شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
عرضه کاغذ در بورس کالا موجب افزایش محدودیت و منفعت تعداد خاصی خواهد شد

غلامرضا شجاع، نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور با اشاره به تصمیم وزارت صمت مبنی بر عرضه کاغذ در بورس کالا گفت: این کار جز دامن‌زدن به افزایش مشکلات و تعطیلی چاپخانه‌های کوچک حاصلی نخواهد داشت و رفتن کاغذ به بورس کالا باعث افزایش حداکثری سقف سود واردکنندگان کاغذ می‌شود.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به تصمیم اخیر معاونت عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: طبق دستور چهارشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، همه واردکنندگان و تولیدکنندگان  کاغذ چاپ و تحریر باید تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه با اخذ کد بورسی کاغذ خود را به بورس کالا ببرند و در آن عرضه کنند و هرگونه خرید و عرضه کاغذ در بورس کالا باشد.
 
وی با اشاره به تبعات این موضوع در حوزه چاپ و نشر گفت: نکته اینجا است که این تصمیم، بدون مشورت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی چاپ انجام شده و با توجه به‌ این‌که بورس کالا با بورس سهام متفاوت است، می‌تواند منجر به تعطیلی یا توقف فعالیت حدود 5000 واحد چاپ و 2000 واحد نشر شود.
 
شجاع افزود: در بورس کالا، معمولا کالاهایی مثل محصولات پتروشیمی، فلزات، سیمان و فولاد عرضه می‌شود و مصرف‌کنندگان  این مواد باید کد بهینه برای خرید مواد اولیه داشته باشند و حق ندارند این کالاها را در بازار آزاد خرید یا بفروشند و اگر انجام دهند قاچاق محسوب می‌شود.
 
وی با بیان این‌که اگر کاغذ چاپ و نشر به بورس کالا برده شود، آسیب‌های زیادی به صنعت چاپ وارد می‌شود، ادامه داد: در این زمینه نامه‌ای به معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردم؛ همچنین صبح امروز طی دیداری با وی داشتم و تهدیدهایی که متوجه چاپ و نشر می‌شود توضیح دادم. مشخص شد، وزارت صمت از این وزارتخانه و کمیسیون‌ اقتصادی مجلس و  مصرف‌کنندگان، واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کاغذ چاپ و تحریر مشورت نگرفته است.
 
به‌گفته شجاع، تبعات دیگر این تصمیم، حذف حدود 2 هزار واحد توزیع‌کننده بنکدار و فروشندگان کاغذ و مقوا از این بازار خواهد بود.
 
وی با بیان این‌که می‌دانیم دولت با هدق شفاف‌سازی معاملات گام برمی‌دارد و اقدام بورس کالا برای افزایش شفافیت و حذف رانت و فساد است، گفت: از این موضوع استقبال می‌کنیم و حتماً روزی باید همه کالاها از طرق بورس کالا معامله شود؛ اما نکته‌ای که درباره واحدهای چاپی اتخاذ شده با ضرب‌العجل تا 5 روز دیگر کاملاً نادرست و غیرکارشناسی است.
 
به گفته وی، از حدود پنج هزار واحد کارگاه‌های چاپی کشور، 95 درصد،  کوچک و متوسط هستند. در هر واحد متوسط شامل 15 درصد از کل واحد‌ها، کمتر از 30 کارگر مشغول است.   

شجاع با بیان این‌که 80 درصد واحدهای دیگر کمتر از 12 نفرکارگر دارند، ادامه داد: واحدهای چاپی، مانند ناشران معمولاً کاغذ چاپ و تحریر خود را به‌صورت غیرنقدی و محدود تهیه می‌کنند و مصرف آن‌ها تابع دریافت سفارش کار و بی‌نظمی در حجم خرید است؛ اصولاً کارگاه‌های چاپی کارشان فصلی است؛ به‌عبارت دیگر در ماه‌هایی کم‌کار یا بی‌کار هستند.
 
وی همچنین با طرح این موضوع که چنین واحدهایی پس از دریافت کد بهینه برای خرید کاغذ اکنون توانمندی حضور در بورس کالا آن هم به‌صورت نقدی را ندارند، تاکید کرد: اگر از طریق بانک‌هایی که با بورس کالا همکاری می‌کنند نقدینگی خود را تامین کنند شاهد افزایش قیمت و مشکل وثیقه خواهیم بود و امکان رعایت قوانین بورس کالا که باید حتماً به‌صورت ماهانه سهمیه تعیین شده خریداری شود، برای کارگاه‌های کوچک سخت و ناممکن است.
 
شجاع با اشاره به این‌که واحدهای چاپی نیازمند تشکیل تعاونی‌های کوچک و بزرگ هستند، گفت: ایجاد هرگونه چارچوب اجباری جز دامن‌زدن به افزایش محدودیت و کاهش شفافیت و منفعت تعداد خاص، حاصلی نخواهد داشت و رفتن کاغذ به بورس کالا باعث افزایش حداکثری سود واردکنندگان کاغذ می‌شود و در حال حاضر اعتماد بخش خصوصی را نابود خواهد کرد.
 
وی در پایان با بیان این‌که در این زمینه تقاضا داریم با بررسی‌های کارشناسانه با همه دست‌اندرکاران ازجمله وزارت ارشاد و کمیسیون اقتصادی و فرهنگی مجلس این تصمیم، متوقف شود، ادامه داد: معتقدم تنها راه ثبات و آرامش بازار کاغذ چاپ و تحریر، توقف دخالت دولت و برداشتن نگاه تعزیرات و رقابت آزاد در عرضه و تقاضا ازسوی بخش خصوصی است و با بخش‌نامه‌های دستوری مشکل واحدهای چاپی و ناشران حل که نمی‌شود و موجب تعطیلی آنان خواهد شد.
 
شجاع یادآور شد: این نامه علاوه بر این‌که به معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده به ریاست کمیسیون اقتصادی، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق و نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی و‌ ریاست کمیسیون فرهنگی ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها