شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
پیشنهاد مطالعه برای تعطیلات نوروز به انتخاب یونس عزیزی

یونس عزیزی داستان‌نویس و روزنامه‌نگار در یادداشتی به‌بهانه فرارسیدن نوروز 1401 کتاب‌هایی را در حوزه‌های مختلف برای مطالعه به علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی پیشنهاد کرد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، یونس عزیزی، نویسنده: انتخاب و معرفی کتاب از بین آثار تالیفی و ترجمه در قالب یادداشت کاری دشوار است؛ علاقه داری کتاب‌های بیشتری در فهرست قرار بگیرد اما با محدودیت انتخاب مواجه هستی. در این معرفی با خودم قرار گذاشتم تنوع بیشتری انتخاب کنم تا مخاطب به فراخور سلیقه‌اش محصول مورد علاقه‌اش را برای مطالعه انتخاب کند. همین شد که در این معرفی هم رمان هست و هم ناداستان، هم متن‌های تاریخی وجود دارد و هم مقاله حتی معرفی یک کتاب در حوزه گزارش‌نویسی مطبوعات که در نوع خود بی‌نظیر در لیست قرار داده شده است. در ادامه 6 کتاب و یک مجموعه در حوزه‌هایی که به آنها اشاره شد محضر مخاطبان معرفی می‌شود.
 

«ایران‌شهر» نوشته محمدحسن شهسواری
با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، خرمشهر صحنه نبرد خیابانی میان مدافعین خرمشهر و نیروهای متجاوز بعثی شد و پس از مدتی در ۴ آبان ۵۹ این شهر به دست نیروهای متجاوز اشغال شد. رمان «ایران‌شهر» یک رمان چند جلدی است که به روایت شهر خرمشهر از روزهای نخست جنگ تا سقوط می‌پردازد و تا کنون پنج جلد از آن منتشر شده و به گفته نویسنده جلد هفتم آن را هم نوشته و ممکن است این مجموعه تا 20 جلد ادامه داشته باشد. «ایران‌شهر» قصه‌ای پرکشش، ملموس و همذات‌پندارانه دارد که مخاطب را به تفکر می‌اندازد.
 

«ساحل تهران» نوشته مجید قیصری
«ساحل تهران» مجموعه‌ی پنج داستان کوتاه از مجید قیصری است. کودک جنگ و شهر عناصر مشترک این مجموعه‌اند. نویسنده مجموعه‌ای از چند داستان را که در سال‌های متفاوت نوشته است، در این مجموعه گرد هم آورده. جنگ، خاطره‌ی جنگ و موضوعات اجتماعی از درون‌مایه‌های اصلی این مجموعه به حساب می‌آیند. قیصری در داستان «ساحل تهران» از ماجرای پسربچه‌ای می‌گوید که همراه با یک راننده به جایی عجیب در جنوب‌شرقی تهران می‌رود تا مرغ‌های دریایی را ببیند.
 

«وقتی خورشید خوابید» نوشته  مجید اسطیری

این کتاب رمانی تاریخی و جنایی است که ماجرای یک قتل را که در اوایل دهه ۴۰ اتفاق افتاده است، بازگو می‌کند. اسطیری در این رمان از ظرفیت‌های ژانر جنایی پلیسی استفاده کرده تا داستانش را در یک بستر روستایی روایت کند. دختر یکی از مقامات ارشد ارتش در لباس سپاه دانش به این روستا رفته و حالا یک قتل اتفاق افتاده است. حساسیت موضوع بالاست، چون مقتول یک فرد عادی نبوده است. برای همین، سرهنگ را که یک بازجوی با سابقه است برای بررسی این پرونده خاص به روستای دورافتاده اعزام می‌کنند. این رمان برای علاقه‌مندان به داستان‌های جنایی جذاب خواهد بود.

 

«دفترچه خاطرات و فراموشی» نوشته محمد قائد
محمد قائد یک روزنامه‌نگار و جستارنویس بسیار برجسته است. نگاه او با قلم بی‌باک و طنز هنرمندانه و ظریف در آمیخته است. نثر او دقیق است و کلی‌گویی نمی‌کند و همه چیز به صراحت گفته می‌شود. کتاب «دفترچه خاطرات و فراموشی» شامل ۱۴ مقاله از اوست که به چهار بخش کلی تقسیم شده است. یک: تامل در چند مفهوم و تعریف. دو: چشم اندازهای اجتماعی. سه: نگاه به گفتار و نوشتار و رفتار. چهار: آن سوی آستانه (در مورد احمد شاملو).
 

«خداوندگار لحن» به اهتمام محمدرضا بهزادی، محمد طلوعی و محمد میرزاخانی
این اثر شامل 52 مرقع تازه‌یاب از قائم مقام فراهانی است که به تازگی از کتابخانه سلطنتی کاخ گلستان رونویسی و بعد از حدود 150 سال منتشر شده است. نسخه‌های منحصر به فرد این مجموعه گنجینه نثر فارسی را فربه‌تر می‌کند و برای نویسندگان نثر فارسی مفید است. قائم مقام با این اثر، انقلابی در نثر فارسی به وجود آورد و به تدریج پس از وی ساده‌نویسی در نثر فارسی رواج یافت. تنوع سبک نگارش، استفاده از ساده‌نویسی، به کارگیری طنز، استفاده از لغات و ترکیبات عامیانه از جمله ویژگی‌هایی این کتاب است.
 
 

مجموعه «کآشوب» نوشته جمعی از نویسندگان
مجموعه کتاب «کآشوب» شامل 4 کتاب «کآشوب»، «رست‌خیز»، «زان‎‌تشنگان» و «رهیده» است که نشر اطراف در 4 سال گذشته به مناسبت ایام محرم آن را منتشر کرده است. اولین کتاب این مجموعه «کآشوب» است که شامل 23 روایت از نویسنده‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت است. کتاب درباره‌ی نسبت نویسنده‌ها با محرم است. روایت‌ها به زبانی روشن و ساده نوشته شده‌اند و هرکدام طعم و لحن خود را دارند که نویسنده در آن رشد یافته است. دغدغه‌های متفاوت هر کدام از نویسندگان، روایتشان را منحصربه‌فرد کرده و یکنواختی را از کتاب گرفته است.
 
«رست‌خیز» شرحِ زنده شدن ذره‌ای از درون انسان در فراخوانِ هر ساله‌ی محرم است. در این اثر 24 نفر از تجربه‌هایی نوشته‌اند که در دل سنت عزاداری این روزها و در همین کوچه‌ها و تکیه‌ها شکل گرفته و دریافت و برداشت تازه‌ای‌‌ با خودش آورده است.
 
«زان‎‌تشنگان» به ما می‌گوید خواندن روایت‌های متعدد عزاداری حسینی فقط ما را با تنوع و گستردگی صداهای دیگر و سبک‌های مختلف و منحصربه‌فرد سوگواری دینی آشنا نمی‌کند. تجربه‌ی غم‌های شخصی و خصوصی دیگرانی که هر یک به شکلی منحصربه‌فرد با رخداد عظیم روز دهم گره خورده‌اند، معانی جدیدی برای بسیاری از مفاهیم انسانی خلق می‌کند
 
«رهیده» کتاب چهارم از مجموعه‌ی «کآشوب» است. در این کتاب 18 نفر از گروه‌های مختلف اجتماعی با گرایش‌های فکری متفاوت درباره‌ی رابطه‌ی خودشان و محرم نوشته‌اند. تفاوت سبک زندگی و دغدغه‌های نویسندگان باعث شده که هر کدام از زاویه‌ای به این ماجرا نگاه کنند.
 
 
تجربه‌های ماندگار در گزارش‌نویسی
تجربه‌های ماندگار در گزارش‌نویسی ترجمه و تدوین علی اکبر قاضی‌زاده مجموعه‌ای است از گزارش‌های گزیده درباره مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر و به قلم بزرگان ادبیات و دیگر نخبگان سیاسی، هنری و علمی که توسط مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها به چاپ رسیده است. این مجموعه نمونه‌ای از کوشش‌های حرفه‌ای در کار گزارشگری است که در انواع زمینه‌ها و موضوع‌ها، به سبک‌های مختلف و مناسبت‌ها و در محل‌های گوناگون تهیه شده است و زبان گزارش در این میان رساترین و مؤثرترین مهارت ارتباطی است. غیر از چند گزارش که از متون ایرانی انتخاب شده، تمامی نمونه‌ها از کتاب «جان کری» ترجمه شده است. از جمله‌ی این گزارش‌ها می‌توان به «اعدام با تیغه‌ی سنگین گیوتین - چارلز دیکنز»، «ترور آبراهم لینکلن - والت ویت من» و «حمله به کاخ زمستانی تزار - جان رید» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها