دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
دومین سوگواره ملی «ماه منیر» به ایستگاه پایانی رسید

با برگزاری اختتامیه دومین سوگواره ملی شعر عاشورایی «ماه منیر» در اردبیل برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در اردبیل، دومین سوگواره ملی شعر عاشورایی «ماه منیر» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و با همکاری استانداری، اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری، شهرداری، حوزه هنری، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اداره کل کانون و پرورش فکری کودک و نوجوان و موسسه فرهنگی و هنری گلشن افق آراز، به میزبانی مشگین‌شهر و در تالار اندیشه این شهر برگزار شد.
 
عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، در این مراسم اظهار کرد: دومین دوره سوگواره ملی شعر عاشورایی «ماه منیر» با موضوع ابعاد زندگی، مقام علمی، معرفت و ادب، شجاعت و دلاوری، ولایت و کرامت و شهادت آقا اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در قالب‌های مختلف شعری کلاسیک (غزل، مثنوی، رباعی و ...) و شعر نو (آزاد، سپید و ...) در خرداد ماه سال جاری فراخوان داد.

وی افزود: در پاسخ به این دعوت، 283 اثر از 19 استان و 41 شهر کشور به دبیرخانه رسید که مایه مباهات بود به هر چهار زبان فارسی، ترکی، عربی و کردی، شعر عاشورایی دریافت کردیم و بر این اساس، 77 شعر ترکی، 176 شعر فارسی، 2 شعر عربی، 1 اثر به زبان کردی و 1 شعر فارسی و ترکی و نیز 26 شعر کودک و نوجوان در این رقابت مشارکت کردند.
 
 
متن بیانیه و اسامی نفرات برتر بدین شرح قرائت شد:
اینجا اردبیل است؛ سرزمین مردان سربلند، دیار عالمان ارجمند و فاضلان دانشمند. ستاره‌ای که برمدار قمری می‌گردد که ماهی‌ست منیر و مستنیر خورشیدی چون حسین (ع). الهی به حق حسین و اصحاب حسین (ع) بر عزتش بیفزای و بر غیرتش افزون کن!
السلام علیک یا ابالفضل العباس، السلام علیک یا اباعبدالله.
با سلام و درود بر روح پرفتوح شهدای صدر اسلام، شهدای کربلا، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، امام شهدا حضرت امام خمینی (ره) و با آرزوی سلامتی و طول عمر برای حضرت امام خامنه‌ای که در دیدار با شعرا فرمودند: «شکی نیست که شعر یک ثروت ملی است».
در راستای ارج نهادن، به این ثروت ملی، برنامه‌های متعدد و متنوعی در کشور اجرا می‌شود که سوگواره شعر عاشورایی «ماه منیر» یکی از آنهاست. اردبیل به عنوان خاستگاه تشییع علوی، عشق و دلبستگی کامل خود به خاندان رسالت و اهل بیت(ع) و به‌ویژه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را با بنیانگذاری و توسعه ادبیات و هنرهای آئینی مبتنی بر معانی و مفاهیم عاشورایی به منصه ظهور رسانده است. چنان‌که تجلی این عشق به شناسه مردمان این سرزمین بدل شده و در طول تاریخ، این منطقه به شهر و استان حسینی شهره گشته است.
از آنجایی که از زمان بنیانگذاری این سوگواره به سال ۱۳۹۷هجری شمسی در دارالارشاد توجه بسیاری از ادبا، شعرا، اهالی فرهنگ و اندیشمندان را به خود معطوف کرده و اولین رویداد تحت این عنوان در شمار رویدادهای مهم ادبی ایران اسلامی قرار گرفته است، دومین دوره سوگواره ملی شعر عاشورایی «ماه منیر»، در تابستان سال ۱۴۰۰ را به چهار زبان سترگ مردمان ایران زمین، یعنی فارسی، ترکی، عربی و کردی برگزار کردیم.
آنچه در پی می‌آید، حاصل حضور بالنده و شکوهمند شاعران ارجمندی است که فراخوان دومین دوره سوگواره ملی شعر عاشورایی «ماه منیر» را اجابت کرده‌اند و در بر دارنده گزیده‌ای از سروده‌های ارسالی به دبیرخانه سوگواره است.
دبیرخانه دومین جشنواره ماه منیر در مورخه یکم تیرماه سال ۱۴۰۰ با هدف اشاعه فرهنگ عاشورایی و تبیین مکتب امام حسین(ع) با اطلاع رسانی وسیع و ملی آغاز به کار کرد و تا ۱۵شهریور ماه با استقبال چشمگیر شعرا مواجه شد که در نهایت ۲۸۳ اثر از ۱۹ استان میهن عزیزمان به دبیرخانه رسید.
غزل‌های خوب با بار ادبی و متن زیبا، شعرهای شاخص و شعرای شاخص از استان‌های شمال‌غرب کشور، شعرهای به‌روز در سبک و سیاق جدید و سپید، دارای نوآوری در بطن شعرها، از خصوصیات بارز آثار این دوره بود که هیأت داوران پس از بررسی آثار، به اتفاق، به این آراء دست یافتند:
 
نفرات اول تا سوم در بخش زبان فارسی:
رضا اسمخانی از زنجان
علیرضا امانی مجد از اردبیل
مهران اسکندرزاده از اردبیل
قابل تقدیر اسماعیل مهریورز از مشگین‌شهر
 
نفرات اول تا سوم در بخش زبان ترکی:
عارف ساسانی از آذربایجان شرقی/ مراغه
سهیلا باقریان از آذربایجان شرقی/ تبریز
قادر ایمان‌زاده از اردبیل
قابل تقدیر عادل تنظیفی از اردبیل
 
نفرات اول تا سوم در بخش کودک و نوجوان:
آیسان محمدپور از اردبیل
زهرا ناصری از اردبیل
نیما بساط از اردبیل/ نمین- دولت‌آباد
 
بر اساس این گزارش، داوران دومین دوره سوگواره ملی شعر عاشورایی «ماه منیر» را عسگر شاهی‌زاده اردبیلی، غلامرضا‌هادی، منصور کلامی زنجانی و مهدی میرزا رسول‌زاده، تشکیل می‌دادند.
 
 
بنا به این گزارش، تجلیل از استاد سیدتقی سیفی اردبیلی (خالق اشعار ماندگاری چون «زینب زینب» که با صدای ملکوتی فخرالذاکرین مرحوم سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی جاودان شد)، سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی ستوده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در خصوص قیام عاشورا، اجرای نمایش عاشورایی توسط گروه ساوالان مشگین‌شهر، شعرخوانی استاد عسگر شاهی و استاد سیفی و رونمایی پوستر مجموعه اشعار برگزیده این دوره، از دیگر برنامه‌های اختتامیه دومین سوگواری ملی شعر عاشورایی «ماه منیر» بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها