یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
کتب نفیس خریداران خاص خودشان را دارند/ کرونا فروش ما را به صفر رساند

متصدی فروشِ یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های عرضه کتب نفیس در مشهد می‌گوید: کسانی که به کتاب‌ها و لوازم هنری علاقه دارند، برای این حرفه هر چقدر هم که قیمتش بالا باشد، هزینه می‌کنند؛ درواقع کتب نفیس خریداران خودش را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب همیشه یک هدیه ارزشمند است و این ارزش را نمی‌توان در هزینه‌ای که برای خرید آن می‌شود، خلاصه کرد؛ با این وجود گاهی به تناسب شخص  هدیه‌گیرنده، مناسبت هدیه و کاربردی که علاوه بر محتوا از یک کتاب داریم، هزینه‌ای بیشتر از معمول برای یک کتاب در نظر می‌گیریم در این شرایط است که به سراغ کتاب‌های نفیس می‌رویم.

کتاب‌های نفیس بیشتر اوقات برای هدیه به کار می‌روند؛ آن هم هدیه برای افراد خاص یا در موقعیت‌های خاص. ممکن است بخواهیم کتاب را بهانه‌‌ای کنیم تا هنر، ادبیات و فرهنگ ایرانی را به افرادی با ملیت‌های دیگر معرفی کنیم، یا بخواهیم به دوستی که به خارج از کشور مهاجرت می‌کند، یادگاری ماندگار هدیه دهیم، یا به مدیر و مسئولی که در جلسه تکریم تقدیم کنیم. یا به عنوان هدیه روز تولد یا سایر مناسبت‌ها از آثار نفیس استفاده کنیم.

«انتشارات کلهر» یکی از مراکز اصلی فروش آثار نفیس در مشهد شناخته می‌شود. فروشگاهی به مساحتی کمی بیش از 25 مترمربع اما با بیش از 25 سال تجربه. «کلهر» از برترین ناشران و پخش کنندگان کتاب‌های نفیس مذهبی، ادبی، هنری و معماری است که در خیابان امام خمینی (ره) و به اصطلاح مشهدی‎ها نبش چهارراه لشگر واقع شده است.
 
 
«محمدتقی ماسنانی» فروشنده‌ی با تجربه‌ی انتشارات کلهر در مشهد، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایبنا می‌گوید: در این انتشارات بیش از 10 هزار عنوان کالای فرهنگی وجود دارد که از این بین 7000 جلد کتب هنری و نفیس و حدود 3000 قلم کالاهای دیگر از جمله لوازم طراحی و خوشنویسی است.
 
وی که 18 سال از 55 سال عمر خود را در همین مغازه سپری کرده است، درباره تفاوت رشته تحصیلی‌اش با شغلش اینگونه می‌گوید: فارغ‌التحصیل مقطع لیسانس در رشته زمین‌شناسی بودم اما به دلیل علاقه‌ای که به کتاب داشتم، کتابفروشی را به عنوان شغل خودم انتخاب کردم و اکنون 18 سال از سابقه کاری من در انتشارات کلهر می‌گذرد.

فروشنده انتشارات کلهر با اشاره به اینکه دفتر مرکزی و پخش انتشارات کلهر در تهران و با مدیریت آقای سمیعی‌فرد است، بیان می‌کند: انتشارات کلهر از سال 63 تاسیس شده و بیشتر در زمینه فعالیت‌های هنری و چاپ کتاب‌های معروف در هنرخوشنویسی، طراحی، کتاب‌های نفیس و کتب معماری  فعالیت می‌کند.
 
 
وی با بیان اینکه در کنار کتب نفیس در این انتشارات، کتاب‌های حوزه روانشناسی، رمان و شعر هم عرضه می‌شود، اظهار می‌کند: اگرچه در کنار کتاب‌های نفیس دیگر کتاب‌های متفرقه هم داریم اما فروش آنها محدود است.
 
ماسنانی درباره مشتریان این کتابفروشی نیز بیان می‌کند: از آنجایی‌که «کلهر» از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های لوازم هنری مشهد است، مشتریان خاص خودش را دارد و بیشتر خریدشان کتب نفیس مثل قرآن، کتاب‌های حافظ، سعدی و ... یا لوازم هنری است. رهگذران نیز بیشتر به دنبال کتاب‌های عمومی و رمان و شعر هستند.
 
 
وی با اشاره به اینکه ما در دوران کرونا تعطیل بودیم و هیچگونه فروش غیرحضوری نداشتیم، می‌گوید: بیشتر فروشمان در لوازم و کتب خوشنویسی است که در دوران کرونا چون کلاس‌ها و آموزشگاه‌ها و مدارس تعطیل شد کار ما هم تحت تاثیر غیرمستقیم کرونا قرار گرفت و فروش آن بسیار پایین آمد.
 
ماسنانی تصریح کرد: قبل از کرونا آموزشگاه‌های خوشنویسی به صورت کلی لوازم طراحی و خوشنویسی خریداری می‌کردند اما در دوران کرونا فروشمان صفر شد.
 
این متصدی فروش در انتشارات کلهر با اشاره به اینکه فعالیت در عرصه هنری کاری دلی است، می‌گوید: افرادی که به حرفه خوشنویسی رو می‌آورند، این کار را با عشق و علاقه انجام می‌دهند و هرچه قدر هم که قیمت محصولات هنری بالا رود، هزینه‌اش را می‌پردازند.
  
 
وی در خصوص ماهیت کتاب‌های نفیس می‌گوید: محتوای کتاب‌های نفیس اغلب شاهکا‌رها، میراث ادبی، کتاب‌های آسمانی و دینی هستند؛ فاکتور اول در انتخاب کتاب‌های نفیس، هزینه‌‌ای است که برای خرید در نظر گرفته‌ می‌شود و فاکتور دوم در آراستگی و کیفیت ظاهری کتاب خلاصه می‌شود.
 
ماسنانی در خصوص کیفیت کتاب‌های نفیس توضیح می‌دهد: یک کتاب نفیس با چنین کاربردهایی را بهتر است در میان کتاب‌هایی پیدا کنیم که به‌جای خط تایپی، متن را با هنر خوشنویسی یا اصطلاحا خط نستعلیق در خود دارند. همچنین بعضی کتاب‌های نفیس دارای صفحات نقاشی و به‌طور خاص نقاشی مینیاتور هستند که تلفیق هنر و ادبیات ایرانی را در کنار یگدیگر نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها