جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
کتابفروشی مکانی است که در هیچ‌ نقشه جغرافیایی وجود ندارد

مدیر کتابفروشی آهار در اهواز معتقد است: کتاب پلی بین جهان و آدم‌ها و کتابفروشی مکانی است که در هیچ‌ نقشه جغرافیایی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، بهیجه لاهیجی فعال کتاب‌خوانی و مدیر کتاب‌فروشی آهار در نشست مجازی «برگ‌های شیرین پاییز» ویژه‌ کودکان و نوجوانانِ عضو مراکز فرهنگی هنری کانون خوزستان با محورهای موضوعی «اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و مرور خاطرات شیرین کتاب‌فروشی» گفت: در همه زندگی‌ام کتاب می‌خواندم و می‌خوانم. کتاب جزء جدانشدنی لحظه لحظه‌های عمر من بوده است و کتاب‌های عرفانی بیشتر مرا جذب می‌کرد.

لاهیجی همراه شدن با کتاب را علت دوست داشتن و احساس لذت دانست و عنوان کرد: همراهی با کتاب موجب شد که همه را دوست داشته باشم و این احساس لذت با کتاب،  آرامش، گذشت و زاویه دید متفاوت در زندگی به من بخشید. کتاب پلی بین جهان و آدم‌ها و کتابفروشی مکانی است که در هیچ‌ نقشه جغرافیایی وجود ندارد، اما حلقه نهایی ارتباط با مردم به شمار می‌آید.

این فعال کتابخوانی ادامه داد: کارهای کوچک را می‌توان با عشقی بزرگ انجام داد و به باور من هر انسانی یک کتاب است. کتاب‌هایی که تورق نخورده و خوانده نمی‌شوند. انسان‌هایی که در زندگی کسی درک‌شان نمی‌کنم اما وقتی وارد کتابفروشی می‌شوند به آنها احترام می‌گذارم و بعد از چند جمله با آن‌ها متوجه می‌شوم که چه شخصیتی دارند و کتاب متناسب با علاقهشان را به آن‌ها می‌دهم.  خریدار بعد از چند روز به کتابفروشی می‌آید و می‌گوید:  وقتی مشکلاتم را برای شما بیان کردم حل شد. در جواب می‌گویم مشکلاتتان حل نشد، خالی شدید. شما یک کتاب نخوانده بودید، وقتی به منزل رفتید حال‌تان بهتر شد مشکل هم به مرور زمان حل و کمرنگ شد.

مدیر کتابفروشی آهار گفت: در دنیایی که ما به سر می‌بریم می‌توان لابهلای کلمات قدم زد. کلمات را بویید و لمس کرد. زمانی‌که گرسنه هستیم و چیزی سیرمان نمی‌کند؛  تنها کلمه است که ما را سیراب می‌کند و گاهی فقط کلمات عطش ما را فرو می‌نشانند. وقتی دیوارها بلند و پنجره‌ها زیادی بسته است فقط کلمه است که پرواز می‌کند و آزادی می‌آورد. در کتاب مقدس هم  یک جمله است که در ابتدا کلمه بود کلمه نزد خدا بود و خدا کلمه بود.

لاهیجی دورهمی کتابخوانی در خانواده را یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد و تقویت آگاهی فرزندان و اعضای خانواده ذکر و بیان کرد: باید خانواده‌ها به سمتی بروند که دورهمی برای کتاب بگذارند و با خوانش صفحاتی از کتاب، بیان اعضای خانواده تقویت شده و سواد بالاتر رفته و نیز غلط‌های املایی کمتر می‎شود.

وی بارزترین مشکل نبود مطالعه مفید و علاقه‌مند نشدن به کتاب را، رسانه‌های تصویری و تلفن همراه دانست و تصریح کرد: خیلی از مسئولان و نمایندگان مجلس مطالعه ندارند، وقتی به منزل می‌رسند بلافاصله به سراغ تلویزیون و تلفن همراه  می‌روند و به نظر می‌رسد که هیچ خلوتی ندارند که حتی یک انیمیشن زیبا را نگاه کنند. خانواده‌ها باید جلسات کتابخوانی داشته باشند.

مدیر کتابفروشی آهاری ادامه داد: والدین باید به این آگاهی برسند که برای کودک کار مهم است و تنها به سخن گفتن با کودک بسنده نکنند. کودک با رفتار پدر و مادر بزرگ می‌شود. بچه‌ها را به کتاب خواندن تشویق کنید نه به زور و اجبار. اگر کودک مجبور به خواندن شود با حواس‌پرتی می‌خواند. بچه را آگاه تربیت کنید. برای انتخاب کتاب به دنبال مولفه‌های خوبی بروید که کتاب‌هایشان متناسب با شخص، جامعه و زندگی باشد.  

وی یادآور شد: بچه‌ها نباید تنها تمرکزشان را روی کتاب‎‌های درسی بگذارند بلکه باید تلاش کنند در کنار 10 الی 15 عدد کتاب درسی چکیده‌ای از کتاب‌های مرتبط با درسی را بخوانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها