سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
چرا اتحاد شوروی که خود زاییده‌ یک انقلاب اجتماعی عظیم در تاریخ بود، فرو پاشید؟

کتاب «انقلاب جهانی یا سوسیالیسم در یک کشور؟» سندی است که تروتسکی در انتقاد از تز «سوسیالیسم در یک کشور» به کنگره‌ ششم کمینترن ارایه داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «انقلاب جهانی یا سوسیالیسم در یک کشور؟» نوشته لئون تروتسکی با ترجمه هوشنگ امید از سوی انتشارات طلایه پُرسو منتشر شد. این کتاب سندی است که تروتسکی در انتقاد از تز «سوسیالیسم در یک کشور» به کنگره‌ ششم کمینترن ارایه داد. 

در اینجا، او از مارکسیسم و رهیافت انترناسیونالیستی لنین دفاع می‌کند و برای تصحیح برنامه‌ پیشنهادی و برگشتن به مسیر انقلاب اکتبر به نمایندگان احزاب کمونیست کشورها متوسل می‌شود. سند تروتسکی در کنگره به بحث گذاشته نشد و برنامه «سوسیالیسم در یک کشور» بدون مخالفت تصویب شد.

این کتاب دارای 10 فصل اصلی شامل ساختار کلی برنامه، ایالات متحده‌ آمریکا و اروپا، شعار ایالات متحده‌ شوروی اروپا، معیار انترناسیونالیسم، سنت تئوریک حزب، انحراف سوسیال دموکراتیک در کجاست؟، وابستگی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی به اقتصاد جهانی، تضاد نیروهای تولیدی با محدوده‌های ملی به مثابه ریشه تئوری ارتجاعی تخیلی «سوسیالیسم در یک کشور»، حل مساله تنها در گستره انقلاب جهانی امکان‌پذیر است، تئوری سوسیالیسم در یک کشور به مثابه مجموعه‌ای از اشتباهات بزرگ سوسیال-پاتریوتیک است.

در جنگ دوم جهانی، شوروی آلمان فاشیستی را شکست داد و در آرایش سیاسی نوین بین‌المللی در حکم یک ابرقدرت در مقابل ایالات متحده قد علم کرد. بخش عمده‌ی نیمه دوم قرن بیستم، درگیر «جنگ سرد» بین دو ابرقدرت بود، تا اینکه هنوز 10 سال مانده بود تا قرن تمام شود که شوروی یک باره از هم پاشید. اکثر سیاسیون و رسانه‌ها اعلام کردند که آمریکا جنگ سرد را برده است. اکنون پس از 30 سال تجربه، آن ادعا کم‌رنگ‌تر شده و ادعا نمی‌شود که ایالات متحده از آن زمان تا حالا قوی‌تر شده باشد.

اما این سوال که چرا اتحاد شوروی که خود زاییده‌ یک انقلاب اجتماعی عظیم در تاریخ بود، آن‌چنان فرو پاشید، هنوز هم مطرح است و تحقیقات تاریخی، جامعه‌شناسی و عمومی برای دستیابی به جوابی علمی به آن سوال ادامه دارد. هم از نظر تاریخی و هم از نظر فراگیری درس‌آموخته‌های برگرفته از آن فروپاشی برای آینده، کوشش‌هایی که برای یافتن جواب مناسب می‌شود، حایز اهمیت مخصوصی است.

در این کتاب، لئون تروتسکی نظریه «سوسیالیسم در یک کشور» را که استالین برای اولین بار در سال 1924 پس از شکست کارگران آلمان مطرح کرد، به چالش می‌کشد. در مقابل نظریه «سوسیالیسم در یک کشور» تروتسکی از مشی انترناسیونالیستی لنین و انقلاب اکتبر 1917 دفاع می‌کند.

اکنون از دوره‌ جنگ وارد دوره‌ صلح شده‌ایم و فراموش نکرده‌ایم که جنگ دگربار باز خواهد گشت. تا زمانی که سرمایه‌داری و سوسیالیسم دوش به دوش در کنار یکدیگر بر جای بمانند، نمی‌توانیم در صلح زندگی کنیم. یکی از این دو سرانجام پیروز خواهد شد.
 
کتاب «انقلاب جهانی یا سوسیالیسم در یک کشور؟» نوشته لئون تروتسکی با ترجمه هوشنگ امید در 136 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 40 هزار تومان از سوی انتشارات طلایه پُرسو منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها