چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
باهنر: وقت آن است که همگان از اهالی کلمه بخواهیم برای «آب» بنویسند

سومین دوره جشنواره ملی داستان آب در حالی به روز اختتامیه (14 مرداد 1400) نزدیک می‌شود که میزبان حدود 500 اثر از نویسندگان فارسی زبان سراسر جهان در دبیرخانه خود بوده است. سلمان باهنر، دبیر این جشنواره معتقد است: اتفاقات اخیر نشان می دهد که چقدر نیاز بود در یک ندای همگانی، از تمامی اهالی کتاب و کلمه بخواهیم برای «آب» بنویسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، سومین دوره جشنواره ملی داستان آب از ابتدای پاییز 1399 با ارسال فراخوان کار خود را آغاز کرد. این جشنواره که در سومین دوره پیاپی با دبیری «سلمان باهنر»، نویسنده و مدرس داستان‌نویس اصفهانی برگزار می‌شود، در حالی به روز اختتامیه خود نزدیک می‌شود که میزبان حدود 500 اثر از نویسندگان فارسی زبان سراسر جهان در دبیرخانه خود بود.
 
یادآوری می‌شود، اختتامیه این جشنواره فردا پنجشنبه 14 مرداد 1400 به‌صورت مجازی از طریق صفحه اینستاگرام سومین جشنواره ملی داستان آب پخش خواهد شد.
 
سلمان باهنر، با شرحی جزئی‌تر از آمار آثار ارسالی به این دوره از جشنواره، به خبرنگار ایبنا گفت: تا پایان اردیبهشت 1400 تعداد 466 اثر را به گروه هفت نفره بازخوان‌ها سپرد. 284 داستان، 62 روایت و جستار روایی، 92 اثر برای کودک و نوجوانان نوشته نویسندگان بزرگسال، 28 اثر از نویسندگان کودک و نوجوان و همچنین 6 اثر از فارسی‌نویسان 4 کشور خارجی (آلمان، ایتالیا، کانادا و آمریکا). گروه 7 نفره بازخوانی و انتخاب آثار نیز هفت نویسنده جوان و صاحب کتاب از چند استان کشور و یک نفرشان هم ساکن لندن است.
 
او ادامه داد: سرانجام در پایان خرداد ماه 1400 آثار برگزیده دور اول از گروه گزینش دریافت و به گروه داوری نهایی (خانم ناهید طباطبایی، علی خدایی و سلمان باهنر) تحویل شد. اکنون در آخرین هفته این جشنواره تاریخ پنجشنبه 14 مرداد 1400 برای برگزاری آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی داستان آب انتخاب و اعلام شده است. یعنی روزی که آراء نهایی داوری اعلام می‌گردد. این جشنواره امسال جمعا 38 میلیون تومان به برندگان خود جایزه می‌دهد.
 
باهنر با اشاره به بخش نوپای این جشنواره، با عنوان «جستارنویسی» بیان کرد: با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی جشنواره علاوه بر داستان نویسان نویسندگان دیگری مانند مقاله‌نویسان و اهالی دانش و پژوهش نیز آثار زیادی برای دبیرخانه ارسال می‌کردند اما موضوع جشنواره داستان بود و برای ارزشیابی و رقابت آن آثار، مجالی نبود لذا دبیرخانه جشنواره تصمیم گرفت بخش «جُستار روایی» را نیز به بخش‌های رقابتی جشنواره اضافه کند. جستار گونه‌ای ادبیات روایی است که بار دانشی و تحلیلی بسیاری دارد. در جستار نویسی نویسنده خلاق و اهل تحلیل موضوع را از فیلتر فردی و وجودی خود می‌گذراند تجربه‌های زیسته خود را چاشنی روایت می‌کند و با بهره بردن از عناصر جذاب ادبیات روایی سعی می‌کند عالمانه به موضوع ورود کند. با توجه به اینکه سال نخست ورود جشنواره به موضوع جستار بود نهایتا آثار این بخش با آثار بخش روایت و ناداستان در یک ترازو کِیل شدند و داوری شدند.
 
دبیر سومین جشنواره داستان آب گفت: التهاب‌ها، تنش‌ها و سختی‌هایی که در ایران امروز و البته در جهان امروز پیرامون آب نمود و ظهور پیدا کرده است، غمنامه‌های امروز و دیروز نیستند بلکه سر نخ‌ها را باید در گذشته‌های دور و نزدیک پیدا کرد اما بروز فاجعه در این روزها بیشتر نمود پیدا کرده است و به موضوعی فراگیر تبدیل شده است. این اتفاقات پیرامون خشکسالی‌ها نشان می‌دهد که چقدر نیاز بود در یک ندای همگانی از تمامی اهالی کتاب و کلمه بخواهیم برای آب بنویسند. امیدواریم کلماتی که از سر خیال و اندیشه زاییده شده است بارور باشد و ببارد.
 
 
وی تصریح کرد: بدیهی است که مضمون محوری تمام آثار رسیده مستقیم و غیرمستقیم پیرامون آب است. برخی به مصادیق اجتماعی و زیست امروزین و نقش موثر آب در زندگی شهری صنعتی کشاورزی روستایی شخصی و جمعی پرداخته‌اند برخی به ریشه‌های اساطیری یا فولکوریک! برخی به اسب خیال میدان بیشتری برای تاخت و تاز داده‌اند و فرداهای غریبی را تصور کرده‌اند که خشکسالی‌های فراگیر و جهانی ناگزیراند. موفق‌ترین کار‌ها به موقعیت‌های دراماتیک (گره‌ها و بحران‌های داستانی) که امروز در حوضه‌های آبریز کشور در نحوه زیست انسان‌ها موثر است پرداخته‌اند. کودکان معصومی که برای آوردن دبه‌ای آب اسیر دندان‌های گاندوهای میان آب‌های گل‌آلود می‌شوند و بخشی از بدن خود را در جدالی خونبار از دست می‌دهند نمونه این مضامین است.
 
او با بیان اینکه بالاخره در آثار ارسالی سومین دوره، نویسندگان راه پیدا کردن سوژه و پرداختن به موضوع آب را خوب پیدا کرده‌اند، بیان کرد: شاید در دور نخست جشنواره بیشتر آثار به کلیشه‌ای‌ترین‌ها پرداخته بودند اما ظرافت حیرت‌انگیزی در آثار این دوره در پیدا کردن موضوع و طرح اتفاق افتاده است. شاید داستان‌نویسان جدی‌تری به صرافت نوشتن برای آب افتاده‌اند و از طرفی مشتری‌های ثابت جشنواره هم قوی‌پنجه‌تر شده‌اند.
 
باهنر تصریح کرد: از نسخه صوتی داستان‌ها هم استقبال بسیار خوبی شده است. بالاخره بسیاری از مخاطبان سرشلوغ این دوره زمانه دارند به شنیدن نسخه صوتی ادبیات عادت می‌کنند. برای همین ما به عنوان اولین و تنها جشنواره ادبی ایران تمام آثار برگزیده ادوار جشنواره را به سرعت و با کیفیت به مخاطبین رسانده‌ایم.
 
نویسنده «سی و سه پل، چهارونیم اکتاو» ادامه داد:  اینجا یک نکته هست و آن اینکه خوشبختانه ما یک جشنواره صرفا ادبیِ عصا قورت داده نیستیم که فقط برای خلق بِرَند (نشانِ اعتبار) ناشرپسند راه افتاده باشیم تا در ثانیه‌های پایانی اختتامیه که برنده‌ها معلوم شد همه‌مان نخود نخود هر کسی برود خانه خود باشیم. بلکه هدف اول و دوم و سوم ‌مان این است که آثار خوب نویسندگانی که از آب نوشته‌اند، حتما مصرف بشود، حتما به مخاطبین برسد. از هر راه حلی هم برای محقق شدن این مهم استقبال می‌کنیم. ناگفته نگذارم که بانیان جشنواره علاوه بر نسخه چاپی (کتاب) و فایل‌های صوتی آثار برای اقتباس تصویری (فیلم کوتاه) از داستان‌ها قدم عملی و اجرایی برداشتند.
 
باهنر در پایان اعلام کرد: امیدوارم نوشتن برای آب جاری بماند. بالاخره کسی نمی‌تواند با مدیریتِ خراب یا سهل‌انگاری در مصرف جوهر، قلم نویسنده‌های جهان را بخشکاند. تا آدم هست خیال و کلمه هست و می‌شود از آب، آزادی، آدم و هر حقیقت مطلوب دیگری نوشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها