سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۸
«كتاب سال ولايت» طرحي جهاني است

نشست مطبوعاتي «دهمين دوره كتاب سال ولايت» عصر امروز(سه‌شنبه) با حضور اعضاي هيات علمي دبيرخانه اين همايش و نمايندگان رسانه‌ها در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نشست مطبوعاتي كه با هدف تبيين برنامه‌هاي دهمين «كتاب سال ولايت» برگزار شد، حجت‌الاسلام حسن طارمي و حجت‌الاسلام دكتر محمدعلي مهدوي‌راد، به عنوان اعضاي هيات علمي دبيرخانه اين همايش به ارائه گزارش‌هاي خود از آثار ارسال شده به دبيرخانه اين همايش و نحوه داوري آنها پرداختند.

حجت‌الاسلام طارمي در ابتداي جلسه گفت: اولين دوره كتاب‌ سال ولايت 10 سال قبل ايجاد شد و انگيزه آن ترويج آثار مكتوب درباره آموزه‌هاي ائمه شيعه(ع)، تعاليم اسلامي و كتاب‌هايي با محور تشيع بود. از آن پس قرار شد علاوه بر آثار حوزه ولايت، هر سال بخش ويژه اين همايش با محوريت شخصيت يكي از امامان و معصومين(ع) برگزار شود و در آن كتاب‌هايي كه از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون چاپ و منتشر شده‌اند، بررسي شوند. 

وي افزود: ما هر سال كتاب‌هايي را كه در حوزه اثبات و دفاع از عقايد شيعي، معرفي شخصيت‌هاي ائمه(ع) و مباحثي درباره تعاليم ائمه(ع) هستند را شناسايي و آثاري كه از نظر اتقان علمي و تبيين باورهاي ديني نقش بيشتري دارند، به عنوان آثار برگزيده انتخاب مي‌كنيم.

عضو هيات علمي دبيرخانه كتاب سال ولايت، حوزه فعاليت‌هاي اين همايش را بررسي كتاب‌هاي تاريخي، تخصصي، تحقيقي، احتجاجي، تصحيح متون معيار و معتبر گذشتگان، ترجمه منابع معتبر و آثار فاخر علماي شيعه اعلام كرد و يادآور شد: اين آثار به طور خاص در دو حوزه «كودك و نوجوان» و «بزرگسال» هر سال بررسي و معرفي مي‌شوند.

وي با تأكيد بر اين كه در اين دوره كتاب‌هاي منتشره سال 86 در ايران و كتاب‌هاي چاپ شده سال 2007 كشورهاي غير ايراني ارزيابي شده‌اند، يادآور شد: اين طرح مختص به ايران و اسلام نيست، بلكه طرحي جهاني است.

در ادامه اين نشست، حجت‌الاسلام دكتر مهدوي‌راد، ديگر عضو هيات علمي دبيرخانه كتاب سال ولايت، خاطر نشان كرد: بخش ويژه كتاب سال ولايت امسال مربوط به امام موسي كاظم(ع) است و ما 950 اثر داخلي در اين زمينه دريافت كرديم.

وي نحوه گزينش آثار را استفاده اطلاعات موجود در خانه كتاب، اطلاعات ثبت شده در كتابخانه ملي، مجلاتي كه به كتاب‌شناسي مي‌پردازند ذكر كرد و جست‌وجوهاي مستقيم، اطلاعات فردي و ارسال ناشران را از ديگر منابع گزينش آثار نام برد.

دكتر مهدوي‌راد از سه مرحله‌اي بودن داوري آثار خبر داد و اظهار داشت: در مرحله اول، استادان حوزه و دانشگاه با نگاهي گذرا، بخش قابل توجهي از آثار را بررسي كردند و آثار واجد شرايط را به مرحله بعدي ارجاع دادند.

وي در ادامه گفت: در مرحله بعد، هيأتي مركب از استادان حوزه و دانشگاه به صورت جدي آثار را ارزيابي و تعداد محدودي از آثار را براي بررسي به مرحله بعدي معرفي كردند. در آخرين مرحله، سه تن از استادان به آثار راه‌يافته به مرحله سوم امتياز مي‌دهند.

وي عنوان كرد: مرحله سوم ارزيابي‌ به دو بخش «تشويقي» و «برگزيده» تقسيم مي‌شود. اگر كتابي امتيازي بين 85 تا 92 را از 100 امتياز به دست آورد، رتبه تشويقي دريافت مي‌دارد و در صورتي كه امتياز آن بين 92 تا 100 شود، به عنوان اثر برگزيده انتخاب مي‌شود.

وي يادآور شد: از 950 اثر بررسي شده، 200 اثر به مرحله دوم راه يافتند و از آن ميان 58 اثر به مرحله سوم رسيدند.

عضو هيأت علمي اين همايش، از حضور 110 اثر خارجي در ميان آثار خبر داد و متذكر شد: هشت اثر به دور نهايي رسيد كه روز پنج‌شنبه، پنجم دي‌ماه، در شبستان امام خميني(ره) حرم حضرت معصومه از پديدآورندگان آنها تقدير و تشكر خواهد شد.

وي ويژگي بارز جشنواره سال آينده را كه بخش ويژه آن به آثار مرتبط با امام هشتم(ع) اختصاص دارد، بررسي مقالات اين حوزه اعلام كرد.

حجت‌الاسلام مهدوي‌راد، تجليل از يكي از شخصيت‌هاي متفكر و محقق(ايراني يا غير ايراني) را كه بخش قابل توجهي از عمر پژوهشي خود را درباره ميراث ائمه اطهار(ع) و گسترش فرهنگ شيعه گذرانده است، از ديگر برنامه‌هاي همايش پنج دي‌ماه عنوان كرد.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: ناشر يا موسسه‌اي كه بيشترين حجم كمي و كيفي انتشاراتش مربوط به ائمه اطهار(ع) باشد نيز روز پنج‌شنبه معرفي و تجليل مي‌شود.

عضو هيأت علمي دبيرخانه كتاب سال ولايت با اشاره به بررسي 75 كتاب چاپ اول در حوزه كودك و نوجوان افزود: امسال در حوزه پژوهش‌هاي خارج از كشور اثري كه به مرحله برگزيده برسد، نداشتيم. 

وي با تأكيد بر اين كه آثار عرضه شده به اين دوره از لحاظ كمي، كمتر از سال پيش بود، گفت: آثار تأليفي اين دوره نسبت به ترجمه‌ها تقويت شده بودند، در حالي كه اين موضوع در سال گذشته نسبت معكوسي داشت.

دكتر مهدوي‌راد خاط نشان كرد: با توجه به اين كه برگزاري اين همايش‌ها، حركتي فرهنگي در سطح كل جامعه است و علاوه بر معاونت فرهگي وزارت ارشاد اسلامي كه در اين جريان مشاركت دارد، هر ساله يك نهاد مردمي در برگزاري اين همايش سهيم مي‌شود.

وي افزود: اين مراسم امسال در شهر قم برگزار مي‌شود و مشارك آن معاونت فرهنگي مجموعه حرم حضرت معصومه(ع) است.

مهدوي‌راد با بيان اين كه در داوري امسال علاوه بر ويژگي‌هاي علمي و محتوايي، ميزان اتقان و اثرگذاري مطالب، ورود به عرصه‌هاي بكر و استفاده از نثر فاخر، پردازش ظاهري و طراحي جلد و صفحه‌آرايي آثار هم در نظر گرفته شده‌اند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار «ايبنا» مبني بر اين كه «آيا نويسندگان مي‌توانند آثار متعدد خود را در همايش شركت دهند و اگر دو اثر از يك نويسنده انتخاب شود، به هر دو اثر جايزه تعلق مي‌گيرد يا نه»، گفت: اگر تعدادي از آثار يك نويسنده به مرحله نهايي راه يابد، مجموعه آثار وي با نگاه مجموعه‌اي بررسي و تشويق مي‌شود.

حجت‌الاسلام طارمي، جوايز برگزيدگان را مانند كتاب سال جمهوري اسلامي دانست و يادآور شد: برگزيدگان 22 سكه دريافت خواهند كرد، كساني كه به مرحله تشويقي رسيده‌اند، 12 سكه هديه مي‌گيرند و به نويسندگان آثار برگزيده خارجي نيز 40 سكه داده مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط