سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
تغییرات شعر فجر به ترانه و زبان محاوره رسمیت داد/ شاهد احیای ترانه مکتوب خواهیم بود

مجید صالحی معتقد است که تغییرات در بخش بزرگسال جشنواره شعر فجر یک رسمیت به ترانه و زبان محاوره داده است و این اتفاق باعث احیای ترانه مکتوب می‌شود.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هیئت داوران پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اسامی برگزیدگان این جشنواره را در مراسم اختتامیه اعلام کردند که در بخش شعر محاوره و ترانه مجید صالحی با مجموعه ترانه «چهارده شب» توانست تنها کسی باشد که نظر داوران را در این بخش به خود جلب کرد.
 
صالحی در توضیح اثر شایسته تقدیر خود به ایبنا گفت:‌ نام کامل اثرم «چهارده شب برای ماه شدن» بود که بعدها تصمیم بر این شد که با نام «چهارده شب» منتشر شود. این کتاب متشکل از 90 ترانه اجتماعی، عاشقانه، انتقادی و سیاسی من است. در این کتاب سعی کردم کاملا روی خط قرمزها حرکت کنم، به گونه‌ای که هم بتوانم مخاطب خودم را داشته باشم و هم از طرفی به شکلی نشود که مخاطب دچار دوگانگی شود و متوجه نشود که مجید صالحی چه کاری انجام داده است.

وی ادامه داد: در این مجموعه کارهای دو نقره (عاشقانه) خیلی کم است و بیشتر کارها در حالت جمع اتفاق افتاده یا موضوعی است. کارها اکثرا یک قصه دارند؛ بنابراین مخاطب با فراز و فرود و پایان‌بندی روبه‌رو است. نقطه عطف این کتاب کارهای اجرا شده است. من در این کتاب حدود 20 تا 25 ترانه دارم که از سوی خوانندگان مطرحی چون محمد علیزاده، محسن ابراهیم‌زاده، سیروان خسروی، فریدون آسرایی، مرتضی لطفی و دیگر عزیزان اجرا شده است. با این حال می‌توانم به جرات بگویم که علت دیده شدن این کتاب در جشنواره تنها کارهای اجرا شده من نبوده است.
 
این شاعر و ترانه‌سرا در توضیح وضعیت محتوایی اثر گفت: استادانی چون حمیدرضا شکارسری، رشید کاکاوند و امیر مرزبان که کتاب‌ را خوانده و روی آن نقد نوشته‌اند نیز بیان کرده‌اند که آثار اجرا نشده یک سر و گردن بالاتر از کارهای اجرا شده هستند؛ این در حالی است که کارهای اجرا شده نیز مخاطب خودش را داشته است. با همه این تفاسیر خوشحالم که مخاطبان از این کتاب استقبال کرده‌اند و این کتاب ظرف مدت کوتاهی به چاپ چهارم رسیده است و از آن طرف هم توانسته نظر اهل فن را به خود جلب کند.
 
صالحی با اشاره به تغییر و تحولات جشنواره امسال اظهار کرد: تفکیک بخش بزرگسال جشنواره شعر فجر به چند دلیل واقعا کار خوبی بود. دلیل اول اینکه ناخودآگاه بچه‌های شاعر، ترانه را اصلا جرو شعر حساب نمی‌کردند و زمانی که از ترانه نام می‌بردیم انگار از یک چیز دم دستی یاد می‌کردیم.

وی ادامه داد: خیلی از دوستان شاعر ادعا می‌کردند و می‌کنند که ترانه نوشتن کار سختی نیست و تنها کافی است که زبان را بشکنیم و به راحتی ترانه بنویسیم؛‌ اما دیدیم خیلی از این افرادی که ادعا می‌کردند زمانی که آمدند، کار خاصی نتوانستند انجام دهند.

مدیر انتشارات شانی در توضیح جایگاه امروز ترانه گفت: اگر می‌خواهیم جدیت این زبان را بررسی کنیم می‌توانیم، اشاره کنیم به غزل‌سراهایی که آمدند و به این زبان شعر گفتند. افرادی مثل حامد عسگری،‌ حسین منزوی، محمدعلی بهمنی. این‌ها افرادی هستند که با غزل شروع کردند اما حساسیت این زبان (محاوره) را متوجه شدند؛ چراکه شعر محاوره قالب نیست بلکه زبان است و می‌تواند روی همه قالب‌ها بنشیند و می‌بینیم که رفته رفته دارد روی همه قالب‌ها اثر می‌گذارد.

وی افزود: من فکر می‌کنم که تغییر و تحولات رخ داده در جشنواره نشان داد که مسئولان اجرایی این دوره از جایزه کاملا به شعر و قواعد آن اشراف دارند و متوجه شدند که شعر محاوره، شعر کلاسیک و شعر نو را نمی‌تواند در یک ظرف سنجید. این تفکیک خیلی اتفاق خوبی بود چراکه ترانه و شعر محاوره را به رسمیت شمرد.
 
صالحی با اشاره به استقبال زیاد جوانان از ترانه اظهار کرد: در گذشته هر کس می‌خواست وارد شعر و ادبیات شود شعر سپید می‌نوشت؛ اما امروز این جریان به سمت ترانه سوق پیدا کرده است. جایزه امسال یک رسمیت به ترانه و زبان آن داد تا عده‌ای به این حوزه بیایند و بخت‌آزمایی کنند. این اتفاق باعث احیای ترانه مکتوب می‌شود.
 
وی ادامه داد: اینکه ترانه و شعر محاوره وارد چرخه جشنواره‌ها شود یک خوبی بزرگ دارد.  این کار باعث می‌شود ترانه صحیح از ترانه ضعیف و سست تمیز داده شود. این روزها ناشران شعر 50-60 درصد ترانه چاپ می‌کنند و 40 تا 50 درصد شعر کلاسیک و شعر نو. به نظر شما آیا در این 50- 60 درصد ساختارها و المان‌های ترانه رعایت شده است؟ به نظر من خیر. خیلی از این دوستان توهم ترانه‌سرایی دارند و متاسفانه برخی خوانندگان با اجرای این کارهای ضعیف به توهم این عزیزان شدت و قوت می‌بخشند.

این شاعر و ترانه‌سرا در توضیح انتخاب کتابش به عنوان اثر شایسته تقدیر گفت:‌ نمی‌خواهم بگویم که چون من را انتخاب کردند؛ این جایزه خیلی خوب است؛ اما واقعا برای من خیلی مهم است که مهم‌ترین جشنواره‌ شعری کشور به شعریت ترانه توجه دارد و این واقعا برای من ارزشمند است.

صالحی در پایان گفت: برای مجید صالحی 36 ساله شاعر، ترانه‌سرا و ناشر، این جایزه یک تولد دوباره بود. شاید خنده‌دار باشد؛ اما من از گرفتن این جایزه ذوق کردم و همین ذوق باعث شد تا روی چاپ کتاب جدیدم کمی تامل کنم؛ چراکه کتاب جدیدم به اسم «حیثیت» مجوز گرفته و به زودی چاپ می‌شود اما این جایزه تلنگری به من زد تا یک بار دیگر کتاب را با دقت بیشتری از اول تا آخر بخوانم و تغییر دهم و به عبارتی با وسواس بیشتری دست به انتشار این اثر بزنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها