یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
«میدان کتاب» همچنان «کتاب» ماند

درحالی‌که اهالی کتاب و فعالان فرهنگی شهرستان دامغان با حضور در شورای شهر نسبت به تصمیم مدیریت شهری در تغییر نام «میدان کتاب» به میدان «کارآفرینی» اعتراض داشتند، اما مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر همچنان اصرار دارد نام این میدان به «کارآفرینی» تغییر یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در سمنان، بعد از انتشار گزارش ایبنا درباره تصمیم کمیسیون فرهنگی شورای شهر دامغان برای تغییر «میدان کتاب» به «میدان کارآفرینی» با عنوان « «میدان کتاب» دامغان نیامده می‌رود؟/مدیریت شهری در آزمونی فرهنگی» جمع کثیری از اهالی فرهنگ، هنر و کتابخوانان شهرستان دامغان نسبت به این مصوبه شورای شهر اعتراض کردند.

فعالان فرهنگی، ناشران و کتابخوانان دامغان با هدف تاکید بر حفظ «میدان کتاب» دامغان به‌عنوان اقدام موثر در حوزه ترویج کتابخوانی با حضور در‌جلسه فوق‌العاده شورای شهر که عصر شنبه (14 اسفند‌ماه) با حضور مدیرکل اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد،  مراتب نارضایتی خود درباره تصمیم شورای شهر درباره تغییر نام این میدان اعلام کردند.  

در ابتدای این نشست بهروز منصورکوهی، مدیر انتشارات مهر حنظله گفت: اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در گفته‌های مقام معظم رهبری و بسیاری از بزرگان دین بر کسی پوشیده نیست. اطمینان دارم که مسئولان مختلف نیز از این موضوع اطلاع دارند.

وی یادآور شد: این‌که برخی شهروندان یا مسئولان شهرستان می‌گویند تغییر نام «میدان کتاب» چندان تغییر مهمی نیست، تصوری اشتباه و از نظر اهالی فرهنگ و هنر، باطل است.

بحث تغییر نام میدان کتاب باید با رویکرد کارشناسی مطرح می‌شد  
این نویسنده دامغانی اظهار کرد: تغییر نام «میدان کتاب» باید به صورت کارشناسی بررسی و مطرح می‌شد؛ با توجه به این‌که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، باغ ایرانی و کتابخانه عمومی در نزدیکی این میدان قرار دارد، حفظ عنوان این میدان ضروری است.

منصورکوهی افزود: کمتر از 4 سال از تغییر نام میدان از «ورزش» به «کتاب» می‌گذرد و تغییر مجدد آن در شرایط فعلی زیبنده شهر و مسئولان دامغان نیست.

وی بیان کرد: شهرستان دامغان پرچمدار تعداد نویسندگان و مولفین در استان سمنان است و با وجود بیش از 400 نفر نویسنده شاخص و مطرح استانی و کشوری تغییر نام میدان کتاب به صلاح نیست.

در ادامه حسین خلیل‌نژاد از فعالان فرهنگی دامغان گفت: هیچ کدام از اهالی کتاب مشکلی با نام «کارآفرینی» ندارند و از پیشنهاد وزیر کار استقبال هم می‌کنند.

خلیل‌نژاد افزود: اینکه حدود سه‌ماه وقت مدیریت شهری و مسئولان دامغان برای تغییر نام یک میدان گرفته می‌شود چندان خوشایند نیست. 

«فرهنگ» قربانی همیشگی برخی از تصمیمات مسئولان
وی با تاکید بر اینکه قربانی همیشگی برخی از تصمیمات مسئولان موضوع فرهنگ است، ادامه داد: برخی از مسئولانی که می‌گویند «اگر نام «میدان کتاب» تغییر کند صدای کسی در نمی‌آید تعبیر جالبی نیست». اگر اهالی کتاب و فرهنگ نجابت به خرج می‌دهند نباید استنباط شود که صدایشان در نمی‌آید.

خلیل‌نژاد افزود: مسئولان شهرستانی برای احداث «میدان کارآفرینی» به صورت فنی و کارشناسی در هر نقطه ای از دامغان به تشخیص برسند از آن استقبال می کنیم.

انتظار داشتیم در سال آتی المان میدان کتاب نصب شود
وی اضافه کرد: آنچه در حال حاضر از شورای شهر انتظار داریم عدم تغییر نام در «میدان کتاب» است و اصحاب فرهنگ و هنر انتظار داشتند در سال 1401 المان «میدان کتاب» نصب شود نه اینکه عنوان «میدان کتاب» نیز حذف شود.

فعال فرهنگی دامغان ادامه داد: آنچه در فضای رسانه ای شهرستان مطرح شده این است که مقرر شده میدان رو به روی آتش نشانی به «میدان کتاب» نامگذاری شود اما انتظار است میدان کتاب در جای خود باقی باشد و عنوان میدان کارآفرینی را بر میدان دیگری قرار دهند.

تصمیم مدبرانه ای گرفته شود که سرافکنده قشر کتابخوان نشویم
خلیل نژاد خظاب به رئیس و اعضای شورای شهر گفت: اهالی کتاب انتظار دارند با نگاه فرهنگی و به دور از هیاهوهای سیاسی به موضوع نگریسته شود و تصمیم مدبرانه ای گرفته شود که سرافکنده این قشر نباشیم.

وی تاکید کرد: در فاصله 100 کیلومتری دامغان در شهرستان سمنان مسئولان نهایت تلاش و جدیت را برای کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» در سال آتی به خرج می دهند هر چند امسال هم سمنان به عنوان شهر خلاق کتاب معرفی شد.

خلیل نژاد با اظهار تاسف از تغییر نام میدان کتاب یادآور شد: اطمینان داریم وزیر کار و معاونین وزارتخانه یقینا در جایی که نقد اهالی فرهنگ و کتاب باشد پا نخواهند گذاشت و از نامگذاری یک میدان یا بلوار فاخر به نام کارآفرینی استقبال می کنیم.

دغدغه اهالی کتاب به وزیر کار منتقل شود
وی گفت: از نماینده ویژه وزیر کار درخواست داریم دغدغه اهالی کتاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شود و با تغییر و تصمیم مناسب ما هم از استقبال‌کنندگان وزیر خواهیم بود.

علی زند‌وکیلی، مدیرکل اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف، از بین بردن چیزی نیست و صرفا هدفمان اضافه کردن چیز دیگری در دامغان است.

وی افزود: مهمترین دغدغه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشتغال است و یکی از عوامل اشتغال پایدار هم کارآفرینی است. نظر وزیر کار این است که در هر شهری المانی داشته باشیم مربوط به کارآفرینی تا بتوانیم کارآفرینی را در آن شهرستان ارتقاء دهیم.

زند‌وکیلی با تببین مفهوم کارآفرینی بخشی از آن مربوط به مشاغل خانگی است و عمده آن مربوط به فناوری و نوآوری می‌شود. فناوری و نوآوری بر پایه علم، دانش و کتاب است و چنین دیدگاهی نداریم که بخواهیم چیزی را از بین ببریم.

تغییر نام «میدان کتاب» فصل‌الخطاب است
علی ملاکاظمی، مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت: با وجود این‌که برنامه‌ها و گزارش‌های مدیرکل کار و امور اجتماعی سمنان به دفتر وزیر ارسال شد اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حضور در دامغان به جمع‌بندی قطعی نرسید. وزیر تعاون، کار درخواست کرده که «میدان کارآفرینی» در مرکزیت شهر و در جای پرتردد باشد.

ملاکاظمی بیان کرد: وزیر کار گفته برای یک میدان دو نام‌(اسم دوم) بگذارید اما اعضای شورای شهر با این موضوع مخالف بودند.

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر یادآور شد: میدان‌های زیادی برای نامگذاری و تغییر نام، بازدید شده است، اما نظر کمیسیون اشتغال تغییر نام «میدان کتاب» بود.

وی خطاب به نمایندگان شورای شهر دامغان بیان کرد: تغییر نام «میدان کتاب» مصوبه شورا و فصل‌الخطاب است. مردم باید به نظر شورا احترام بگذارند.

به گزارش ایبنا در این نشست که بیش از 4 ساعت به طول انجامید مقرر شد با محوریت فرماندار دامغان و دبیری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمیته‌ای تشکیل شود و ضمن مداقه و بررسی لازم درباره درخواست اهالی کتاب و همه جوانب، ابعاد حضور وزیر کار سنجیده و مجددا به اطلاع دفتر وزیر برسد.

بر همین اساس «میدان کتاب» دامغان نیز بدون تغییر نام به قوت خود باقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها