دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
رونمایی از آثار برگزیده یک دهه اخیر اعضای کانون پرورش فکری اردبیل

مجموعه ۱۰۰ اثر برگزیده جهانی از میان آثار برگزیده اعضای کانون پرورش فکری استان اردبیل در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، در قالب کتابی با عنوان «نگارگران افتخار» منتشر و در آخرین روز گرامیداشت هفته اردبیل، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، در یک دهه گذشته حدود 4000 اثر از نقاشی‌های اعضای کودک و نوجوان کارگاه‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل به فستیوال‌های بین‌المللی ارسال‌ شده که ماحصل آن، کسب 91 نشان و رتبه برتر از قبیل: نشان طلا، دیپلم افتخار و نشان‌های نقره و برنز است.

کتاب «نگارگران افتخار» بیانگر قسمتی از کارنامه درخشان اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل و مشتمل بر 100 اثر از این میان است. آثار برگزیده دارای ویژگی‌هایی چون خلاقیت در طراحی، مهارت در رنگ‌آمیزی، تنوع رنگی و پرداخت دقیق جزئیات هستند و اغلب با تکنیک گواش و مواد شمعی خلق‌ شده‌اند. همچنین  محیط‌ زیست، خانواده و آداب و رسوم سرزمین مادری ازجمله موضوعاتی هستند که اغلب آثار بر پایه آن‌ها ترسیم‌ شده‌اند.

کتاب «نگارگران افتخار» با موضوع نقاشی‌های ایرانی در قطع خشتی و 110 صفحه ازسوی انتشارات آریتان در اردیبهشت‌ماه‌ سال جاری به چاپ رسیده است.

زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در آیین رونمایی از کتاب «نگارگران افتخار» گفت: اردبیل بی‌شک موفق‌ترین استان در حوزه فعالیتی کانون بوده و افتخاراتی چون رتبه اول ارزیابی عملکرد کشوری در بین ادارات کل استان‌ها تا موفقیت درخشان در مسابقات جهانی نقاشی و کسب 6 نشان و دیپلم افتخار در فستیوال اخیر، از جمله موفقیت‌های آن است.
 
وی افزود: به گواه مسئولان ستاد هفته استان اردبیل، در سال ۹۸ که کارگروه کودک و خانواده بر عهده کانون استان بود، بهترین برنامه‌ها را متناسب با تاریخ درخشان استان تدارک دیدیم و اجرا کردیم؛ که نقاشی و ثبت دیوارنگاره‌هایی با ۸۰ تصویر از رویدادهای تاریخی دوران صفوی، رونمایی از کتاب «از اسفریس تا هشت بهشت» و رونمایی از فیلم «حس خوب کودکی» در قالب و فرمت برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی از جمله آنها بود.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با بیان اینکه کتاب ماندگارترین آثار است، ادامه داد: «نگارگران افتخار» مجموعه ۱۰۰ اثر برگزیده یونیورسال و جهانی از آثار اعضای کانون استان در 10 سال اخیر است که در کنار مستندسازی و آرشیوسازی، منجر به افزایش رغبت و انگیزه مربیان و فرزندان برای پیشرفت و خودشکوفایی و خلاقیت می‌شود و شاید انگیزه بیشتری به اعضا و مربیان بدهد.
 
وی اضافه کرد: خلق یک اثر، بالاترین نیاز روانشناسی است به لحاظ خودگردانی و مدیریت خود، وابستگی و شایستگی، که «موفقیت»، نیازمند بروز این وجه است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این لحاظ روند موفقیت کودکان را تسریع می‌کند.
 
احدزاده تصریح کرد: در دهه اخیر، کانون پرورش فکری استان اردبیل، معمولاً جزو ۵ استان برتر بوده و در دوره یکی دو ساله نیز در رده اول و دوم هنرنمایی کرده است؛ آخرین آنها این بود که ایران ۱۴ رتبه بین‌المللی کسب کرد که 6 رتبه آن به اردبیل اختصاص داشت و این مهم با تلاش تمام همکاران مجموعه اتفاق افتاده است.
 
وی تأکید کرد: اگر تا ۲۰ سال قبل، سواد تنها به توانِ نوشتن و خواندن و محاسبه اتلاق می‌شد، شهروند امروزی باید مهارت‌های دیگری را نیز داشته باشد؛ از جمله، رویارویی با چالش‌های هزاره سوم؛ بنابراین، مهارت‌های یادگیری عبارت است از «دانستن»، «عمل»، «زندگی» و برونداد همه اینها، مهارت زندگی در اجتماع.
 
احدزاده اظهار کرد: این اداره‌ کل در سالیان اخیر و با توجه به رسالت و رویکرد سازمان، هم به مباحث تاریخی مربوط به نقاط مختلف استان اهمیت داده و هم در قالب معرفی شخصیت‌ها و وقایع، به مشاهیر تاریخ‌ساز استان؛ خاندان صفوی هم از این دست است که به سبب وحدت جغرافیایی و تثبیت مذهب تشیع در برنامه‌های این هفته با تمرکز بیشتری به آن توجه می‌شود.
 
وی افزود: بی‌شک شیوع ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن، اتفاق ناخوشایندی بود که این سازمان و مخاطبان آن را همانند سایر نهادها، با مشکل مواجه کرد، اما این مشکلات باعث نشد که از دیگر ظرفیت‌ها، ازجمله فضای مجازی و برخط غفلت کنیم و از آغاز اِعمال محدودیت‌های کرونایی، با تقویت تعامل مربیان و اعضا به این امکانات کاربردی، توجه‌ شده است.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با تأکید بر اینکه نسل کودک و نوجوان در کنار این تعامل و تأثیر، نیاز به جنب و جوش، تحرک، آموزش‌های حضوری، بازی و مؤلفه‌های فراوان دیگری دارند تا افق‌های دوردست بهتر و مطمئن‌تری را برای زندگی و آینده خود ترسیم کنند، ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و محدودیت‌های کرونا، مربیان مراکز فرهنگی - هنری کانون استان، برنامه‌های متنوعی را در بستر مجازی برگزار می‌کنند که از آن جمله است اجرای ۸۱ عنوان کارگاه تخصصی برخط، در کنار فعالیت‌های عمومی کتاب‌محور برای غنی‌سازی اوقات فراغت این نسل با مهارت‌آموزی به آنها.
 
وی گفت: برنامه‌های مناسبتی شامل جشنواره‌ها و مهرواره‌ها هم از جمله فعالیت‌هایی است که این نهاد در تعامل با نسل کودک و نوجوان اجرا می‌کند؛ برای نمونه، در نیمه دوم تیرماه سال جاری مناسبت‌هایی مثل روز قلم، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و اختتامیه مهرواره کشوری طنز «یک وعده لبخند» را داشتیم که جامعه هدف همین نسل بوده و در قالب فعالیت‌های غنی‌سازی اوقات فراغت اجرا شد.
 
احدزاده درباره اختتامیه نخستین مهرواره سراسری طنز «یک وعده لبخند» که به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد از دو منظر اهمیت داشت؛ ابتدا اینکه مقوله طنز در قالب برنامه‌ای سراسری و کشوری مد نظر قرار گرفت و دیگر اینکه کانون استان برای نخستین‌بار برنامه‌ای را در سطح کشوری برگزار می‌کرد؛ اما به سبب وضعیت قرمز شهرها و مشکلاتی که کرونا برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان پدید آورد، با وجود اینکه قرار بود استاندار نیز در این مراسم حضور داشته باشند، برنامه به شکل مجازی برگزار شد و سخنان مدیرعامل کانون پرورش فکری و استاندار را در حد پیام شنیدیم؛ باقی برنامه هم در قالب ویدئوهایی از شعرخوانی، خوانش داستان و دابسمش برگزیدگان، نمایش طنز «کِرمول» با بازی کیوان باقلاچی و فیلم بیانیه هیأت داوران برگزار و از کتاب مجموعه آثار منتخبان ۷۰ برگزیده مهرواره، با همان عنوان «یک وعده لبخند» رونمایی شد که از سوی انتشارات «نیکان امروز» در اردبیل به چاپ رسیده است.
 
نقاشی یکی از فراگیرترین هنرهاست
داریوش علومی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نیز گفت: در سال‌های اخیر، ۴ تا ۱۰ مرداد ماه به مناسبت سالگرد استقرار سلسله صفوی، هفته اردبیل نامگذاری شده است و می‌دانیم که از نظر تاریخی، اردبیل یکی از قدیمی‌ترین قطب‌های فرهنگی به شمار می‌رود چنان که نام آن واژه‌ای اوستایی است و قدمت این واژه به بیش از 3000 سال پیش می‌رسد.
 
وی افزود: نقاشی در میان دیگر هنرهای هفتگانه، یکی از فراگیرترین هنرهاست؛ چنان که کودک، پیش از نوشتن، با کمک تصویر با ما صحبت می‌کند و صمیمانه و صادقانه، بی‌هیچ لفافه‌ای به بیان احساسات خود می‌پردازد. از سویی، در حاشیه هر برنامه فرهنگی، یک ایستگاه نقاشی داریم که دلیل آن فراگیر بودن زبان نقاشی است و در معیارهای بین‌المللی نیز همینطور است.
 
علومی ادامه داد: فراخوان‌های بین‌المللی سه محور را دربرمی‌گیرند؛ صلح و دوستی، آیین‌های کهن بومی و قومی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی که بشر امروز با هر سه‌ی این موضوعات درگیر است، از این رو نهادهای بین‌المللی قصد دارند دیدگاه کودکان را در این باره تقویت کنند.
 
وی اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهم‌ترین نهاد پاسخگو به فراخوان‌هاست که در بین مراکز، اردبیل در رده‌های نخست بوده و مقام‌های کسب شده با زحمات مربیان و خلاقیت کودکان در کنار هم نتیجه داده است؛ به دیگر معنا، از آنجایی که برای خلق یک اثر، به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان صرف می‌شود، صبر، حمایت و همراهی مربیان را می‌طلبید تا در کنار خلاقیت کودکان، این آثار را به نتایج مطلوبی برساند.
 
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل درباره کتاب «نگارگران افتخار» نیز تصریح کرد: کتاب حاضر در قطع خشتی که مناسب کتاب‌های هنری است با هزینه بسیار بالایی به عنوان سند افتخار تلاش مجموعه کانون پرورش فکری استان چاپ و منتشر شد.
 
 
فراخوان‌های هنری ما را به کنکاش در سنت‌های پیشین وامی‌دارند
لیلا نظمی، مربی مرکز 2 کانون پرورش فکری اردبیل نیز اظهار کرد: چاپ کتاب شاید به زبان و بیان، کاری ساده باشد، اما زحمات بسیاری در پس آن بوده و حکایت از ارزش‌گذاری به کار کودکان دارد.
 
وی افزود: حُسن فراخوان‌های هنری در این است که سبب می‌شوند به سراغ سنت‌های خود برویم، کنکاش کنیم و به زبان هنر به آنها بپردازیم؛ به ویژه آنهایی که در گذر زمان چه‌بسا فراموش شده‌اند، در حالی که با پرداختن به موضوع، آنها را به متن زندگی باز می‌گردانیم.
 
نظمی گفت: امتیاز دیگر شرکت در این مسابقات، آشنایی با جوامع مختلف و فرهنگ‌های متفاوت کودکان دیگر سرزمین‌ها است که شاید در حوزه نقاشی، با رنگ و بافت به یک خط مشترک برسیم زیرا هنر، زبان مشترک همه جوامع است.
 
بنا به این گزارش، پخش کلیپ، اهدای یادبود به اعضا و مربیان فعال، رونمایی از کتاب «نگارگران افتخار» و امضای یادمان آن، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها