شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
اسناد کردستان به‌دلیل نبود امکانات در همدان نگهداری می‌شود

استاندار کردستان با بیان اینکه هم‌اکنون بخش اسناد مربوط به استان به‌دلیل نبود امکانات در همدان نگهداری می‌شود، ابراز امیدواری کرد با استقرار کتابخانه مرکزی، بخش اسناد نیز به شهر سنندج و کتابخانه مرکزی منتقل شود.

بە گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، بهمن مرادنیا ظهر امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: توجه به امر کتاب و کتابخوانی و گسترش این کار فرهنگی امری ضروری است و بایستی در دستور کار دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد.

وی با تاکید بر فراهم شدن زمینه کتابخوانی در اماکن عمومی و پارک و تفرجگاه‌ها عنوان کرد: باید امکاناتی فراهم شود که مردم بتوانند در ایام فراغت به کتاب دسترسی داشته باشند.

مرادنیا، کتابخوانی در کشور و استان را به‌نسبت بیشتر کشورها در سطح پایین‌تری عنوان کرد و گفت: امکانات و زیرساخت‌های مرتبط با حوزه کتاب باید تقویت شود و شهرداری‌ها نیز باید طبق قانون درصد مشخص شده را برای کمک به کتابخانه‌های عمومی پرداخت کنند.

استاندار کردستان همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون بخش اسناد مربوط به استان به‌دلیل نبود امکانات در همدان نگهداری می‌شود، گفت: با استقرار کتابخانه مرکزی که از نیازهای استان است، بخش اسناد نیز به شهر سنندج و کتابخانه مرکزی منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان باید تلاش کند از ساختمان‌های بلااستفاده‌ی دیگر دستگاه‌ها در جهت احداث کتابخانه به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار استفاده کند، افزود: اگر در هر شهری ساختمان دولتی بلااستفاده وجود دارد و نهاد کتابخانه‌های عمومی آن را قابل استفاده بداند می‌توان آن مکان را معرفی کند تا در شورای برنامه‌ریزی نسبت به واگذاری آن اقدام شود.

مرادنیا در پایان گفت: طبق قانون ابلاغی از طرف دولت فروش املاک مازاد ادارات و دستگاه‌ها بلامانع است و هر مقدار از املاک فروخته شود، عینا همان رقم برای هزینه در پروژه‌های داخل استان اختصاص می‌یابد و لازم است مدیران به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

استاندار کردستان با اشاره به قرار گرفتن پروژه هفت باغ به‌عنوان دستور کار، اضافه کرد: مشکلات سر راه ایجاد پروژه هفت باغ با حضور دکتر نوبخت در سفر آینده وی پیگیری خواهد شد. از ظرفیت این پروژه نیز می‌توان برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده کرد.
 
مرادنیا، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی را نیازمند همکاری همه ادارات دانست و یادآوری کرد: ترویج کتابخوانی در پیاده‌راه فردوسی سنندج ضروری است، چراکه این مکان فرصت و فضای مناسبی برای توسعه کتابخوانی و ترغیب مردم به خواندن کتاب است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه گفت: در صورت داشتن فضای آزاد در مدارس، این فضاها را در روستاها در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار می‌کنیم تا از آن به‌عنوان کتابخانه استفاده شود.

رشید قربانی بر آمادگی برای کمک به نهاد کتابخانه‌های عمومی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تاکید کرد و گفت: ما آمادگی داریم در صورت نیاز، از طریقی دیگر و با اجاره فضاهای خالی و اضافی در مدارس، برای ایجاد کتابخانه کمک کنیم.

هفت پروژه نیمه‌تمام حوزه کتابخوانی در کردستان وجود دارد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان نیز با اشاره به مجازی شدن بیشتر فعالیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی، اظهار کرد: به‌دلیل شیوع کرونا، فعالیت این نهاد به‌سمت استفاده از فضای مجازی رفت و تاکنون ۱۰۰ عنوان نشست کتابخوانی مجازی، ۱۱ برنامه نقد و رونمایی کتاب، ۶۰ عنوان مسابقه کتابخوانی در بخش‌های مختلف و ۵۱۰ نمایشگاه کتاب برگزار شده است.

محمد مخدومی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بخش کودک ۲۳۱ مورد فعالیت صورت گرفته است، افزود: در سال ۹۸ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح مطالعاتی نیازسنجی اجتماعات محلی مناطق کردنشین با محوریت کردستان در دست اجرا قرار گرفته که تاکنون ۳۴۵ صفحه کار پژوهشی در زمینه نیازهای مردم کُرد در حوزه کتابخوانی و مباحث فرهنگی تدوین شده است و ۲۰ بهمن‌ماه نیز اختتامیه این طرح و جشنواره برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما تجهیز کتابخانه‌های عمومی در سطح استان است، اضافه کرد: تا پایان امسال کتابخانه روستای دزلی در منطقه هورامان تجهیز خواهد شد، ضمن اینکه روستای وینسار نیز با وجود جمعیت زیاد از داشتن کتابخانه محروم است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: در حال حاضر هفت پروژه نیمه‌تمام در شهرستان‌های استان داریم که از ۱۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت دارند و امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها