یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

در روابط جنسي كسب آرامش جنسي، روحي و رواني همسران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. به‌همين خاطر خداوند براي ضمانت اجرايي، الزامات حقوقي را نیز وضع کرده از طرف ديگر توصيه‌هاي فراوان اخلاقي ـ غيرالزامي ـ نيز براي همسران در اين زمينه دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غریزه جنسی و لذّت شهوانی از نیرومندترین تمایلاتی است كه بر اساس مشیّت حكیمانه الهی در نهاد بشر به ودیعه گذاشته شده و رمز سلامت و تداوم زندگی انسان است. پاسخ‌گویی به این غریزه و چگونگی ارضای آن، یكی از مسائل مهمّی است كه از دیرباز، ذهن‌های اندیشمندان را به خود معطوف داشته‌است.

یكی از انگیزه‌های ابتدایی تشكیل خانواده و شاید مهم‌ترین آن‌ها ارضای نیاز جنسی زن و مرد است. همسران از ابتدای پیمان زناشویی تا پایان آن، نیازمند برقراری ارتباط جنسی با یكدیگر هستند. در واقع، فعالیت جنسی بخش مهمی از زندگی زناشویی است كه می‌تواند سرمنشأ بسیاری از انگیزه‌ها، تحرّك‌ها و رفتارهای دیگر شود. همچنین روابط جنسی رضایت‌بخش میان همسران، علاوه بر آثار مثبت فردی، می‌تواند به بقاء و آرامش خانواده و پرورش فرزندان و همچنین به پیشگیری از بسیاری از انحرافات در جامعه منجر شود. از این‌رو، ارضای صحیح نیاز جنسی همسر یکی از وظایف مهم همسران در محیط خانواده است. به‌همین منظور برنامه‌هایی در جهت كمك‌رسانی به تأمین رضایت همسران از سوی نظریه‌پردازان ارائه ‌شده كه به‌كارگیری این برنامه‌ها از سوی همسران می‌تواند به رضایت جنسی آنان كمك شایانی نماید؛ البته فقدان جامعیت تحقیقات صورت‌گرفته و اسلامی‌نبودن برخی از پژوهش‌های نظری در این موضوع، می‌طلبید که تحقیق جامعی موضوع رضایت جنسی همسران را مورد بررسی قرار دهد.

در کتاب «رضایت جنسی همسران؛ عوامل و موانع» تألیف مشترک دکتر سید عباس موسوی و دکتر احمد امامی راد، تلاش شده موضوع رضایت جنسی همسران بطور جامع نگریسته شود و از منظر جامع روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، اسلامی و .... مورد توجه قرار بگیرد. رویکرد نویسندگان این بوده که کتاب به عنوان یک منبع آموزشی مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر مشاوران و روانشناسان، عموم مردم نیز بتوانند از آن استفاده کنند. دکتر موسوی دارای مدرک دکتری علوم تربیتی بوده و در حوزه‌های فقه، علوم قرآنی و حدیثی، روان‌شناسی، تربیت و تاریخ اسلامی، پژوهش و تدریس داشته‌است. دکتر امامی راد نیز استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی است و بیش از ده سال در درس خارج فقه داشته‌است. تدریس‌های وی بیشتر در زمینه علوم تربیتی و روان‌شناسی اسلامی بوده‌است.

کتاب، دو بخش اساسی دارد: عوامل رضایت جنسی همسران و موانع رضایت جنسی همسران. در هر دو بخش، به عوامل یا موانع شناختی، عاطفی، رفتاری و طبیعی توجه شده‌است. (البته بخش دوم تقابل مباحث بخش اول نبوده و بحث‌های مستقلی را به خود اختصاص داده‌است.)

در بخش نخست، هفت عامل شناختی، پنج عامل عاطفی، یازده عامل رفتاری و چهار عامل طبیعی مورد بررسی قرار گرفته‌است. در بخش دوم هم سیزده مانع شناختی، شش مانع عاطفی و دوازده مانع رفتاری در رضایت جنسی مورد توجه قرار گرفته‌است. در کلیه مباحث هر دو بخش به مطالب کاربردی مرتبط و درمان برخی امور ذکرشده نیز توجه شده‌است.

تلاش مؤلفان بر این بوده که محوریت مباحث بر اساس آموزه‌های اسلام باشد؛ اما در عین حال از تحقیقات علمی نیز بهره‌های فراوان برده شده‌است، تا جایی که از 512 منبع فارسی و عربی، 314 مقاله، 346 پایان‌نامه و رساله، 35 منبع لاتین و ... استفاده شده‌است.

مطالعات روان‌شناختی، زیست‌شناختی و جامعه‌شناختی با رویكردهای مختلف به رضایت جنسی همسران پرداخته‌اند. در پژوهش‌های روان‌شناختی، رضایت جنسی همسران با تأکید بر تأمین نیازهای عاطفی و روانی در روابط جنسی همسران مورد اشاره قرار گرفته‌است؛ و در مطالعات زیست‌شناختی سلامت جنسی و عملكرد سالم جنسی به‌عنوان رضایت جنسی آنان قلمداد شده‌است. تحقیقات جامعه‌شناختی نیز رضایت جنسی را در چارچوب مؤلفه‌های هنجاری و ارزشی اجتماع بیان داشته‌اند. البته برخی از مطالعات به مؤلفه‌های گوناگونی از زیست‌شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی به‌صورت همزمان پرداخته‌اند كه به نوعی همپوشانی در این مؤلفه‌ها صورت گرفته‌است. نگارش‌های اسلامی در این زمینه نیز با پراكندگی‌هایی كه دارند، مطالبی را در این زمینه بیان داشته‌‏اند.

اسلام در مورد غریزه جنسی راه اعتدال را برگزیده است. در عین حال كه این غریزه را در وجود انسان انكار و مذمت نمی‌كند، ازدواج را به‌عنوان تنها راه برای ارضای نیاز جنسی مورد تأکید قرار می‌دهد.

«کتاب جامع رضایت جنسی همسران؛ عوامل و موانع»، تألیف سید عباس موسوی و احمد امامی راد، در 656 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 85000 تومان، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط