یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
زیستن در عصر پسا همه‌گیری

همه‌گیری کووید ۱۹ ممکن است ادامه پیدا کند، اما حتی اگر از بین برود، ظهور بیماری‌های دیگر در آینده تقریبا قطعی است. با این آگاهی و تجربه، اکنون در عصری جدید زندگی می‌کنیم: عصر پسا همه‌گیری.

به گزارش خبرگزای کتاب ایران(ایبنا) بدون شک همه‌گیری ویروس کووید 19 را می‌توان یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین رویدادهایی دانست که جهان تکنولوژیک را تحت تاثیر خود قرار داد و هیچ کشوری از گزند آن در امان نماند. به اعتقاد بسیاری از متفکران، جهان پس از همه‌گیری این ویروس وارد مناسبات جدیدی شده است و دنیای پساکرونا با پیش از آن یکسان نخواهد بود. متناسب با اهمیت این پدیده بسیاری از نظریه‌پردازان و تحلیلگران مشهور به تحلیل شرایط جهان پس از این همه‌گیری دست زده‌اند. «درس‌هایی برای دنیای پسا کرونا» نیز کتابی است به قلم فرید زکریا نظریه‌پرداز و تحلیل‌گر مشهور آمریکایی فعال در شبکه سی ان ان که با ترجمه محمد علی شفیعی و توسط انتشارات کتابستان معرفت در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. از فرید زکریا پیش از این کتاب نیز  آثاری چون «از ثروت به قدرت»، «آینده آزادی»، «بازی بزرگان» و «دنیای پسا آمریکایی» به فارسی ترجمه شده است.

همانطور که در مقدمه کتاب می‌خوانیم، اکنون باید به جهان پساکرونا تمرکز کرد: «این کتاب نه به همه‎‌گیری، که به دنیایی می‌پردازد که در نتیجه همه‌گیری و از همه مهم‌تر، دنیایی که در نتیجه عکس‌العمل‌های ما به آن در حال شکل‌گیری است. هر شوک بزرگی اثرات متفاوتی خواهد داشت. این اثرات به موقعیت جهان در زمان بروز آن و شیوه عکس العمل انسان‌ها بستگی دارد، عکس‌العملی که ممکن است به صورت ترس، انکار یا تطبیق‌پذیری بروز پیدا کند. اثر ویروس جدید کرونا تحت تأثیر این واقعیت‌ها خواهد بود که اولا همه دنیا عمیقا به یکدیگر وابسته‌اند، ثانيا اکثر کشورها برای مقابله با همه‌گیری آمادگی ندارند و ثالثا در لحظه ظهور آن، بیشتر کشورها، از جمله ثروتمندترین کشورهای جهان، جامعه و اقتصاد خود را به طور بی سابقه‌ای در تاریخ بشر تعطیل کردند. این کتاب درباره دنیای پساکرونا نوشته شده است، نه به این دلیل که کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، بلکه به این دلیل که از یک آستانه حیاتی گذر کرده‌ایم. تقریبا همه افراد در قید حیات از تجربه طاعون جان سالم به در برده اند. اما اکنون می دانیم که همه گیری چگونه است و از مشکلات و هزینه‌های مقابله با آن باخبریم.همه‌گیری کووید۱۹ ممکن است ادامه پیدا کند، اما حتی اگر از بین برود، ظهور بیماری‌های دیگر در آینده تقریبا قطعی است. با این آگاهی و تجربه، اکنون در عصری جدید زندگی می‌کنیم: عصر پسا همه‌گیری.»

علاوه بر مقدمه و نتیجه‌گیری، زکریا کتاب خود را در 10 فصلی اصلی سامان داده و برای هر فصل عنوان درس را برگزیده است؛ «درس اول؛ کمربندت را ببند»، «درس دوم: کیفیت دولت مهم است نه کمیت آن»، «درس سوم: بازار کافی نیست»، «درس چهارم: مردم و متخصصان باید حرف همدیگر را بشنوند»، «درس پنجم: زندگی دیجیتال»، «درس ششم:حق با ارسطو بود، ما حیواناتی اجتماعی هستیم»، «درس هفتم: نابرابری تشدید می‌شود»، «درس هشتم: جهانی شدن ادامه می‌یابد»، «درس نهم: جهان در حال دو قطبی شدن است» و «درس دهم: گاهی ایدئال‌گرایان، بزرگترین واقع‌گرایان هستند».

زکریا در این ده فصل با نگاهی تاریخ‌نگارانه به بررسی همه‌گیری‌های پیش از کرونا و نحوه مواجهه کشور‌ها با آن می‌پردازد و سعی می‌کند به نکاتی اشاره کند که آیندگان با بهره‌گیری از آن بتوانند برای اتفاقات چنینی آماده باشند. نویسنده در این بررسی البته مخاطبان خود را با سطح دانش‌های پیشینی مختلف در نظر گرفته است و به همین دلیل به شکلی به توضیح موضوعات می‌پردازد تا برای مخاطبان عام با دانش پیشینی محدودتر نیز قابل فهم باشد. در واقع شاید بتوان کتاب درس‌هایی برای دنیای پسا کرونا را این طور خلاصه کرد: «وقتی به دنیای امروز نگاه می کنیم، مشخص است که جریان‌های مختلفی با قدرت و شدت زیاد در حال شکل‌گیری هستند. من تلاش کردم آن‌ها را توصیف کنم. توسعه اقتصادی در حال ایجاد بحران‌های آب و هوایی بسیار بیشتری است؛ به علل جمعیت‌شناختی و دلایل دیگر، کشورها رشد آهسته‌تری دارند، ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند؛ شرکت‌های بزرگ بزرگتر می‌شوند؛ فناوری با سرعت در حال پیشرفت است، تا حدی که برای اولین بار در تاریخ، انسان ممکن است کنترل ساخته‌های خود را از دست بدهد؛ جهانی‌سازی باقی خواهد ماند، اما مخالفت‌ها با آن بیشتر و بیشتر می‌شود؛ ملت‌ها بیش از گذشته گروه‌بندی می‌شوند؛ ایالات متحده و چین به سمت مقابله‌ای طولانی مدت و خشونت‌آمیز حرکت می‌کنند. اما این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم و این روندها را تغییر می‌دهیم.»
 
«درس‌هایی برای دنیای پسا کرونا» به قلم فرید زکریا با ترجمه محمد علی شفیعی در ۲۵۲، شمارگان 100 نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان  از سوی انتشارات کتابستان معرفت در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها