سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
مشکلات معیشتی گریبانگیر همه شاعران و نویسندگان است

منتخب دومین جایزه کتاب سال زنجان با اشاره به هزینه‌های بالای چاپ کتاب، گفت: مشکلات معیشتی گریبان‌گیر همه شاعران و نویسندگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، انتشارات «فصل پنجم» کتاب «گیسات» اثر حسن خلجی شاعر زنجانی را منتشر شد. این مجموعه شامل 31 غزل است که طی سال‌های گذشته سروده شده است.

این شاعر زنجانی فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه نوشتن از 15 سالگی آغاز کرده است. نخستین مجموعه شعر خلجی «زبانزد» نام دارد که شامل اشعار سروده شده در سنین جوانی اوست. دومین کتاب این شاعر با عنوان «خوش به حال او» حاوی ۴۷ غزل عاشقانه و اجتماعی است که پاییز سال قبل به چاپ رسید.

حسن خلجی سراینده این مجموعه غزل به خبرنگار ایبنا گفت: پیش از این کتاب‌های «خوش به حال او» و «سبز روشن» توسط انتشارات «شانی» به چاپ رسیده‌اند و جدیدترین کتاب من نیز «گیسات» است که توسط انتشارات «فصل پنجم» به چاپ رسیده است.

این شاعر زنجانی درباره انتخاب عنوان «گیسات» نیز گفت: خودم فکر میکنم غزل‌هایی که می‌سرایم، مثل مو به هم وصل هستند، به خاطر همین عنوان کتاب را «گیسات» انتخاب کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه چاپ هر کتاب در واقع تجربه جدیدی برای کارهای بعدی است، اضافه کرد: به نظر خودم در این کتاب شعرهایم پالایش شده‌تر و روان‌تر از قبل است.

منتخب دومین جایزه کتاب سال زنجان با اشاره به تاثیر شعر در بیان مسائل اجتماعی گفت: بیان مسائل اجتماعی به زبان شعر یک فرصت برای تبیین مشکلات اجتماعی است و شعرا با دیدگاهی که شاید متفاوت از سایر مردم است، مشکلات را به زبان شعر و به‌صورتی دل‌نشین‌تر بیان می‌کنند که مخاطبان خاص خود را دارد.

خلجی با اشاره به اینکه زنجان ظرفیت بسیاری در حوزه شعر دارد، اضافه کرد: در گذشته و حتی امروز نیز شاعران بسیاری از زنجان رشد پیدا کرده و آثار خوبی را ارائه کرده‌اند، اما ناگفته نماند که مشکلات بسیاری هم در این راه داشته‌اند.


وی مشکلات را مالی یکی از مهمترین مشکلات شاعران و نویسندگان عنوان کرد و افزود: سخت‌ترین مرحله چاپ کتاب، تأمین هزینه‌های آن است؛ چراکه به‌علت گرانی و رکود، کمتر ناشری جرات چاپ کتاب را پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات معیشتی نیز گریبان‌گیر همه شاعران است، اضافه کرد: به جرأت می‌توانم بگویم که همه نویسندگان با این مشکل روبه رو هستند و فعلا راه حلی برای آن نیست.

خلجی که به مدت کوتاهی علاوه بر عرصه شاعری معلم نیز بوده است، گفت: در حال حاضر هیچ شغلی غیر از شاعری ندارم.

این شاعر زنجانی گفت: شاید همه فعالان این عرصه واقف به موضوع هستند که در ایران به نویسندگی باید به‌عنوان شغل دوم نگاه کرد، چون تقریبا هیچ درآمدی ندارد.

از جمله موفقیت‌های این شاعر زنجانی کسب عنوان منتخب جایزه ملی کتاب سال جوانان ایران برای کتاب (خوش به حال او)، منتخب جشنواره ملی معلمان مولف برای کتاب (خوش به حال او)، رتبه اول جشنواره ملی رویش، نامزدنهایی پنجمین دوره جایزه ملی (قیصر امین پور) برای کتاب (سبزِ روشن) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها