سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
ویژگی شعرهایم استفاده از کلمات اصیل و لریِ خرم‌آبادی است

«خاطره‌ خاتون جلدانی» شاعر خرم‌آبادی ویژگی شعرهایش را که با استقبال همشهری‌هایش مواجه می‌شوند، استفاده از کلمات و لغات اصیل و لریِ خرم‌آبادی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران  (ایبنا) در لرستان، «خاطره خاتون جلدانی» شاعر و نویسنده خرم‌آبادی متولد 1343 است که اشعارش را با گویش لری خرم‌آبادی و فارسی می‌سراید. می‌گوید شعر گفتن را از 6 سالگی آغاز کرده و با تشویق معلمانش در دوران ابتدایی و تلاش خود توانسته در این زمینه رشد کند و از سال 1367 هم با سرودن اشعاری در حوزه دفاع مقدس، به طور جدی به جرگه شاعران پیوسته است.
 
جلدانی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا ویژگی شعرهایش را استفاده از کلمات و لغات اصیل و لریِ خرم‌آبادی بیان کرد و گفت: اشعارم مخاطبان زیادی دارد و همواره کتاب‌هایم مورد استقبال عموم قرار می‌گیرند.

وی کتاب‌های چاپ شده خود را اینگونه برشمرد: پرچین خاطره (مجموعه دوبیتی‌های لری)، دل ترچک (گزیده مثنوی لری)، شُره اَسِر (گزیده مثنوی لری)، تشنه‌تر از عطش (مجموعه شعر عاشورایی و نوحه‌های لری) و بِناری گریوه (مجموعه شعر سپید لری).

این بانوی شاعر اهل خرم‌آباد از کتاب «بناری گریوه» خود به عنوان اولین مجموعه شعر سپید لری چاپ شده در استان یاد کرد و گفت که سه مجموعه دیگر در دست چاپ دارد که به زودی منتشر خواهند شد.

برخی از اشعار «خاطره خاتون جلدانی» را هم خوانندگان لرستانی آهنگسازی کرده‌اند که با استقبال مردم مواجه شده‌اند.
 
این بانوی شاعر که عضو انجمن شعر شهرستان خرم‌آباد نیز هست، بیش از 350 تقدیرنامه و رتبه برتر کشوری را در زمینه‌های شعر بومی و فارسی و همچنین 10 تندیس را در جشنواره‌های مختلف کسب کرده است، از آن جمله: شاعر برگزیده پنجمین همایش منطقه‌ای شعر محلی «گپ دل»، رتبه برتر دومین جشنواره ملی «شعر آیات» در بخش زبان و گویش‌های بومی لرستان، منتخب جشنواره «شعر بسیج» در دورود، برگزیده ششمین جشنواره شعر گویشی تمدار بیت، برگزیده سوگواره شعر فاطمی در لرستان و منتخب همایش سوسن‌های سوخته در خرم‌آباد.

جلدانی در کنار سرودن شعر بومی به سرودن اشعاری در حوزه دفاع مقدس، کودک و نوجوان و داستان‌نویسی با گویش محلی نیز پرداخته است.

این شاعر خوش ذوق خرم‌آبادی عنوان کرد: با توجه به نیازسنجی و استقبال خوب از آثار چاپ شده گذشته انتظار می‌رود از آثار پیش رو نیز استقبال خوبی صورت گیرد، اما نبود حامی مالی چاپ آنها را مقداری با مشکل مواجه کرده است و انتظار حمایت از ارگان‌های دولتی مرتبط را دارم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در زندگی خود با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کرده‌ام، از مسئولین و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار دارم به عنوان عضو کوچکی از این خانواده بزرگ فرهنگی به مشکلات مسکن جامعه شاعران رسیدگی بیشتری صورت گیرد.

خاطره خاتون جلدانی صحبت‌های خود را با یک دوبیتی لری در وصف حضرت ابوالفضل عباس (ع) به پایان رساند:
اَگه سقا چِنی غَرقِ وِ خینَه
اَگَه دَسِ فِرات پیک و پَتینَه
چَشِ شیعَه پُرِ موجَ همیشَه
نمیلَه کافِری آروم بَشینَه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها