چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
پایین‌آمدن سرمایه در گردش دغدغه اصلی کتاب‌فروشان شده است

محمد یراقچی درباره مشکلات کنونی کتاب‌فروشان گفت: پایین‌ آمدن سرمایه در گردش کتاب‌فروشان با توجه به افزایش قیمت‌ کتاب‌ها طی ماه‌های اخیر یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان این صنف به‌شمار می‌آید.

محمد یراقچی، رئیس کارگروه کتاب‌فروشان اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به شرایط کنونی کتاب‌فروشان،‌ گفت: امروز یکی از مشکلات کتاب‌فروشان به غیر از تخفیف‌های سرسام‌آوری که در سایت‌ها و فضای مجازی ارائه می‌دهند و کتاب‌فروشان را زمین‌گیر کرده است، بحث پایین‌ آمدن سرمایه در گردش آن‌ها است.
 
وی با توضیح در این زمینه، عنوان کرد: به عنوان مثال اگر کتابی را صد هزار تومان خریداری کنند، روی این کتاب حداکثر 25 هزار تومان سود می‌برند، زیرا اگر هزینه‌های جانبی را هم حساب کنیم، این سود بسیار پایین خواهد بود.
 
یراقچی ادامه داد: در این میان با توجه به سود پایین، چاپ بعدی همین کتاب 150 هزار تومان است که بار دیگر باید از سود خود وسط بگذارند تا بتوانند این کتاب را خریداری کنند.
 
وی با بیان اینکه استمرار چنین روندی موجب کاهش سرمایه در گردش کتاب‌فروشان می‌شود، افزود: در درازمدت نیز نتیجه این می‌شود که کتاب‌فروش قدرت خرید خود را برای تهیه کتاب‌های جدید از دست می‌دهند، کما اینکه امروز بسیاری از همکاران ما دچار این مشکل شده‌اند و کتاب‌های قیمت بالا را اغلب بر اساس سفارش مشتری برای او تهیه می‌کنند.
 
یراقچی در ادامه با بیان اینکه کتاب‌فروشان باید فکری کنند که بخش وسیعی از کتاب‌ها به صورت امانی به کتاب‌فروشی‌ها بیاید یا بتوانند در صورت عدم فروش، آن‌ها را پس بدهند، گفت: باید راهکار و روشی برای این موضوع اندیشیده شود. چندین جلسه نیز در این زمینه برگزار شده است اما تحقق چنین کاری هم سخت است.
 
وی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که امروز گریبان کتاب‌فروشان را گرفته است،‌ باید به دنبال راهکارهایی بود که ویترین کتاب‌فروشی‌ها به‌روز باشد و آثار جدید و تازه‌های نشر در کتاب‌فروشی‌ها وجود داشته باشد.
 
یراقچی با گلایه از اینکه تاکنون برای رفع مشکل کتابفروشان، حرکت یا اقدام جدی از سوی صنف و مسئولان انجام نشده است، عنوان کرد: باید ببینیم که ما چه میزان به کتاب‌فروشان حقیقی و کتاب‌فروشی‌‌هایی که مردم به آن مراجعه می‌کنند اهمیت می‌دهیم، زیرا در بسیاری از موارد مردم ترجیح می‌دهند در صحبت با فروشنده و استفاده از تجربیات او کتاب انتخاب کنند.
 
به گفته وی،‌ این مساله به صورت یک سنت در طول سال‌ها اجرا می‌شد و موجب می‌شد مخاطبان بتوانند در تعامل با فروشنده کتاب، آثار خوب، جدید و با کیفیت را انتخاب کنند.
 
یراقچی با بیان اینکه در فضای مجازی ارائه توضیحات برای کتاب، کافی نیست، گفت: کتاب‌فروشی هم فوت کوزه‌گری دارد و یک کتاب‌فروش آگاه می‌تواند به مشتری اطلاعات مناسب درباره ترجمه‌های مختلف کتاب ارائه بدهد، اما اگر فقط به فضای مجازی تکیه کنیم، همه این مسائل از بین می‌رود.
 
وی در این زمینه با ارائه راهکارهایی برای بهبود روند فعالیت کتاب‌فروشان نیز عنوان کرد: در این میان معتقدم که حقوق کتاب‌فروشان از لحاظ صنفی باید به رسمیت شناخته شود، زیرا کتاب‌فروشان اصلی‌ترین فروشنده کتاب هستند و عواملی مثل تخفیف،‌ حراج و .. باید ضابطه‌مند شود تا فعالیت در این حوزه ساماندهی شود.
 
مدیر کتاب‌فروشی کتاب پنجره به قاچاقچیان کتاب و نقش آ‌ن‌ها در به خطر انداختن نقش کتاب‌فروشان در صنعت نشر، گفت: چاپ کتاب‌های کپی و بدل از آثار موفق در بازار به اسم مترجمان بی‌نام و نشان و توزیع آن در فضای مجازی با تخفیف‌های ویژه، موجب می‌شود که مخاطبان به استناد قیمت پایین‌تر کتاب‌فروش مجازی را انتخاب کند.
 
به گفته یراقچی، باید جلوی فعالیت بازار قاچاقچیان کتاب به صورت جدی گرفته شود، تخفیف‌ها ضابطه‌مند شود و کتاب‌فروشان بتوانند از امکان گرفتن کتاب امانی یا امکان مرجوعی کتاب بعد از یک ماه برخوردار شوند تا گردش مالی آن‌ها وضعیت بهتری پیدا کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها