دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
شیخ شهاب‌الدین سهروردی شیخ جهان بشری است/ کلنگ‌زنی مرکز فرهنگی در سهرورد

محمد‌شالویی، در همایش بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی جرات و جسارت سهروردی را وجه تمایز وی با سایر فلاسفه عنوان کرد و گفت: او توانست مکتب جدیدی تاسیس کند که مشتاقان زیادی ازجمله ملاصدرا را در قلمرویی فکری خود جا دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان، همایش بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی در زادگاهش شهر سهرورد با حضور محمد شالویی، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سید‌البرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی برگزار و در حاشیه این مراسم، کلنگ‌زنی ساخت مرکز فرهنگی این فیلسوف انجام شد.

شالویی، در این همایش ضمن تشریح فلسفه سهروردی گفت: از میان فیلسوفان ایرانی، سهروردی فیلسوف بزرگی است که روشنی‌ بخشی او ادامه داشته و در سال‌های پیش رو نیز همه از فیض وجودش بهره‌مند خواهند شد. او توانست مکتب جدیدی تاسیس کند که مشتاقان زیادی ازجمله ملاصدرا را در قلمروی فکری خود جا دهد. مکتب اشراق، شعاع نوری است که شیخ شهاب، آن را پرتو افکنی کرد.

وی جرات و جسارت سهروردی را وجه تمایز وی با سایر فلاسفه عنوان کرد و ادامه داد: سهروردی نمی‌توانست پنهان کند، همان‌طوری که یکی از نزدیکانش او را توصیه کرد، این شهود ممکن است برایت خطر داشته باشد، چون نمی‌توانی این اندیشه را بیان کنی. شیخ شهاب‌الدین سهروردی، شیخ جهان بشری است.

سهروردی محیی تفکر بت‌پرستی نبود
در ادامه این همایش رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ظرفیت‎های شهرستان خدابنده به‌ویژه شهر سهرورد اشاره کرد و گفت: برایم حیرت‌انگیز است که یک نقطه از ایران اسلامی اینقدر عالم‌خیز است.

بلخاری با اشاره به تاثیرگذاری سهروردی در عصر معاصر خود و تاثیر وی بر مولانا گفت: با این شرایط آیا نباید سهرورد شیخ اشراق، مثل قونیه باشد و می‌دانید قونیه چه جایگاهی در جهان دارد که امروز بیشتر کسانی که به دنبال معنویت هستند، قونیه را قطب قرار داده‌اند، هم مسئولان، هم دست‌اندرکاران و هم سهروردی‌ها این را از خود بپرسند.

وی افزود: سهروردی در قرن ششم هجری که یکی قرن‌های مهم در تاریخ است و شعله عرفان از سوی عقلانیت در حال خاموشی بود، یک‌تنه در مقابل این جریان ایستاد و فلسفه و حکمت را از آن حملات سنگین نجات داد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه برای شیخ اشراق جایگاه تمدنی قائل هستیم، گفت: سهروردی اندیشمندی است که زبان او با تمثیل درآمیخته و این جایگاه تمثیلی، استعداد وسیعی ایجاد می‌کند تا هنرمندان وارد عرصه معرفی اندیشه، آثار و رویکردهای سهروردی شوند.

وی با رد مطالبی درباره اندیشه بت‌پرستی شیخ اشراق در ایران قدیم، گفت: این حرف بسیار غلط  است؛ کسی که در سلسه نوری خود از سلسله نور‌الانوار مثال می‌زند و بعد از ملا‌صدرا بزرگترین ارجاعات به قرآن را دارد، چگونه می‌تواند محیی و مجدد اندیشه‌های بت‌پرستی باشد، مگر در تاریخ ایرانیان بت‌پرستی وجود داشته است؟

بلخاری افزود: سهروردی هرجا کوچکترین تقارنی بین این اندیشه‌ها و اندیشه تابناک اسلام می‌دید حذفش کرد؛ پس باید مواظب این موارد جاهلانه باشیم؛ چراکه جلوی بسیاری از کارهای مهمی که برای احیای اندیشه شیخ اشراق و همچنین فرهنگ او باشد را بگیرد.

مایه تاسف است که زادگاه سهروردی مشکل آب شرب دارد
سید‌البرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در این مراسم به ظرفیت‌های شهرستان خدابنده ازجمله شهر سهرورد اشاره کرد و گفت: زیبنده نیست، سهرورد شهر فیلسوف بزرگ شیخ اشراق، برای آب شرب مشکل داشته باشد.

وی افزود: وقتی سهرورد با مشکلاتی مثل آب دست و پنجه نرم می‌کند، چطور می‌توانیم در چنین شرایطی اندیشه سهروردی را به بیرون مرزها انتقال دهیم، پس برای این کار حداقل سهروردی باید یک نماد در شهر داشته باشد.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده، درباره اصلاح ورودی شهر سهرورد از طریق وزارتخانه‌های مرتبط گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم انتظار داریم که فیلم سینمایی سهروردی را بسازد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر مطالعه عمیق اندیشه‌های سهروردی بیان کرد: اشراق‌پژوهی مشتریان خاص خود را دارد که برای رساندن آن به یک تعالی باید مطالعه جامعی در این حوزه داشته باشیم.

وی در ادامه ضمن تشریح پیگیری‌های انجام شده در ارتباط با ایجاد مرکز فرهنگی سهروردی گفت: پس از طرح موضوع با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک گروه 12 نفره به این شهر آمده و مطالعات آن‌ها 6 ماه طول کشید تا ظرفیت شهرستان‌ جمع‌بندی شود.

حسینی با اشاره به اینکه جمع‌بندی این گزارش به مراجع مربوط ارسال شد، افزود: قرار شد که برای این موضوع در برنامه هفتم توسعه اعتباراتی پیش‌بینی شود.  

در پایان این مراسم، کلنگ‌زنی ساخت مرکز فرهنگی سهروردی برگزار و تندیس شیح اشراق به مسئولان و دست‌اندکاران مراسم اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها