جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
شرح و تفسیر شصت‌ونهمین نامه نهج‌البلاغه در یک کتاب

محسن اسماعیلی در جدیدترین اثر خود با عنوان «منشور رستگاری» به شرح و تفسیر شصت‌ونهمین نامه نهج‌البلاغه حضرت امیرالمومنین علی‌(ع) پرداخته و آن را نقشه راه خوشبختی بشر و آیین زیست مؤمنانه توصیف کرده است.

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «منشور رستگاری» به‌قلم محسن اسماعیلی به شرح و تفسیر نامه‌‌ بسیار درس‌آموز و کاربردی خطاب به حارث هَمْدانی از یاران و شخصیت‌های بسیار برجسته و مورد عنایت ویژه حضرت علی(ع) می‌پردازد.
 
محسن اسماعیلی که پیش از این دو عنوان یا دو جرعه دیگر از مجلد مجموعه «سرچشمه حکمت» را به علاقه‌مندان نهج‌البلاغه عرضه کرده بود در سومین جرعه و در شرح نامه ۶٩، ابتدا متن نامه و ترجمه آن را ارائه و این نامه را آیین زیست مؤمنانه و نقشه راه خوشبختی بشر توصیف کرده است که با عمل به توصیه‌های آن‌ که ـ به گواهی حضرت خاتم‌الانبیا محمد مصطفی(ص) دروازه دانش و پدر امت است ـ می‌توان به ستیغ ایمان رسید و در همین جهان، زندگی اهل بهشت را تجربه کرد.
 
نویسنده در این اثر پس از بیان مقدمه به بیان اهمیت نویسنده نامه، مخاطب و متن نامه به عنوان سه دلیل انتخاب آن از میان نامه‌های نهج‌البلاغه پرداخته و نگاهی به جایگاه و شخصیت حارث، مخاطب این نامه نیز انداخته است.
 
او در این اثر ۶٢۴ صفحه‌ای با عنوان منشور رستگاری و در ۵٣ گفتار، جرعه‌هایی از سرچشمه حکمت کلام امام متقیان را  به خواننده مشتاق می‌چشاند. «تمسک به قرآن؛ ریسمان نجات»، «پندپذیری و نصیحت‌طلبی از قرآن»، «قانون‌مندی تاریخ و تکرار آن»، «کثرت یاد مرگ و مراحل پس از آن»، «نیاز انسان به پیامبر درونی و اطاعت از او» و «انواع وسوسه‌های شیطان درون و برون» عنوان برخی از گفتارهای این کتاب است که به قلم محسن اسماعیلی منتشر و روانه بازار کتاب شده است.
 
این اثر با جلد سخت، در یک‌هزار نسخه و بهای ١٣۵هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی عرضه شده است. اسماعیلی پیش‌تر دو عنوان دیگر از این مجموعه را نیز با عنوان‌های «سیاست و حکومت در نهج‌البلاغه» و «چهار و چهار» سفارش‌های امیرالمومنین علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) منتشر کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها