دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
«صحاح اللغه» مرمت شد

نسخه خطي بسيار نفيسي باعنوان «صحاح اللغه» که در قرن شش هجري، قمري کتابت شده توسط اداره حفاظت ومرمت آثارفرهنگي آستان قدس رضوي احياء و مرمت شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از روابط عمومي مركز اسناد آستان قدس رضوي، رئيس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي درباره نسخه نفيس ترميم شده گفت: اين کتاب، لغت‌نامه‌اي به زبان عربي است كه توسط «ابونصر اسماعيل‌‌بن حمادجوهري فارابي نيشابوري» (متوفي 393هجري قمري) تأليف و به قلم «احمدبن محمدبن علي الازهري» (متوفي569 هجري قمري) کتابت شده است.

سيدمحمدرضا فاضل‌هاشمي خاطرنشان کرد: اين کتاب در اواخر سده ششم بر کاغذ حنايي کتابت شده و ابواب و عناوين فصول آن به خط ثلث جلي و اوراق متعلق به حواشي است.

کارشناس مرمت کتاب‌هاي خطي اداره حفاظت و مرمت آثارفرهنگي اين سازمان نيز گفت: اين کتاب يکي از نفايس گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي محسوب مي‌شود كه سال 1374 از سوي  علي‌اکبر فردوسي به کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي اهدا شد.

هادي دهقانپور خاطرنشان كرد: اين كتاب در طول تاريخ تحت تأثير عوامل‌هاي مختلف تخريب شده بود که پس از بررسي در شوراي آسيب‌شناسي به گارگاه مرمت نسخ خطي و اسناد کاغذي منتقل و احيا شد.

وي در ادامه صحبت‌هايش گفت: اين نسخه خطي پس از انتقال به کارگاه مرمت ابتدا آفت‌زدايي و پس از آن طي مراحل مختلفي استحکام‌بخشي، مرمت متن و حاشيه و در پايان با جلد چرمي منقوش جلد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط