چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
یادی از درگذشتگان حوزه چاپ و نشر در سالی که گذشت

فعالان حوزه چاپ و نشر در سال 1400 علاوه‌بر تجربه فرازو فرود‌های فراوان، تعدادی از همکاران پیشکسوت و بزرگان این عرصه را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سال 1400 فعالان عرصه چاپ، نشر جمعی از از پیشکسوتان، ناشران و خادمان کتاب را از دست داد. 
 
محسن پورمندی
محسن پورمندی، مدیر انتشارات نیک معارف، ۱۴ فروردین به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. پورمندی، مصحح و با اصول اعتقادی،  تربیت و معارف دینی آشنا بود. وی همچنین در عرصه توزیع کتاب نیز فعالیت داشت. پورمند، متولد سال 1341 بود و از دهه 70 وارد حوزه نشر شد.
     
بیش از 100 اثر در حوزه‌های مختلف علوم دینی منتشر کرد. برخی آثار انتشارات «نیک معارف» از چاپ دهم نیز فراتر رفته است.
 
عبدالناصر ناظم بکایی
عبدالناصر ناظم بکایی، رئیس کمیسیون شکایات و حقوقی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، بازرس قانونی تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران و مدیرمسئول انتشارات کبوتر، ۲۹ فروردین درگذشت. بکایی از دهه ۸۰ با انتشار کتاب در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را آغاز کرد و بخش عمده کتاب‌های نشر کبوتر در حوزه‌های هنر، علوم اجتماعی، ادبیات و علوم عملی بود.


وی به‌عنوان رئیس کمیسیون شکایات و حقوقی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و بازرس قانونی تعاونی ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز فعالیت می‌کرد.
 
امیر علی‌بیک
امیر علی‌بیک، مدیر فروش نشر مروارید، 11 تیر به‌دلیل سقوط از کوه در منطقه توچال تهران درگذشت. علی‌‌بیک، فرزند پرویز علی‌بیک، از موسسان نشر مروارید بود.
 


صادق رحمت‌سمیعی
صادق رحمت‌سمیعی، مدیرمسئول انتشارات کتاب‌سرا، بعد از حدود 4 دهه فعالیت در حوزه نشر، 16 تیر دار فانی را وداع گفت. انتشارات کتاب‌سرا، 1360 به‌طور رسمی به‌عنوان شرکت سهامی خاص با 17 سهامدار ثبت شده است.
 
حسین میرباقری
حسین میرباقری رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران پس از 25 روز مبارزه با ویروس کرونا 24 تیر درگذشت. میرباقری بیش از 25 روز بود که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری بود و در این مدت تلاش‌های زیادی برای بهبودی وی انجام شد.
 

عباس صالحی
عباس صالحی، از مدیران فرهنگی فعال در حوزه چاپ و نشر و از مسئولان اجرایی ادوار مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 18 مرداد‌ماه بر اثر عارضه قلبی درگذشت.
در سوابق وی می‌توان به فعالیت در اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس روابط عمومی ادوار مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه قرآن کریم و نمایشگاه مطبوعات، اشاره کرد. صالحی از نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش اجرایی این رویداد فرهنگی، فعالیت موثر و پر‌رنگی داشت.
 
جمشید مظاهری‌نیا
جمشید مظاهری‌نیا، مدیر مسئول انتشارات علمی و فنی اول شهریور به علت کهولت سن درگذشت.

مظاهری‌نیا متولد 13 شهریور 1315 و دارای مدرک‌ لیسانس زبان و ادبیات فارسی بود که سال‌ها به‌عنوان معاون خدمات اعتبار عمومی بانک مرکزی مشغول کار بود. مظاهری‌نیا از سال 1359 وارد حوزه نشر شد و سال‌ها به صورت تخصصی در زمینه انتشار کتاب‌های ارزشمند و ماندگار دانشگاهی فعالیت داشت.
 
عباس مشتاقی
عباس مشتاقی، پيشكسوت صنعت چاپ و رئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافی‌های اصفهان ۷ شهریورماه درگذشت.

عباس مشتاقی در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود به‌عنوان رئیس اتحادیه صنعت چاپ اصفهان با گلایه از وضعیت صنعت چاپ در شهر با قدمتی چون اصفهان گفته بود: اصفهان که قدمت تاریخی در صنعت چاپ دارد، از بیشتر نقاط کشور عقب‌تر است و چاپ بسیاری موارد از اصفهان باید به تهران ارجاع داده شود.
 
مهران کریمیان یوسفی
مهران کریمیان یوسفی، مدیرمسئول انتشارات فرمهر 20 مهر درگذشت.
این نشر جوان در چهار سال گذشته قریب به 20 عنوان کتاب در حوزه ادبیات و روانشناسی منتشر کرده بود که برخی از آنها به چاپ‌های چندم نیز رسیده بودند.
 
عبدالحسین آل‌رسول
عبدالحسین آل‌رسول (متولد ۱۳۰۳) ناشر و مترجم ایرانی و از پایه‌گذاران انتشارات نیل و مدیر کتاب زمان ۷ آبان درگذشت. ازجمله آثار او می‌توان به «مردی برای تمام فصل‌ها»، «چگونه مطالعه کنیم» و «مجموعه کتاب‌های زمان» اشاره کرد.
 
سیدجمال فیاضی
سیدجمال فیاضی پیشکسوت صنعت چاپ خراسان رضوی 11 آبان در سن ۵۹ سالگی در مشهد درگذشت. سیدجمال فیاضی از اساتید حوزه رسانه در خراسان رضوی و مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا، طی چند ماه به دلیل بیماری روده‌ای و پس از دو‌ مرحله عمل جراحی متاسفانه به کما رفت و دار فانی را دواع گفت.


فیاضی از پیشکسوتان صنعت چاپ و نشر خراسان رضوی بود. وی فعالیت فرهنگی خود را در بخش تبلیغات سازمان تبلیغات اسلامی شروع کرد و سپس در بخش لیتوگرافی روزنامه قدس مشغول به کار شد. مرحوم فیاضی به مدت ۲۵ سال در حوزه چاپ و به‌ویژه لیتوگرافی فعالیت مستمر داشت و از پیشکسوتان صنعت چاپ‌ استان خراسان رضوی به شمار می‌رفت. فیاضی در زمینه لیتوگرافی جزو اساتید مطرح در خراسان رضوی بود.
 
اصغر جعفرپیشه
اصغر جعفرپیشه مدیر کتابفروشی جعفری اهواز (شعبه سی‌متری) بر اثر بیماری شامگاه 15 آبان‌ماه در سن 73 سالگی درگذشت. او از مدت‌ها پیش بر اثر بیماری در رنج بود و با یک کلیه زندگی می‌کرد اما بر اثر مبتلا شدن به بیماری کرونا و با اینکه روند مبارزه با این ویروس بهبود پیدا کرده بود، پس از مدتی کرونا تنها کلیه‌ او را از کار انداخت و شامگاه شنبه 15 آبان‌ماه بدرود حیات گفت.


کتابفروشی جعفری شعبه سی‌متری اهواز با 40 سال سابقه و مدیریت مرحوم جعفرپیشه یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین کتابفروشی‌های اهواز به شمار می‌رود.
 
حسین استعدادی شاد
زنده‌یاد حسین استعدادی شاد، 26 آذرماه درگذشت.او یکی از اهداکنندگان بزرگ کتاب به موسسه و کتابخانه ملک بود که کتابخانه شخصی‌اش را اول مرداد ماه سال 1398 به این گنجینه اهدا کرد.  
کتابخانه زنده‌یاد حسین استعدادی شاد؛ مجموعه‌ای ارزشمند از کتاب‌های گوناگون در زمینه‌های فلسفه به ویژه فلسفه غرب، زبان‌شناسی و حوزه‌های دیگر  است که بیش‌تر به زبان‌های فرانسه و فارسی، انگلیسی و عربی است.
 


حاج محمدصادق صافی گلپایگانی
حاج محمدصادق صافی گلپایگانی از پیشکسوتان کتابخانه مجلس شورای اسلامی در سحرگاه 17 دی ماه 1400 دارفانی را وداع گفت. او کتابداری نیکوکار بود که سالیان متمادی در کتابخانه مجلس به امر مجموعه‌سازی و امور مالی کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به کار بود. او مظهر مردم‌داری و محبوب ناشران و پژوهشگران بود.
 
ایران دست‌غیب بهشتی
ایران دست‌غیب بهشتی، از اهداکنندگان بزرگ آثار تاریخی به کتابخانه و موزه ملی ملک 17 دی‌ماه درگذشت. زنده‌یاد ایران دست‌غیب بهشتی متولد اول مهر 1303  در شیراز بود که   روز جمعه 17 دی‌ماه در تهران مرحوم  و در آرامستان ابن بابویه تهران به خاک سپرده شد.

دست‌غیب بهشتی بخشی عمده از آثار هنری خانوادگی‌اش را در سال 1391 خورشیدی، زمانی که 88 ساله بود به موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا کرد. او دانش‌آموخته قدیمی دانشگاه تهران با ۳۶ سال پیشینه دبیری بود. بانو ایران دست‌غیب بهشتی فرزند سیدمحمدرضا دست‌غیب بهشتی بود که به روایت خودش، در سال‌های ۱۳۰۳ و ۱۳۰۶ خورشیدی از وزیر وقت فرهنگ، نشان درجه یک و دو علمی دریافت کرده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی صفوی شاملو
حجت‌الاسلام والمسلمین علی صفوی شاملو، موزع و موسس مجموعه «کتاب‌رسانِ» مشهد بود. وی  سه‌شنبه(24 اسفند‌ماه) بر اثر سانحه رانندگی درگذشت.

علی شاملو در طبقه منفی یکِ  مجتمع کامپیوتری در مرکز شهر مشهد، پاتوق و فروشگاهی به نام «کتابرسان» تشکیل کرده بود و مشغول به فعالیت در عرصه معرفی و توزیع کتاب بود.

زنده‌یاد شاملو از سال 78 تا 83  تحصیل در رشته مهندسی پلیمر را در دانشگاه امیرکبیر آغاز و بعد در رشته مهندسی صنایع، مدرک ارشد را اخذ  کرد. قبل از ورود به دوره دکتری بنا به اتفاقاتی و با هدف فعالیت‌های تربیتی به حوزه علمیه می‌رود و مشغول درس طلبگی می‌شود. او معتقد بود که کتاب در منظومه دین اسلام جایگاه خاصی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط