از ثبات نسبی برخوردار بود و قیمت کاغذ که در هفته‌های گذشته روند صعودی داشت، با 20 هزار تومان کاهش روبه‌رو شد، برخی از کارشناسان بازار کاغذ بر این عقیده هستند، با وجود پُرکار بودن بازار در آستانه نیمه دوم سال، کاهش تقاضا تا حدودی در این کاهش قیمت‌ها موثر بوده است.
 
کاهش 20 هزار تومانی در بازار کاغذ
نگاهی به بازار کاغذ در روز جاری نشان می‌دهد، هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 به قیمت یک‌میلیون و 280 هزار تومان و هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 به قیمت 780 هزار تومان در بازار  عرضه شده است که نسبت به هفته گذشته در همین روز هر دو بخش با 20 هزار تومان کاهش روبه‌رو بودند.
 
قیمت کاغذ چاپ و تحریر محصول کشور اندونزی همواره در بازار ایران قیمت بالاتری دارد، به‌طوری که هر بند کاغذ اندونزی 80 گرمی 70 در 100 به قیمت یک‌میلیون و 320هزار تومان، هر بند کاغذ اندونزی 80 گرمی 60 در 90 به قیمت یک‌میلیون و 30 هزار خرید و فروش می‌شود.
 
 هفته جاری هر کیلو کاغذ گلاسه 90 گرمی 70 در 100 نیز 36 هزار و 800 تومان، هر کیلو کاغذ گلاسه 128 گرمی 70 در 100 به قیمت 33 هزار تومان، هر کیلو کاغذ گلاسه 250 گرمی 70 در 100 به قیمت41 هزار تومان، هر کیلو کاغذ گلاسه 300 گرمی 70 در 100 به قیمت 49 هزار تومان و هر کیلو کاغذ گلاسه 200 گرمی 70 در 100 به‌قیمت 41 هزار تومان عرضه شده است.
 
نگاهی به بازار خرید و فروش زینک لیتوگرافی نیز نشان‌دهنده ثبات قیمت در این کالا است، همچنان که مثل هفته گذشته  هر ورق زینک به بهای 63 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
سیاست‌های اثرگذار
به گزارش خبرنگار ایبنا طبق رصد بازار، این ثبات قیمت در بخش چسب صحافی نیز وجود دارد؛ به‌طوری که هر کیلو چسب صحافی، چسب سرد ایرانی موجود در بازار  نیز 80  هزار تومان و چسب گرم کیلویی 170 تا 180 هزار تومان عرضه می‌شود.
 
در بخش مرکب به‌عنوان حیاتی‌ترین کالای حوزه چاپ و نشر بعد از کاغذ، هر کیلو مرکب گلاسه خارجی به قیمت 200 هزار تومان،  هرکیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی، 143 هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 111 هزار تومان خرید و فروش می‌شود، همچنین هر کیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 124 هزار و تومان و هر کیلو مرکب تحریر مشکی 97 هزار تومان در بازار موجود است که در مقایسه با هفته گذشته نشان‌دهنده وجود ثبات در بازار است.
 
در پایان نیز الکل ایزوپروپیل که برای شستشوی ماشین‌های چاپ استفاده می‌شود، با توجه به وفور این محصول در بازار و کیفیت متوسط آن در بازار اکنون مثل هفته گذشته کیلویی 58 تا 60 هزار تومان فروخته می‌شود.
 
به گفته کارشناسان، یکی از دلایل موفقیت و پررونق بودن حوزه چاپ و نشر ثبات در نرخ ارز، تأمین منابع مالی، مواد اولیه و بازار است، ماده اصلی کسب و کار این بخش، کاغذ است که کنترل قمیت آن همواره یکی از درخواست‌های اصلی فعالان حوزه چاپ و نشر بوده است، زیرا نرخ دستمزدهابه دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی و رقابت در این مدت تغییر زیادی نداشته است و ثبات در تامین مواد اولیه می‌تواند تا حد زیادی به آرامش بازار کتاب کمک کند.
 
نگاهی به سیاست‌های دولت سیزدهم طی یک سال گذشته، تلاش برای تامین ارز مورد نیاز واردات کاغذ و سایر ملزومات، توزیع کاغذ در جریانی شفاف و روشن و تمرکز بر تولیدمحور شدن بسیاری از محصولات در کشور مثل کاغذ ازجمله اقدامات اثرگذار این دولت در حوزه چاپ و نشر بوده است که پیش‌بینی می‌شود به مرور توسعه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط