چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
کتابدار تمدن‌ساز است

ای‌کاش دانستن قدر منزلت کتاب، کتابدار و کتابخانه در این یک هفته خلاصه نشود و هرروزمان روز کتاب باشد؛ زیرا که کتاب، تمدن‌ساز است و کتابخانه، دروازه تمدن و دانش و کتابدار، دروازه‌بان آن؛ ولی متاسفانه بسیاری از ما فقط فکر می‌کنیم کتابدار، متصدی کتابخانه است که باید افراد را به سکوت دعوت کند یا کتابی امانت دهد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ امیررضا اصنافی، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران: «در سالهای اخیر به دلیل پیچیدگی نیازهای جامعه بشری و گسترش مفهوم جامعه اطلاعاتی، مفاهیم و ابزارهای مورد استفاده بشر متنوع شده و سبب شده است تمرکز انسان به سمت ابعاد گوناگون رفع نیازهای اطلاعاتی جهت پیدا کند.

بنابراین، بشر به تنهایی نمی‌تواند بر همه علوم فایق آید و ادعا کند در همه امور، تسلط دارد بلکه به کمک متخصصان مختلف می‌تواند جریان زندگی شخصی و حرفه‌ای خود را اداره کند. با این‌‌که، فناوری در عصر حاضر در تمام عرصه‌های زندگی ما در فوران است و گویی جزو جدایی ناپذیر زندگی ما شده است ولی هنوز هیچ فناوری شگفت‌انگیزی نتوانسته است جای کتاب کاغذی و حس لمس ورق‌های کتاب را بگیرد. حتی اگر بهترین فناوری‌های واقعیت افزوده را برای آن ایجاد کرده باشند.

علی‌رغم همه توهماتی که انسان‌های امروز در عرصه دانایی دارند و تصور می‌کنند با در اختیار داشتن فناوری و ابزارهای ارتباطی، دیگر دانای کل هستند و تنها با یک کلیک همه چیز را می‌دانند اما کتاب این جاودانه بی تکرار هنوز نتوانسته است رقیبی پیدا کند.

کما این‌که برخی انسان‌ها از سر فخر‌فروشی هم که شده سعی می‌کنند دکوراسیون منزل خود را با کتاب تزئین کنند و به زیبایی آن ببالند هر چند که ذهنشان تهی از معلومات آن کتاب‌ها باشد. با این حال، آنقدر به این مهربان بی‌صدا و دانشمند بی‌ادعا جفا می‌کنیم که بعدا می‌خواهیم با یک هفته و نام‌گذاری روزها به اسمش، تلافی‌اش را در بیاوریم که صد‌البته جبران ناپذیر است.

ساعت‌هایی که بدون کتاب بی وقفه فقط حرف می‌زنیم و ادعای بی‌گواه داریم، زمان‌هایی که با شوق در صفوف تهیه غذا یا انواع خوراک و پوشاک و ابزار زندگی هستیم و وقتی اسم کتاب می‌‌‌‌آید، فقط به گرانی کاغذ و این‌که کتاب افزایش قیمت دارد فکر میکنیم.

در حالی‌که پول زبان بسته را حاضریم برای غذای ناسالمی بدهیم که عوارضش بعدا مشخص می‌شود و باز باید به ناز طبیبان و هزینه درمان گرفتار اییم! آنجاست که شاید بفهمیم اگر کتاب مناسبی تهیه کرده و مطالعه می‌کردیم به جای نابودی کبد، به جای فربه شدن جسم، روحمان و فکرمان فربه می‌شد و تعالی می‌یافت.

چقدر کتاب‌های داخل قفسه کتابخانه‌ها باید حسرت بخورند که روزی مراجعه‌کننده ای بیاید و آنها را ببرد؟ مگر هزینه عضویت در یک کتابخانه عمومی نزدیک محل سکونت ما چقدر است که خود و خانواده خود را از دانایی دور می کنیم؟ حتی جالب است که بسیاری از ما نمی‌دانیم نزدیک منزلمان کتابخانه‌ای هست و می‌توانیم ساعت‌ها با کتاب‌ها آنجا خوش بگذرانیم. حتی نمی‌دانیم که کتابداران دانشمند و زحمتکش ما چقدر منتظرند تا به عنوان همیاران آموزش و پژوهش، در کنارمان باشند.

در انواع کتابخانه‌های تخصصی، آموزشگاهی، عمومی و دانشگاهی کتابداران با جان و دل در جریان گردش اطلاعات آماده خدمتند ولی متاسفانه بسیاری از ما فقط فکر می‌کنیم او یک متصدی کتابخانه است که باید افراد را به سکوت دعوت کند یا کتابی امانت دهد. در حالی‌که شاید ندانیم روزگاری کتابداران این سرزمین پروین اعتصامی‌ها، بوعلی‌سیناها و خواجه‌نصیر‌الدین‌طوسی ها بودند.

ای کاش دانستن قدر منزلت کتاب، کتابدار و کتابخانه در این یک هفته خلاصه نشود و هرروزمان روز کتاب باشد. زیرا که کتاب تمدن ساز است و کتابخانه دروازه تمدن و دانش و کتابدار دروازه بان آن. روز کتابدار و روز کتاب بر همه کتابداران و اهالی کتاب گرامی باد.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها