شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
خرید «مصحف صنعاء یک و مسئله خاستگاه قرآن» و «روسیه و غرب‌انگاری» پیشنهاد علیرضا دولتشاهی

علیرضا دولتشاهی گفت: «مصحف صنعاء یک و مسئله خاستگاه قرآن» نوشته بهنام صادقی و محسن گودرزی با ترجمه مرتضی کریمی‌نیا کتابی است که به نسخه‌ای از قرآن می‌پردازد.

علیرضا دولتشاهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب‌های پیشنهادی‌اش برای خرید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: «مصحف صنعاء یک و مسئله خاستگاه قرآن» نوشته بهنام صادقی و محسن گودرزی با ترجمه مرتضی کریمی‌نیا کتابی است که به نسخه‌ای از قرآن می‌پردازد. چاپ این کتاب قبل از قرآن معروف به عثمان و مشتمل بر بحث‌هایی در محفل مطالعات اسلامی است.

روایت این کتاب به این صورت است که مشغول بازسازی مسجدی بودند که در دیوار به یکسری اوراق از قرآن دست می‌یابند. این اوراق از چندین قرآن بوده است، پس از طبقه‌بندی، بررسی و عکاسی با اشعه ایکس از این اوراق، مشخص می‌شود که بر روی این کاغذها قبلا متنی از قرآن نوشته شده که شسته شده و دوباره نوشته شده است. در واقع این کتاب مشتمل بر نسخه‌ای است که شسته شده و نسخه عکسی آن مصحف نیز به متن کتاب ضمیمه شده است. کتاب مذکور حاصل پژوهش دو پژوهشگری است که در غرب زندگی می‌کنند.

این نویسنده در ادامه از کتاب «دنیای اسلام و جنگ آلمان نازی» نوشته دیوید معتدل نام برد و افزود: از دهه 1990 میلادی برایم پرسشی مطرح بود مبنی بر این‌که دیدگاه جهان اسلام در برابر نازی‌ها چه بوده است؟ که این کتاب به نقش مسلمانان بوسنی در جنگ جهانی دوم در همراهی با ارتش رایش سوم اشاره‌هایی دارد.

این لهستان‌شناس بیان کرد: «درآمدی بر مبانی مشروعیت در دولت ساسانی» کتابی است از اسماعیل مطلوب‌کاری که از سوی انتشارات نگاه معاصر چاپ شده است. این کتاب بحث مشروعیت بین جناح سیاسی و جناح مذهبی در دولت ساسانی را بررسی می‌کند.

دولتشاهی به کتاب «روسیه و غرب‌انگاری» نوشته ژند شکیبی چاپ انتشارات نگارستان اندیشه اشاره کرد و گفت: این کتاب با کتاب دیگر ژند شکیبی به نام «غرب‌انگاری و ایدئولوژی» در یک راستا است ولی کتاب «روسیه و غرب‌انگاری» به من در راستای مطالعاتی که در یکی دو سال اخیر بر روی آن متمرکز شده‌‌ام، بسیار کمک کرد.

وی با اشاره به کتاب «جامعه‌شناسی تاریخی نخبگان ایران، ترکیه و ژاپن عصر مدرن» گفت: این کتاب یکی از منابع و رفرنس‌های نظری جنبش مشروطیت در ایران و ژاپن دوره میجی است که رساله‌های بسیاری در آن عصر نوشته شده است. ما حتی میکادونامه هم داریم، یعنی در واقع امپراتور ژاپن که به او عنوان میکادو داده بودند، یکی از شخصیت‌هایی بود که در بخشی از قائلین جنبش مشروطه ستایش می‌شده است.

این پژوهشگر علوم انسانی در پایان سخنانش به کتاب «واژگونه‌خوانی استبداد ایرانی» از آرش حیدری چاپ انتشارات مانیای هنر اشاره کرد و افزود: این کتاب در سال 1399 منتشر شده است. این چند کتاب کتاب‌های شاخصی بودند که من در این چند سال اخیر مطالعه کرده‌ام و آن‌ها را برای خرید در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران پیشنهاد می‌کنم.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا دهم بهمن 1400 دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را با 20 درصد تخفیف و پست رایگان تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها