دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
کتاب‌فروشان در هر شرایطی خود را برای شرکت در طرح‌های فصلی آماده می‌کنند

سابقه طرح‌های فصلی نشان داده که کتاب‌فروشان در هر شرایطی از مشارکت در طرح، استقبال می‌کنند؛ هرچند افزایش سهم یارانه، تعیین رقم قطعی و سقف خرید برای مشتریان، از خواسته‌های همیشگی آنان به‌شمار می‌آید.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از امروز، 24 آبان‌ماه آغاز شد. در این دوره مانند دوره‌های پیشین، طرح پاییزه کتاب نیز اجرا -از 29 آبان تا 3 آذر- خواهدشد که نوزدهمین طرح فصلی به شمار می‌آید. مطابق با فراخوان، کتاب‌فروشی‌ها از 20 آبان می‌توانستند برای شرکت در طرح ثبت نام کنند. در این دوره میزان یارانه خرید برای کتاب‌ها ۲۰ درصد است و مردم می‌توانند تا سقف 300 هزار تومان خرید کنند.

صدرا حسینی، مدیر کتاب‌فروشی اکتبر در کرج در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به زمان انتشار فراخوان و اعلام برگزاری طرح پاییزه و با بیان اینکه حتی اگر این طرح با سرعت بیشتری هم برگزار می‌شد، این کتاب‌فروشی می‌توانست اقدامات لازم برای شرکت در آن را انجام دهد، گفت: از قبل خرید خوبی داشتیم و برای پاییزه آماده هستیم.

گرانی کتاب و ضرورت افزایش یارانه کتاب‌فروشی‌ها
او درباره مطالباتی که در این دوره کتاب‌فروشان از برگزارکنندگان هفته کتاب و طرح‌های فصلی دارند، توضیح داد: به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ و کتاب، باید سقف خرید مردم را بیشتر کنند. قیمت کتاب بسیار بالا رفته‌است، اگر اعتبار درنظر گرفته شده برای هر فرد بالاتر رود، مردم ترغیب می‌شوند که بیشتر کتاب بخرند و از سقف خرید استفاده کنند. طبیعتا، بودجه دو میلیونی هم برای کتاب‌فروشی کافی نخواهدبود و باید افزایش پیدا کند.

او افزود: همچنین پرداختی کتاب‌فروشان، بعد از اتمام طرح، سریع‌تر انجام شود، زیرا بسیاری از خریدها را نقدی انجام داده‌ایم و اگر فاصله پرداخت زیاد شود، سودی از برگزاری طرح فصلی برای کتاب‌فروش باقی نمی‌ماند.

به گفته این کتاب‌فروش معمولا افراد از طرح‌های فصلی بی‌خبرند و بعد از مراجعه و با  اعلام کتاب‌فروش متوجه می‌شوند که می‌توانند کتاب را با تخفیف تهیه کنند. او افزود: منبع اخبار رسمی توضیح خوبی برای اطلاع‌رسانی به مردم انجام نمی‌دهد. اما در هر صورت برگزاری آن برای کتاب‌فروشان خوب است و از آن پشتیبانی می‌کنیم.

حسینی درباره عادت مشتری به خرید کتاب با تخفیف و انتظار برای شروع طرح‌های فصلی بیان کرد: تمام کتاب‌فروشی‌ها مشتری‌هایی دارند که دائم سر می‌زنند، این افراد از طرح تخفیف هم استفاده می‌کنند، در زمان برگزاری طرح افرادی که به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه نمی‌کنند هم برای این کار تشویق می‌شوند و این خیلی خوب است.

قدرت خرید مردم آخر ماه کاهش پیدا می‌کند
همه کتاب‌فروشی‌ها نمی‌توانند به سرعت خود را برای شرکت در طرح‌های فصلی آماده کنند، زیرا روند مدیریت فعالیت کتاب‌فروشی ممکن است برای چنین برنامه‌ای نیاز به زمان داشته‌باشد. محمدرضا گنجی، مدیر فروشگاه نشر چشمه کوروش با اشاره به اینکه در دوره‌های پیشین مدت زمان طولانی‌تری برای آمادگی کتاب‌فروشی‎‌ها درنظر گرفته می‌شد، به خبرنگار ایبنا گفت: باید با شرایط سازگاری داشته‌باشیم، اما ممکن است آمادگی کتاب‌فروشی برای شرکت در طرح مقداری سخت باشد؛ زیرا هر کتاب‌فروشی حساب و کتاب ماهانه دارد که بر اساس خرید و فروش تنظیم می‌شود.

گنجی با اشاره به اینکه معمولا در آخر ماه قدرت خرید برای مشتری پایین می‌آید و کتاب‌فروشی کتاب‌های کمتر دارند، افزود: اینکه آخر ماه است و برای ثبت سفارش کتاب‌فروشی به زمان نیاز دارد، مسائلی نیست که بتوان به مشتری گفت، در هر صورت کتاب‌فروشی باید آماده باشد.

تازه‌های نشر در سامانه ثبت نیستند
مدیر کتاب‌فروشی چشمه کوروش با اشاره به بهبود عملکرد سامانه طرح‌های فصلی کتاب، بیان کرد: سامانه در نظر گرفته شده برای طرح فصلی، شابک ۸۰ تا ۹۰ درصد کتاب‌ها را می‌خواند، اما یکی از مشکلات این است که کتاب‌های تازه نشر در سامانه ثبت نشده‌اند. این در طرح‌ها به مشکل بزرگی تبدیل شده‌است. برخی کتاب‌فروش‌ها اقداماتی می‌کنند و کتاب مشابه را برای مشتری انتخاب می‌کنند که قیمتی نزدیک داشته‌باشد تا مشتری بتواند تازه نشر را بخرد و از تخفیف هم استفاده کند، اما همیشه قیمت دو کتاب با هم برابر نیست و با پیغام سامانه به تلفن همراه مخاطب، مشتری به اقدامات کتاب‌فروش بدبین می‌شود و دلیل تفاوت قیمت را از کتاب‌فروش می‌پرسد.

گنجی با تاکید بر اینکه باید فکری درباره تازه‌های نشر شود، گفت: شابک تازه‌های نشر یا سریع‌تر ثبت شود یا اطلاع‌رسانی گسترده در قالب پیغام برای همه افرادی که از طرح استفاده می‌کنند انجام شود. مخصوصا در زمان شلوغی، این مساله کار کتاب‌فروش را دوبرابر می‌کند؛ زیرا کتاب‌فروش برای شرکت در طرح، یک بار ثبت فروشگاهی و یکبار ثبت در سامانه می‌کند. افزوده شدن مشکلات ثبت نبودن شابک در زمان شلوغی کتاب‌فروشی، انرژی‌بر و ممکن است بر مشتری تاثیر منفی داشته‌باشد. مشتری کسی نیست که درگیر این مسائل باشد.

یارانه کتاب‌فروشی‌ها معلوم نیست
گنجی آسیب دیگری را که کتاب‌فروشان در طرح‌های فصلی با آن مواجه هستند، معلوم نبودن برنامه کتاب‌فروشی اعلام کرد و توضیح داد: یک‌بار کتاب‌فروشی 2 میلیون تومان و یک‌بار 10 میلیون تومان شارژ می‌شود. همچنین مشخص نیست که اگر اعتبار کتاب‌فروشی تمام شود، مجددا شارژ خواهدشد یا خیر. گاهی به هیچ وجه شارژ نمی‌کنند و گاهی بعد از درخواست‌های کتاب‌فروش، یارانه‌شان شارژ می‌شود.

او با اشاره به اینکه کتاب‌فروش در صورت شارژ نشدن اعتبار مجبور به تامین تخفیف‌ها از بودجه کتاب‌فروشی است، گفت: مشتری برای شرکت در طرح یک روز هفته را انتخاب و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌است، نمی‌توان در روز سوم به او خبر داد که اعتبار به پایان رسیده‌است. اگر مشخص شود که اعتبار کتاب‌فروشی به چه میزان است و امکان شارژ وجود دارد یا نه، کتاب‌فروش می‌تواند برای طرح برنامه‌ریزی و تبلیغ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط