پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
پیشنهاد مطالعه تابستانه اهالی کتاب مشهد/ «منِ او» در «جاده جنگ»

مشهد - اهالی کتاب استان خراسان‌رضوی و به ویژه مشهد، کتاب‌هایی را برای مطالعه در ایام تابستان به مخاطبان ایبنا پیشنهاد کردند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): فرصت باقیمانده از تابستان زمان‌ مناسبی برای ‌پرداختن ‌به کتاب و کتابخوانی است.

در خراسان و به ویژه مشهد مقدس چهره‌های مختلفی در حوزه کتاب فعال هستند که جزو اهالی کتاب این منطقه به حساب می‌آیند.

به سراغ برخی از این افراد رفتیم و از آن‌ها خواستیم که برای مطالعه در روزهای باقیمانده از تابستان 1402 عناوین و کتاب‌هایی را به مخاطبان ایبنا پیشنهاد کنند.

«حاج قاسمی که من می‌شناسم»، «مادرانه» و  آبی‌ها

محمدحسین‌زاده، نویسنده، فعال فرهنگی و مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان‌رضوی هم در پیشنهاد کتاب برای مطالعه سه اثر «حاج قاسمی که من می‌شناسم»، «مادرانه» و «آبی‌ها» را عنوان می‌کند.

روایتگر کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم»حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه، است. خاطرات از دوران جنگ و حضور به‌ عنوان یکی از نیروهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز می‌شود. آشنایی که از سال 61 طی عملیات فتح‌المبین آغاز می‌شود. خاطرات این کتاب از زمان جنگ آغاز شده است و تا فعالیت‌های من در کنار شهید سلیمانی در نیروی قدس ادامه می‌یابد.

در این اثر فراز و فرودهای مختلف از زندگی شهید سلیمانی از نگاه راوی نقل و ثبت شده است. سخت‌ترین بخش برای روایت این خاطرات نیز لحظه‌ای است که خبر شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی را شنیدم. حجت‌الاسلام علی شیرازی در «حاج قاسمی که من می‌شناسم» خاطرات نزدیک به چهل سال رفاقت با شهید حاج‌قاسم سلیمانی را بازگو کرده است.

کتاب «مادرانه» هم اثری نوشته حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت یزدی، تاملی در مقام مادری و اهمیت فرزندآوری است. مولف در کتاب مادرانه، تاملی در مقام مادری و اهمیت فرزندآوری کرده است و این دو مسئله را از دیدگاه دیانت اسلام نیز بررسی کرده است. 

اما کتاب «آبی‌ها» به قلم زنده‌یاد سعیدتشکری نویسنده و پژوهشگر برجسته‌ی کشور ، داستانی دربارۀ طبيب رومي حاذقي است كه ارادت خاصي به امام رضا (ع) دارد و دير انطاكيه را به منظور ديدن پيشواي مسلمانان ترك مي كند. سواران هارون خليفۀ عباسي كه به دنبال زكريا هستند، درمي يابند كه مقصد نهايي او مدينه و ديدار با علي بن موسي الرضا (ع) است؛ از اين رو خود را به مدينه رسانده و در شهر و اطراف خانۀ مولا به مراقبه مي ايستند.



«جاده جنگ»

مجید عسگری از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز  مجموعه ۱۲ جلدی «جاده جنگ» را برای مطالعه  پیشنهاد می‌کند.

«جاده جنگ» اثر منصور انوری یک رمان بلند تاریخی است که در کنار داستانی پرکشش و عاشقانه بخشی از تاریخ پرفراز و فرود کشور را از آغاز جنگ جهانی دوم تا پایان جنگ تحمیلی روایت می‌کند.

داستان از شهریور ۱۳۲۰ آغاز می‌شود، زمانی که روس‌ها از شمال شرقی کشور به خراسان حمله می‌کنند و اشغال ایران به دست متفقین آغاز می‌شود. کتاب دو شخصیت اصلی مرئی و نامرئی دارد. شخصیت نامرئی «مرگان» نام دارد که مانند روح در تمام حوادث رمان حاضر است و در آنها نقش دارد. شخصیت دیگر این داستان «سیدرضا شریفی» یک سرجوخه ژاندارمری است که به یک افسر زن تاجیک به نام «عالیه» علاقه‌مند می‌شود و او را فراری می‌دهد. او ۳۵ سال در خارج از کشور به سر می‌برد و در انتهای رمان و زمان جنگ تحمیلی بازمی‌گردد. تا پایان داستان، حدود صد شخصیت دیگر وارد ماجراهای این اثر می‌شوند.



«دعبل و زلفا»  / «منِ او»

محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات و رسانه‌ی آستان قدس رضوی ‌‌و از فعالان فرهنگی مشهد دو‌ عنوان کتاب «دعبل و زلفا» و «من او» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کند.

دعبل و زلفا نوشته حجت‌الاسلام مظفر سالاری است. در این اثر در قالب داستانی عاشقانه جوانان را با روزگار پرمشقت امامان هفتم و هشتم آشنا می‌کند. دعبل خزاعی از پرجرئت‌ترین شاعران شیعه در زمان امام موسی بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) بود، این رمان، قصه عشق دعبل به همسرش زلفا را روایت می‌کند.

«منِ او» به قلم رضا امیرخانی، داستان خانواده‌ای اصیل و ایرانی در بستر تاریخ معاصر ایران با شیوه‌ای نوآورانه تصویر شده است. این اثر یکی از پرخواننده‌ترین رمان‌های دهه‌ گذشته است؛  این کتاب در حوزه ادبیات داستانی فارسی واکنش‌های بسیار متفاوتی را برانگیخت و البته به نظر می‌رسد، بیشتر نقدها به این کتاب نگاهی ایدئولوژیک داشتند. این اثر، داستان حیات یک خانواده را از سال 1312 تا جنگ روایت می‌کند و خطوط فرعی مختلفی را پی‌گیرد اما تِم غالب آن عاشقانه است.




«حفره» / «تاریخ بی‌خردی»

محمد شیخانی از فعالان رسانه و کتابخوانی و مدیر روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد نیز دو عنوان کتاب «حفره» و «تاریخ بی‌خردی» را توصیه می‌کند.

رمان «حفره» به قلم محمد رضایی‌راد، قصه‌ حوزه جنایی است و مناسب کسانی است که خط فکری و سلیقه‌شان در کتاب‌خوانی به سمت رمان‌های معمایی و جنایی کشش دارد، اگر با علاقه و سماجت قهرمان داستا‌ن‌ها را تا دست‌یابی به قاتل، قاتلین و یا عامل یک جنایت دنبال می‌‎کنید.

«تاریخ بی‌خردی» از باربارا تاکمن با ترجمه‌ حسن کامشاد هم ازجمله پیشنهاد هاست.



«امید بدون خوش‌بینی» / «سرشت شر»

عابس قدسی، ناشر، مدیر کافه کتاب آفتاب  و از اهالی کتاب مشهد هم دو عنوان کتاب «امید بدون خوش‌بینی» و «سرشت شر» را به مخاطبان ایبنا برای مطالعه پیشنهاد می‌کند.

«امید بدون خوش‌بینی»اثر متفکر نامی «تری ایگلتون» با ترجمه معظم وطن‌خواه تلاش می‌کند با نقد «خوش بینی»، سرنوشت امید را از خوش بینی جدا کند. مولف خوش‌بینی و بدبینی را خلق و خو و سلیقه شخصی می‌خواند. حال به بررسی این مسئله می‌پردازد که آیا امید هم یک هیجان یا احساس است؟ آیا امید میل و آرزو است؟

اما کتاب «سرشت شر» اثر دارل کوئن با ترجمه‌ بهار رهادوست برای هر کسی است که دارای ذهن پرسشگری دارد و می خواهد نگاه متفاوتی به سیستم اعتقادی خود داشته باشد.




«رستاخیز جان» / «نیم‌دانگِ پیونگ‌یانگ»

سید مصطفی خاتمی، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و از اهالی کتاب مشهد نیز دو عنوان کتاب «رستاخیز جان» و «نیم‌دانگِ پیونگ‌یانگ» را به مخاطبان ایبنا برای مطالعه توصیه و پیشنهاد می‌کند؛

«رستاخیز جان» از شهید سیدمرتضی آوینی مجموعه ای است از مقالاتِ گردآوری وی با موضوعات هنر، ادبیات و فرهنگ در چهار بخش. سه مقاله اول بخش نخست، در نسبت ادبیات با حقایق و وقایع بیرونی و وابستگی و تعهد به آنهاست (تعهد بدون هرگونه بار ارزشی). در بخش دوم، سه مقاله با موضوع فرهنگ و هویت گرد آمده است. در بخش سوم سه گانه ای زیبا درباره ویدئو و ماهوارهاست و در بخش چهارم، مقاله ای با موضوع خطر مرگ تئاتر و انفصال آن از مردم آمده است.

«نیم‌دانگِ پیونگ‌یانگ» از رضا امیرخانی، سفرنامه و مجموعه خاطرات او از سفر به کره شمالی است. او که به کره‌ی شمالی سفر می‌کند، گفته که در این کتاب سعی کرده روایت‌هایی از کره شمالی به دست ما برساند که دور از غرض‌ورزی‌های غربی است. او بدون هیچ ابایی در مقدمه کتاب گفته که با هیئتی سیاسی به این سفر رفته. قدرت نگارش مولف در بیان موضوعات مهم و پیچیده به زبانی ساده است. به حدی که اگر به علوم سیاسی هم علاقه‌مند نباشید، این کتاب را می‌توانید به راحتی بخوانید و درکش کنید. 



«چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» /  «رهایی از تکبر پنهان»

علی‌اکبر روحی گل‌خطمی، مدیر کانون فرهنگی شهید روحی که به عنوان مرکز تخصصی کتاب و کتابخوانی در خراسان رضوی فعالیت می‌کند هم دو‌ عنوان از حجت‌الاسلام پناهیان را برای مطالعه پیشنهاد می‌کند.

«چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» که برگرفته از سخنرانی‌های استاد پناهیان در حرم مطهر رضوی درباره نماز است به چنین سوالاتی همچون نماز خوب چه نمازی است؟ آثار و فواید یک نماز خوب و نقش آن در زندگی چیست؟ چگونه باید یک نماز خوب بخوانیم؟ چرا باید خوب نماز بخوانیم؟ پاسخ می‌دهد.

همچنین کتاب «رهایی از تکبر پنهان» از علیرضا پناهیان به چگونگی پنهان شدن برخی از صفات اخلاقی نظیر تکبر در وجود انسان و به نقش گمراه‌کنندهٔ آن در مسیر معنوی و معرفتی انسان پرداخته است. مطالعهٔ این کتاب که ما را با لایه‌های عمیق‌تر مباحث اخلاقی آشنا می‌کند، در درجهٔ اول می‌تواند با کمک کردن به کشف و برطرف کردن عیوب پنهان، موانع رشد معنوی ما را برطرف کند. و در درجهٔ دوم، می‌تواند با ارتقای تحلیل‌ها و دیدگاه‌های ما در مسائل مختلف اجتماعی، تلاش‌های ما برای رشد جامعه را قرین توفیقات بیشتری نماید.



 «تادیب»  / «زیر پوست جنگ» 

سید محسن موسوی‌زاده ، روزنامه‌نگار و پژوهشگر نیز سه عنوان کتاب «تادیب» ، «تخم‌مرغ‌های شوم» و «زیر پوست جنگ» را به علاقمندان کتابخوانی پیشنهاد می‌کند.

«تادیب» اثر طاهر بن جلون با ترجمه‌ محمدمهدی شجاعی با عنوان فرعی «روایت یک تحقیر» داستان تکان‌دهنده‌ای در دوران پادشاهی «سلطان حسن دوم» در مراکش است. رمان کوتاهی درباره‌ جوانی‌ست که به جرم حضور در تظاهرات علیه رژیم «حسن دوم» دستگیر شده و به سربازی در پادگانی فرستاده می‌شود که بی‌شباهت به مخوف‌ترین اردوگاه‌ها و زندان‌های تاریخ نیست. این اثر داستان ویران کردن همه‌ آرزوها، ارزش‌ها و زندگی آدم‌هایی‌ست که جز سودای آزادی، برابری و عدالت، چیزی در سر نداشته‌اند و بدون اینکه هیچ خشونتی بورزند، زیر بار خشونت‌ورزی‌های بی‌حد، دیگر چیزی از آنها باقی نمانده است.

کتاب «تخم‌مرغ‌های شوم» نوشته‌ی میخائیل بولگاکف با ترجمه‌ی ‌بابک شهاب و البته مترجم‌های دیگر است، همزمان با این که آشوب سال‌های پس از انقلاب روسیه در سال 1917 رو به آرامی می‌گذارد و شوروی به یک واقعیت تبدیل می‌شود، جانورشناسی نابغه و عجیب به نام پرسیکف، اشعه‌ای را کشف می‌کند که به شکل شگفت‌انگیزی می‌تواند بر اندازه‌ موجودات زنده و میزان تولید مثل آن‌ها تأثیر بگذارد. در همین زمان، طاعونی اسرارآمیز، تمام جوجه‌مرغ‌های جماهیر شوروی را از بین می برد. دولت، اختراع آزمایش نشده‌ پرسیکف را مصادره می‌کند تا صنعت پرورش طیور را از نو برپا کند، اما اشتباهی وحشتناک خیلی سریع باعث به وجود آمدن فاجعه‌ای می شود که می‌تواند تمام دنیا را با تهدید مواجه سازد.

«زیر پوست جنگ» به قلم وحید خضاب، خاطرات سه نیروی بعثی عراقی، صلاح عمر العلی، حامد الجبوری، نزار الخزرجی است که هرسه از مقامات بالای سیاسی و نظامی عراق در دورن جنگ بوده‌اند. روایت اول به «صلاح عمر العلی» اختصاص دارد. روایت دوم، روایت «حامد علوان الجبوری» است. روایت سوم هم از زبان «نزار الخزرجی» آمده است. این موارد به همراه سه گفت‌وگوی تفصیلی دیگر غسّان شربل، در کتابی با عنوان «صدام مرّ من هُنا» در سال ۲۰۱۰ منتشر شد که ترجمهٔ حاضر، از همان کتاب است.



«گچ‌پژ» / «اسرار ماه مبارک رمضان»

رضا فضائلی از فعالان عرصه کتابفروشی و مدیر کتاب تریا ستاره‌ها مشهد نیز دو عنوان کتاب «اسرار ماه مبارک رمضان» و «گچ‌پژ» را پیشنهاد می‌کند.

کتاب «اسرار ماه مبارک رمضان و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب انس با قرآن کریم» به قلم محمدتقی فیاض‌بخش از مجموعه ادب حضور است که به آداب و مراقبات مهم ترین ایام سال در نزد اهل معنا می پردازد؛ اوقاتی که در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام فرصتی ویژه برای سیر و سلوک توحیدی معرفی شده اند. این ایام عبارت اند از: سه ماه ارجمند رجب، شعبان و رمضان، اربعین موسوی (یعنی ماه ذی القعده، دهه ی اول ذی الحجه) و ایام سوگواری حسینی علیه السلام در محرم و صفر.

کتاب حاضر، عصاره دستورات اخلاقی و عبادی و همچنین معارف توحیدی پیرامون ماه رمضان، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایه رحمه الله است. 
ویژگی مهم این کتاب آن است که مولف برخی لطایف و ظرایفی که خود از محضر اساتید اخلاق و سیروسلوک، به ویژه مرحوم آیت الله سعادت پرور دریافت نموده، در این جا ذکر نموده است.

«گچ‌پژ» عصفوریه‌های محسن رضوانی؛ مجموعه یادداشت‌های کوتاه و طنزآمیز خود را گردآورده که با استفاده از لهجه‌ی قدیم تهرانی و اصطلاحات دوره‌ی قاجار نوشته شده‌اند.«قارداش»، «اُتول»، «شیرسوز» و.... قرار است این قبیل کلمات را در این کتاب فراوان ببینید. گچ‌پژ کتابی است که با نگاهی طنزآمیز و استفاده از زبانی فراموش‌شده، مسائل اجتماعی را به بوته‌ی نقد می‌کشاند. گهگاهی میان این انتقادها، یادداشت‌های عاشقانه نیز دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها