جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
ترویج کتابخوانی امر‌ به‌ معروف است

حجت الاسلام پناهیان ضمن تاکید بر حمایت از نویسندگان گفت: باید لذت کتابخواندن به دیگران نیز منتقل شود که این مهم جزو امر به معروف محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، مراسم افتتاح فروشگاه پاتوق کتاب در منطقه طلاب مشهد با حضور حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه و دوستداران کتاب برگزار شد.

حجت‌الاسلام پناهیان به‌عنوان «خادم کتاب» اظهار کرد: طی سال‌های گذشته تماشای زیاد تلویزیون در قوای تفکر و تمرکز تاثیر مردم تاثیر گذاشته است. درحالی‌که نمی‌توانیم بدون قدرت تفکر زندگی کنیم. برای سلامت ذهن لازم است، بخشی از زندگی را به کتاب خواندن اختصاص دهیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: قرآن کریم دائما بر خرد و اندیشه تاکید دارد و نشان می‌دهد دین ما یک مقوله فکری است و کسانی  که نمی‌توانند تفکر داشته باشند، با دین ارتباط خوبی نمی‌توانند برقرار کنند و از خواندن قرآن نیز لذت نمی‌برند.

وی افزود: برخی به گونه‌ای زندگی می‌کنند که اصلا فکر نمی‌کنند. بدون فکر، کارهای خود را انجام می‌دهند. معمولا وقتی می‌خواهیم به چیزی فکر کنیم به چندین موضوع دیگر نیز منحرف می‌شویم که برای جلوگیری از آن باید تمرین کرد.

پناهیان اظهارکرد: در دین به تفکر زیاد اشاره شده و ثواب زیادی برای آن درنظر گرفته شده است. عبادت بدون تفکر مورد تاکید نیست. باید در مساجد ساعاتی را برای کتابخوانی اختصاص داد تا کودکان و نوجوانان، یادبگیرند محیط معنوی جای تفکر است.

وی ادامه داد: اگر به جایی برسیم که نتوانیم کتاب بخوانیم، دیگر کاری از پیش نخواهیم برد و دچار مشکلاتی ازجمله فراموشی می‌شویم و کارمان تمام است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی بیان کرد: عادت به فضای مجازی و استفاده مدام از آن ذهن را از بین می‌برد و قدرت تفکر را نابود می‌کند. در برابر صفحات مجازی باید کتاب را امری نجات‌بخش بدانیم تا سلامت ذهن تضمین شود.

وی در ادامه با اشاره به مشخصه‌های «کتاب خوب» گفت: کتاب خوب کتابی است که انسان را وارد دنیای جدید کند. سرگرمی و دربافت اطلاعات، تنها فایده کتاب نباید باشد. پیشنهاد من این است که کتاب‌های اندیشه‌ورز را بخوانید که کتاب‌های دینی از آن جمله هستند‌؛ البته در این حوزه هم باید کتابی انتخاب شود که اندوخته‌ها را افزایش دهد.

پناهیان ضمن تاکید بر توجه رهبر معظم انقلاب به موضوع کتابخوانی و  اهتمام به مطالعه رمان در ادامه گفت: دانشجویان و طلاب بدانند کتاب‌های درسی جزو مطالعه محسوب نمی‌شود و گاهی اوقات باید آثار سوء کتاب‌های درسی را با مطالعه دیگر کتاب‌ها از بین برد. باید لذت کتابخواندن به دیگران نیز منتقل شود که این مهم جزو امر به معروف محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سختی کار نویسندگان بیان کرد: نویسندگی کار بسیار سختی است و نوشتن برای خود من هم بسیار سخت است زیرا سخنرانی‌های حضوری کلمات زیادی به مخاطب منتقل می‌کند و بازخورد فوری دارد؛ اما در کتاب تعداد کلمات محدود است و باید تلاش بیشتری برای انتقال معنا شود. 

پناهیان بیان کرد: نوشتن برخی کتاب‌ها، سال‌ها طول می‌کشد بنابراین باید از نویسندگان حمایت مالی شود. باید بدانیم خواندن کتاب، تشکر از قشر فرهیخته است که با کمترین درآمد کار می‌کنند.

وی در پایان این مراسم، مطالعه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» را به کتابخوان‌ها توصیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها