چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
رونمایی از «بیرجندیه‌ها» جدیدترین کتاب راشد محصل

جدیدترین کتاب محمدرضا راشد محصل استاد پیشکسوت و بازنشسته زبان و ادبیات فارسی با عنوان «بیرجندیه‌ها» طی مراسمی در بیرجند رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، محمدرضا راشد محصل استاد پیشکسوت و بازنشسته زبان و ادبیات فارسی در مراسم رونمایی از کتاب خود «بیرجندیه‌ها» که عصر روز سه‌شنبه 15 تیرماه جاری با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران خراسان جنوبی در محل موسسه فرهنگی، هنری عرفان در بیرجند برگزار شد، عنوان کرد: کتاب «بیرجندیه‌ها» مجموعه مقالاتی است که در طول زمان توسط خودم، برادرانم و کسانی که با خاندان راشد محصل در ارتباط هستند، انتشار یافته و بخشی از آن‌ها را جمع‌آوری کرده و در دفتر اولِ این کتاب گرد هم آوردم.

وی با بیان اینکه تلاش کردم تا مسائلی که برای جوانان از گذشته تا به امروز، قابل توجه‌تر است، در کتاب بیاورم، ادامه داد: رفع تکلیف و پیروی از موارد فرهنگی گذشتگان ما و فارغ‌التحصیلان مدارس شوکتی و مدارس مختلف خراسان جنوبی از دیگر اهداف من برای منتشر کردن این کتاب بود.

به گفته راشد محصل، بخش اول کتاب، مجموعه مقالاتِ برادر بزرگم شادروان محمدعلی راشد محصل است که بخشی از آن مرتبط با خراسان جنوبی و سایر مطالب آن مرتبط با خراسان بزرگ است.

این چهره آکادمیک در دیار خراسان جنوبی ادامه داد: بخش دوم کتاب هم مقالاتی است که خودم در موارد مختلف فرهنگی منتشر کردم. اشاره‌ای نیز به 50 سال گذشته بیرجند و خراسان جنوبی، شاعران و نویسندگان این استان همچون حکیم نزاری، ابن حسام خوسفی، عبدالعلی بیرجندی، نقد یا معرفی کتاب‌های مرتبط با این منطقه همچون بیرجندنامه، سیمای بیرجند، آثار جمال رضایی و کتب محمود رفیعی شده است.

محمدرضا راشد محصل همچنین اضافه کرد: بخش سوم کتاب به مقالات محمدتقی راشد محصل (مسئول گروه گویش در فرهنگستان زبان ایران و مدرس زبان‌های باستانی دانشگاه تهران) در زمینه گویش بیرجند و روستاهای منطقه و آثار مرتبط با این موضوع که در متون گذشتگان آمده است، اختصاص دارد.

وی همچنین خبر از انتشار قریب‌الوقوع مجلد دوم این کتاب داد و گفت: دفتر دوم «بیرجندیه‌ها» نیز شامل مقالات محمدحسن راشد محصل و جلیل راشد محصل در زمینه امور کشاورزی و امور الکترومغناطیس خواهد بود و به زودی به چاپ خواهد رسید.

این مولف در پایان سخنانش عنوان کرد: امیدوارم جوانان هر آنچه که برای فرهنگ خراسان جنوبی نیاز است، انجام دهند؛ همانگونه که گذشتگان ما برای شهر بیرجند و این استان رنگ روشن فرهنگ را گسترانیدند.
 

 
محمد بهنام‌فر استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم به معرفی محمدرضا راشد محصل پرداخت و گفت: تجربه شاگردی ایشان را در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دارم و حقیقتا استادی را همانند ایشان نیافتم. دکتر محمدرضا راشد محصل معلمی دلسوز، پژوهشگری دقیق و ژرف و انسانی شریف و آزاده است.

وی با اشاره به اینکه محمدرضا راشدمحصل در زمینه‌های مختلفی همچون ادبیات کلاسیک، مولوی‌پژوهی، شاهنامه‌پژوهی، سعدی‌پژوهی، اسطوره‌شناسی، ادبیات پهلوانی، حماسی، عامیانه و تاریخی آثار متعددی خلق کرده است، ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان، همواره مسائل فرهنگی خصوصا بیرجند و منطقه خراسان جنوبی بود.

بهنام‌فر با بیان اینکه «بیرجندیه‌ها» مجموعه مقالات خاندان راشدمحصل است، یادآور شد: باید این خاندان بیش از پیش معرفی شوند تا جوان‌ها الگوهای خود را پیدا کرده و راه و رسم زیستن در این دنیای وانفسا را پیدا کنند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در ادامه با تاکید بر اینکه مقالات این کتاب از جنبه‌های مختلفی دارای اهمیت است، اظهار کرد: یکی جنبه علمی است که در هر کدام از مقالات تحقیقی ژرف درباره یک مسئله ادبی انجام گرفته است. اهمیت دوم این است که از خلال این مقالات تا حدی با جامعه بیرجند و هویت و پیشینه فرهنگی منطقه آشنا می‌شویم. همچنین مقالات دارای اهمیت روانشناختی هستند برای مثال دوبیتی‌های بیرجندی و عواطف در این دوبیتی‌ها به لحاظ روانشناختی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فرهنگ تنها چیزی است که به تمام حرکات ما هدف می‌دهد، اضافه کرد: در تمام آثار گردآوری شده در این کتاب، به نوعی از کلمه فرهنگ استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از نویسندگان و شاعران استان هم در مراسم رونمایی از کتاب «بیرجندیه‌ها» حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها