چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
احتمال کمبود زینک و ضرورت ثبت سفارش جدید/ قیمت جهانی زینک رو به افزایش است

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با انتقاد از کندی روند ثبت سفارش در وزارت صمت، همچنین افزایش قیمت جهانی زینک، بار دیگر بر احتمال کمبود این کالای استراتژیک برای صنعت نشر و مطبوعات کشور طی ماه‌های آتی تاکید کرد.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تصمیم وزارت صمت در این زمینه، توضیح داد: پیش از این هم گفتیم که وزارت صمت در حوزه واردات که میانگین واردات دو سال 98 و 99 را برای واردات امسال برای هر واردکننده در نظر گرفته است، دو سالی که کشور درگیر کرونا و مسائل اقتصادی بوده است.
 
وی افزود: با وجود اعتراض‌های مختلف و اینکه اعلام کردیم که این قانون منطقی نیست، اما مسئولان این وزارتخانه توجهی ندارند درحالی که در واردات کالایی مثل کاغذ در سال 99 نسبت به سال 98 حدود 37 درصد کاهش داشتیم و در هفت ماهه اول سال 1400 نیز نسبت به همین زمان در سال 99 کاهش واردات داشتیم.
 
شجاع با بیان اینکه این اتفاق برای زینک نیز رخ داده است، عنوان کرد: 27 آذر ماه امسال برای واردات زینک ثبت سفارش انجام داده‌ایم، اما به ما اعلام شد که سقف شما پر شده است و با وجود اینکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه داشتیم اما کاری انجام نشد.
 
وی تاکید کرد: در این نامه تاکید شده که زینک یک کالای استراتژیک است و در صنعت چاپ و نشر اهمیت زیادی دارد و حتی اشاره شده بود که این شرکت حاضر است بعد از واردات، گزارش فروش را نیز ارائه کند.
 
شجاع با بیان اینکه اما ثبت سفارش ما قبول نشد و از ما درخواست تاییدیه از سوی اتحادیه لیتوگرافان خواسته شد، گفت: این تاییدیه و نامه هم برای آن‌ها ارسال شد اما باز هم امکان ثبت سفارش نداریم و در مراجعه به سازمان توسعه و تجارت پیگیری این موضوع را انجام دادم.
 
وی با اشاره به اقدامات اداری مختلف برای حل این موضوع، عنوان کرد: در این زمینه به ما گفتند که تعهد کتبی در محضرخانه بدهیم، همچنین برای قیمت‌گذاری زینک و ثبت آن در سامانه افق اقدام کنیم و دو ماه بعد واردات فهرست فروش را هم ارائه دهیم.
 
شجاع با بیان اینکه همه این اقدامات انجام شده است، افزود: با وجود انجام تعهدات محضری و ارائه فرم‌ها به ما گفته‌اند که فرمی که روی سامانه قرار داده شده، اشتباه است و باید یک فرم مجزا از دفترخانه دریافت کنیم که هر یک از این کارها هزینه‌های اقتصادی و زمانی زیادی به ما تحمیل کرده است.
 
وی ادامه داد: اکنون با گذشت 72 ساعت از ثبت تعهدنامه محضری در سامانه وزارت صمت هنوز پاسخی به ما نداده‌اند، این درحالی است که طی ماه‌های اخیر ما با افزایش قیمت جهانی زینک روبه‌رو شده‌ایم که به افزایش هزینه‌های ما منجر شده است.
 
شجاع در این زمینه توضیح داد: ما دو ماه قبل به کارخانه زینک چینی پروفرما ارائه کردیم که فروشنده به دنبال افزایش بهای زینک درصدد افزایش قیمت است، زیرا چین با کمبود ورق آلومینیوم مواجه است.
 
وی با بیان اینکه یکی از تولیدکننده‌های بزرگ ورق آلومینیوم در دنیا کشور استرالیا است، گفت: این کشور نیز طی ماه‌های اخیر آلومینیوم نمی‌فروشد و بخش عمده کارخانه‌های چینی نیز به دلیل کمبود این ماده معدنی تعطیل شده‌اند و همه این مسائل به افزایش قیمت جهانی زینک منجر شده است.
 
وی در این زمینه با ارائه آماری گفت: هر تن زینک در 20 دسامبر سال 2021 حدود 18 هزار و 875 یوان بوده است که این رقم یک ماه بعد به 20هزار و 500 یوان و 23 روز بعد به 21 هزار 880 یوان رسیده است.
 
شجاع با طرح این موضوع که تعاونی لیتوگرافان در چنین شرایطی تلاش می‌کند زینک مورد نیاز صنعت چاپ و نشر کشور را تامین کند، یادآور شد: ما این‌روزها با کمبود زینک در تعاونی روبه‌رو هستیم و با وجود اینکه یک محموله جدید به بندرعباس وارد شده است، اما برای برخی از سایزهای مورد نیاز صنعت کمبود داریم.
 
به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط و وضعیت زینک در جهان، برخی از واردکنندگان این حوزه نیز از فروش کالای خود امتناع کنند تا ماه‌های آتی که این کالا افزایش قیمت بیشتری داشته باشد.
 
شجاع با بیان اینکه صنعت نشر و مطبوعات نیاز مبرم به زینک دارند، گفت: بیش از 85 درصد مکتوبات در کشور ما به زینک نیاز دارند و ضروری است که دو وزارتخانه صمت و فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند و هر یارانه‌ای که برای کاغذ در نظر می‌گیرند یک سی‌ام آن را به زینک اختصاص بدهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها