چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
پیش‌بینی 300 برنامه اقدام در سند مهندسی فرهنگی/از اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ راضی نیستم

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی در نشست خبری سی‌و‌هفتمین سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که از اقدامات انجام شده شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگی رضایت ندارم، بر توجه به دیدگاه‌ مقام معظم رهبری در پیام اخیر‌ایشان به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، دبیر‌شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارشنبه(17 آذر‌ماه) در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.
 
عاملی ضمن تبریک سی‌و‌هفتمین سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، سالروز میلاد حضرت زینب(س) و روز دانشجو گفت: ۳۷ سال از تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشت و پرسش این است، در این مدت چه توفیقاتی حاصل شده؟ رسالت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، انفاض بُعد فرهنگی و اسلامی، انقلاب اسلامی است.
 
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رهبر انقلاب همواره براین نکته تاکید داشته‌اند که شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد فرا قوه‌ای است که مشارکت اعضای حقوقی، حقیقی و روسای سه قوه را دارد؛ بنابراین ظرفیت بزرگی برای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری است تا بتواند رصد دائمی بر وضعیت علمی و فرهنگی کشور داشته باشد.
 
عاملی با اشاره به دو ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل تدوین سیاست در دو حوزه دانش و فرهنگ افزود: مت در حوزه دانش، این انتظار وجود دارد که در سطح بین‌المللی در جایگاه بالایی قرار داشته باشیم. از نظر رشد علمی، ایران در رتبه چهارم قرار دارد که البته تا نقطه مطلوب فاصله داریم. از نظر تولید مقالات علمی در رتبه ۱۶ دنیا قرار داریم که البته همه این موفقیت‌ها نتیجه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست؛ اما مجموع این مصوبات در کسب این موقعیت‌ها نقش کلیدی داشته است.
 
وی درباره مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ، مصوبات کلیدی، مهم و اساسی داشته و شاید سند مهندسی فرهنگی از‌جمله مهم‌ترین مصوبات اخیر شورا است. نزدیک به 300 برنامه‌ اقدام در این سند پیش‌بینی شده همچنین اسناد ملی که به‌نوعی حوزه فرهنگ هنر و رسانه‌ها را راهبری می‌کنند. سند ملی مطبوعات، سند ملی معماری، سند موسیقی و اسنادی که ظرفیت تعیین مسیر را دارند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تشکیل و فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، متعلق به ایران نیست، بلکه کشور‌های مختلف از‌ شوراهای عالی برخوردارند و کشور‌هایی که از شورای عالی منسجم و مستحکم بهره‌مند هستند، توفیقات بیشتری داشته‌اند. برخی کشور‌ها، 130 سند ملی دارند در‌حالی‌که شروع به سند‌نویسی می‌کنیم، نقد‌های متعددی درباره ضرورت عمل به‌جای سند‌نویسی شکل می‌گیرد اما می‌دانیم اقدام باید براساس مبنا انجام شود در غیر این صورت اقدامات دچار تشویش خواهد شد.
 
عاملی درباره میزان رضایت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوز فرهنگ گفت: اگر از من سوال شود، درباره اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ رضایت داریم یا خیر می‌گویم: خیر.  
 
وی با اشاره به حکم اخیر مقام معظم رهبری به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حکم 23 آبان‌ماه سال جاری مقام معظم رهبری به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، درخواست، دستور و ملاحظه ایشان جریان‌ نگاه نو در این حوزه بود. ایشان فرمودند، نیازمند به نگاه نو هستیم، نیازمند به نوآوری هستیم، نیازمند به آسیب‌شناسی هستیم، ما نیازمند به ارتقا نگاه هستیم. ارتقا نگاه یعنی چه؟ یعنی مقداری جامعه و وضعیت فعلی اجتماعی را ببینیم. اتفاقات اجتماع اتفاقات پیچیده‌ای است و به تعبیر کارشناسان  اتفاقات در دو قرن در دوره تجدد افتاد، امروز در دو دهه و متاثر از فناوری‌های نو و تبدیل شدن نظام آنالوگ به نظام رقومی و عددی درحال رخ دادن است.
 
عاملی افزود: تغییرات جزو ذاتی اتفاقات جهان است؛ بنابراین بسیاری از کشور‌ها به ایجاد تغییر و تحول را به‌عنوان شعار انتخاب کرده‌اند. با توجه به نگاه آرمانی به جامعه اسلامی و سالم داریم و تمدن نوین اسلامی داریم، دنبال تغییر و تحول هستیم.
 
وی در تعریف تحول و تغییر ادامه داد: تغییر و تحول به این معنا است حرکت از وضعیت موجود که البته لزوما بد نیست، به سمت وضعیت مطلوب. با سرعت برنامه‌ریزی و عقلانیت همچنین رویکرد علمی و تخصصی. تحول اگر این مشخصه‌های را نداشته باشد، لزوما به نفع کشور تمام نمی‌شود. تحولی به نفع کشور تمام می‌شود که بنیان‌های فرهنگی، تخصصی و اجتماعی دقیق داشته باشد.
 
عاملی گفت: نگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره تحول، به مسائل اساسی جامعه است. باید به شناسایی و بعد به حال مشکلات جامعه بپردازیم. بنیانی‌ترین عنصر تمدن اسلامی، عدالت است و رهبر معظم انقلاب اسلامی در ملاقات با هیات دولت بر پیوست عدالت تاکید کردند. عدالت را نمی‌توان با نوشته پیوست تامین کرد بلکه امروز با سیستم، الگوریتم، هوش مصنوعی، سیستم و با امکاناتی که احقاق حق را محقق کند و سیستم تامین اجتماعی برای مردم فقیر را هوشمند کند.
 
وی ادامه داد: نگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آسیب‌های اجتماعی است. مشکل طلاق، خانواده‌های بد سرپرست، مواد مخدر، ناهنجاری ارتباطات اجتماعی، خشونت‌ را داریم و باید بتوانیم برای این معضلات راه حال ارائه دهیم. امروز7 درصد  خانواده‌های ایرانی، خانواده‌های تک‌سرپرست و 87 درصد آ‌ن‌ها از سوی مادر اداره می‌شود. در جامعه آمریکا این تعداد ـ خانواده‌های تک‌سرپرست ـ به 30 درصد می‌رسد.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی با سه نگرش رویکرد نگرشی، تحول سلاختاری و تحول فرآیندی دنبال می‌شود.
 
عاملی ادامه داد: طی یک‌سال گذشته 17 نشست در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است؛ البته‌ شورا‌های تخصصی شامل ستاد نقشه جامع علمی کشور، ستاد مهندسی فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مصوبات و نشست‌های مختلفی را برگزار کرده‌اند.    
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره تاثیر فناوری‌های نوین بر مدیریت‌های کلان گفت: سند نقشه جامع علمی کشور مسیر علمی کشور در عرصه‌های مختلف را حمایت و ظرفیت ایجاد کرده است. برنامه‌های اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی، نگاه همه جانبه‌ای در حوزه علم و دانش فراهم کرده است. علاوه‌ّبر تشکیل ستاد بایو، ستاد نانو، ستاد علوم شناختی ستاد گیاهان دارویی، تشکیل تقریبا 10 ستاد علم و فناوری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که ظرفیت قابل توجهی را ایجاد کرد. اساس‌نامه 80 سازمان مهم در حوزه علم و دانش از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.      
 
عاملی افزود: امروز دنیا با الهام از ظرفیت‌های علوم و پدید‌های نوین مانند اینترنت، هوش مصنوعی، کوانتوم و الگوریتم نظام‌های سنتی و تجربی را به سیستم‌های مدیریت و حکمرانی کرده‌ است بنابراین هر روز باید بیش از روز گذشته به سمت مدیریت سیستمی حرکت کنیم. خطا در سیستم‌های به‌ویژه سیستم‌های هوشمند اندک است، چراکه نظام اخطار، پایش و رصد دارد همچنین بازخورد‌های هوشمند دارد که اجازه خطا را نمی‌دهد. فساد کردن در نظام‌های هوشمند،  متاثر از الگوریتم‌های عدالت‌خواه، بسیار نادر اتفاق می‌افتد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها